1

بیش از ۳۰ هزار درخواست صدور مجوز سرمایه‌گذاری در استان اردبیل به ثبت رسید

اردبیل – ایرنا – مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: تاکنون ۳۰ هزار و ۵۵۰ درخواست صدور مجوز سرمایه‌گذاری در این استان در درگاه ملی مجوزها به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعثوب نژادمحمد روز پنجشنبه در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: از این تعداد برای ۱۶ هزار و ۷۸۰ درخواست مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده، هزار و ۷۵۰متقاضی انصراف داده و مابقی درخواست‌ها هم در مرحله استعلام، تایید و تکمیل مدارک و صدور مجوز است.

وی با اشاره به حمایت مسئولان از سرمایه‌گذاری در استان اردبیل بیان کرد: تاکنون ۱۶۰ مورد شکایت از سوی متقاضیان درخواست مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزها ثبت شده و تمامی آنها در اسرع وقت بررسی و رسیدگی شده است.

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار امضاهای طلایی را بی‌اعتبار کرد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل با بیان اینکه با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، امضاهای طلایی بی‌اعتبار شد، اظهار کرد: با صدور اینترنتی مجوزهای کسب و کار دیگر چیزی به نام امضای طلایی و کاغذبازی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.

نژادمحمد راه‌اندازی این درگاه را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و اضافه کرد: راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار علاوه بر جلوگیری از امضای طلایی و فسادهای احتمالی باعث تسریع خدمت‌رسانی به مردم، کاهش زمان، تسهیل فرایند صدور مجوزهای کسب و کار، سهولت در ثبت کسب و کار توسط اشخاص و رسمی شدن فعالیت‌ها شده است.

نایب رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان اردبیل اضافه کرد: البته بعضی نقاط ضعف در درگاه ملی مجوزها به مرور زمان شناسایی و برای حل آنها تلاش می‌شود.

مجوز کسب و کار در سریع‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل ادامه داد: درگاه ملی مجوزها تنها مرجع رسمی و تحت مدیریت هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار است و متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند با استفاده از این درگاه، از طریق اینترنت طی مدت زمان ۴۸ ساعت تا ۱۵ روز مجوز کسب و کار اخذ کنند.

نژادمحمد با اشاره به ارائه سه نوع مجوز خانگی ، صنفی و دستگاهی گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند بدون مراجعه حضوری و طی فرآیندی از قبل تعریف شده و صرف هزینه مشخص در طول دوره زمانی معین، با مراجعه به آدرس اینترنتی www.mojavez.ir وارد کارزار کسب و کار شوند و با استفاده از این سایت کسب و کار مورد نظر را جستجو و راهنمای دریافت آن را مطالعه و از شرایط و مدارک لازم نیز برای دریافت مجوز اطلاع یابند.

وی همچنین در خصوص خدمات ارائه شده در درگاه ملی مجوزها افزود: ثبت درخواست‌ها و صدور مجوزهای کسب و کار به صورت کاملا الکترونیکی، بدون حضور و بدون کاغذ انجام می‌گیرد و زمانی که متقاضیان در ثبت درخواست به راهنمایی نیاز داشته باشند می‌توانند از کارشناسان درگاه و دستگاه به صورت برخط راهنمایی بخواهند.

نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اردبیل اظهار کرد: دستگاه‌ها موظف هستند در بازه زمانی مشخص شده در درگاه ملی مجوزها به متقاضیان پاسخ دهند و فقط در صورتی درخواست متقاضی را رد می‌کنند که یکی از شرایط مصوب در درگاه ملی مجوزها را نداشته باشند و برای اطلاع از وضعیت کسب و کارهای کشور و سرمایه‌گذاری مطمئن می‌توان از بانک اطلاعات کسب و کار ایران استفاده کرد.

نژادمحمد بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند مجوز همه واجدین شرایط را بدون بهانه‌جویی و بدون قید و شرط ، با روش ثبت محور و نظارت‌های پسینی (با شفاف کردن شرایط هر کسب و کار) صادر کنند و متقاضی با هر شرایطی فقط با ثبت کد ملی و نشانی و تایید نظارت پسینی ماموران می‌توانند در سامانه کسب و کار مورد نطر خود را ثبت نمایند.

۲۹ ملک دولتی برای اجرای طرح مولدسازی در اردبیل شناسایی شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: ۲۹ ملک جدید دولتی به ارزش تقریبی ۱۷ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح مولدسازی در این استان شناسایی شده‌ است که از این تعداد ۱۷ ملک به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال مستند سازی و برای اخذ مجوز فروش و واگذاری به هیات عالی مولد سازی ارسال شده است.

نژادمحمد اظهار کرد: ۱۲ ملک دولتی شناسایی شده باقیمانده به ارزش پنج هزار میلیارد ریال نیز فرایند قانونی را طی می کند و بعد از مستند سازی برای اخذ مجوز فروش و واگذاری به هیات عالی مولد سازی ارسال خواهد شد.

وی بیان کرد: چند سال گذشته و قبل از تشکیل هیات عالی مولدسازی ۲ ملک دولتی به ارزش ۳۱۰ میلیارد ریال در استان اردبیل فروخته شده و آگهی فروش چهار ملک به ارزش پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز منتشر شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل با اشاره به اینکه اولویت وزارت اقتصاد بحث مولدسازی است، اضافه کرد: دولت می خواهد با کسب درآمد از فروش و واگذاری املاک اضافی و بلا استفاده دستگاه های اجرایی در سایر حوزه ها به مردم خدمات بهتری ارائه دهد.

نژادمحمد تصور تامین هزینه جاری دولت با اجرای طرح مولدسازی را اشتباه و نادرست دانست و اضافه کرد: دولت با اجرای این طرح می‌خواهد از دارایی‌های خود مفید و به نحو موثر استفاده کند.

مجوز فعالیت سه سرمایه‌گذاری خارجی در استان اردبیل صادر شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: مجوز فعالیت سه سرمایه‌گذاری خارجی با ۵۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این استان صادر شد.

نژادمحمد افزود: این سرمایه گذران خارجی در انتقال دانش فنی بذر ذرت در کشت و صنعت پارس مغان، تولید انرژی خورشیدی در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل و تولید مصالح ساختمانی (بتن) در شهرستان بیله سوار سرمایه گذاری می کنند.

وی با بیان اینکه با پنج سرمایه گذار خارجی نیز در حال رایزنی هستیم، اظهار کرد: بعد از طی فرایند قانونی و اخذ مجوزهای لازم این سرمایه گذاران خارجی در نقاط مختلف استان اردبیل سرمایه گذاری خواهند کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: تا سال ۱۴۰۰ نیز پنج سرمایه گذار خارجی با سرمایه گذاری ۶۷ میلیون دلار در استان اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده اند.

اردبیل جزو ۲ استان‌ برتر در راه‌اندازی سامانه اطلس سرمایه‌گذاری است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: اردبیل جزو ۲ استان برتر و پیشرو در راه‌اندازی سامانه اطلس سرمایه‌گذاری در بین استان‌های کشور است.

نژادمحمد افزود: سامانه اطلس سرمایه‌گذاری ابزاری برای راهنمای سرمایه گذاران بوده و دارای قابلیت نمایش موقعیت مکانی و پراکندگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان بر اساس اطلاعات ثبت‌شده دستگاه اجرایی یا کارشناس مرکز خدمات و امکان نمایش سایر اطلاعات مکانی استان در کنار فرصت‌های سرمایه‌گذاری (تصاویر ماهواره‌ای، پهنه‌ها، لایه‌های زیرساختی، آمایشی و…) است.

وی اظهار کرد: در این سامانه امکان مشاهده جزئیات کامل طرح در بخش اطلس سرمایه‌گذاری در مقایسه با زیرساخت‌ها و جست‌وجوی پیشرفته فرصت سرمایه‌گذاری بر اساس فیلدهای مختلف (تقسیمات کشوری، دستگاه متولی، بخش سرمایه‌گذاری، میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز و…) وجود دارد.

وی بیان کرد: تفکیک فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس دستگاه‌های مختلف روی نقشه، تفکیک فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع (کشاورزی، صنعت، انرژی و…) و نقشه هوشمند بررسی حریم‌های ممنوعه (محیط زیستی و…) از دیگر قابلیت‌های سامانه اطلس سرمایه‌گذاری استان اردبیل است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل اضافه کرد: این سامانه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری استان را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی می‌کند و با راه‌اندازی کامل این سامانه امکان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان تسهیل خواهد شد.

اقدامات خوبی برای بهبود کسب و کار در اردبیل انجام شده است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: در ۲ سال اخیر اقدمات خوبی برای سرمایه گذاری و بهبود کسب و کار در این استان انجام شده است.

نژادمحمد با تقدیر از استاندار اردبیل، افزود: هم اکنون ۲۵ دستگاه اجرایی عضو اتاق سرمایه گذاری استان هستند و جلسات آن هر هفته به صورت منظم برگزار و این روند ادامه خواهد داشت.

وی پایش قوانین مخل کسب و کار را یکی از اولویت های مسئولان استان برشمرد و گفت: تاکنون ۶۰ مورد قوانین مخل کسب و کار در استان اردبیل شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۲۷ مورد قوانین مخل با همکاری دستگاه های اجرایی در داخل استان حل شده و ۱۷ مورد قوانین مخل هم برای حل مشکل به هیات مقررات‌زدایی ارسال شده است.

نایب رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اردبیل راه اندازی سامانه تجمیع کمیسیون تبصره ۱ ماده یک ( قانون کاربری اراضی) و تهیه نقشه فرصت های سرمایه گذاری بر اساس ظرفیت های هر شهرستان را از جمله دیگر اقدامات این اداره کل برای بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد.