1

بهره‌برداری از دو بند آبخیزداری در نیر

دو بند آبخیزداری در مراسمی با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، فرماندار نیر و جمعی از مدیران اجرایی در شهرستان نیر به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل روز چهارشنبه در این آیین با گرامیداشت هفته دولت گفت: برای اجرای این طرح‌ها با حجم سه هزار و ۱۰۴ متر مکعب در حوضه آبخیز ولی عصر شهرستان نیر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

محمود قلی‌زاده با اشاره به اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: کنترل سیل، ممانعت از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی از جمله اهداف مهم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

وی گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۹۰۰ سازه مکانیکی آبخیزداری در این استان اجرا و با اجرای این طرح‌ها سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب در این سازه‌ها ذخیره‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۲۲ سازه آبخیزداری در ۱۹ حوضه آبخیز با تامین اعتبارات لازم اجرا شده است، افزود: برای اجرای این طرح‌ها که نقش موثری در جلوگیری از آثار مخرب سیلاب استان دارد، ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون ۲۷۵ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با تاکید بر لزوم تامین منابع برای اجرای این طرح‌ها گفت: ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری استان نیاز است.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد ، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق، ارس، بلوط، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.