1

انتخابات و تکنیک یار کاغذی

نزدیک شدن به روزهای حساس و سرنوشت‌ساز انتخابات، تحرک جناح‌ها، نامزدهای احتمالی و هواداران آن‌ها را افزایش می‌دهد.
مردم به‌خوبی به اهمیت مجلس و لزوم صیانت از جایگاه آن با انتخاب افراد لایق و سزاوار آگاه هستند.
در ماه‌های منتهی به انتخابات در سایه بصیرت و رفتار و همت والای همه دلسوزان باید برای کسانی که بخواهند به هر وسیله ممکن پیروز انتخابات باشند فضا داده نشود و مجالی برای عرض اندام پرهزینه و پرحاشیه آن‌ها فراهم نشود.
حذف چنین اشخاصی که جز منفعت خود و اطرافیانشان به چیز دیگری فکر نمی‌کنند و به هر بهانه‌ای در اندیشه ایجاد اختلاف در بین مردم و در نهایت یأس و ناامیدی هستند از ضروریات رسیدن به هدف می‌باشد. هدفی که جز برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی چیز دیگری نیست و نمی‌تواند باشد.
یکی از ضروریات انتخابات در نظام اسلامی، مراعات اصول اخلاقی و آداب اسلامی است. این‌ها مواردی هستند که نامزدها و هواداران آن‌ها باید به آن‌ها پایبند باشند و از افتادن در دام روش‌ها و تکنیک‌هایی که منجر به تفرقه و اختلاف افکنی باشد، خودداری نمایند.
یکی از تکنیک‌هایی که در ایام نزدیک به انتخابات از سوی برخی از گروه‌ها و جناح‌ها و نامزدها مورد استفاده قرار می گیرد تکنیک یار کاغذی است.
در این روش نامزدها، هواداران و گروه‌های سیاسی و جریان‌ها به‌گونه‌ای تبلیغ می‌کنند تا به افکار عمومی بقبولانند که برخی از عناصر جناح مقابل به جمع آن‌ها پیوسته و جذب‌شان شده‌اند. جریان‌ها این روش را با هدف کاهش آرای جبهه مقابل و مخدوش کردن روحیه و اتحاد آن‌ها انجام می‌دهند.
این روش به‌دلیل آن‌که در خارج از فضای مجازی، رسانه‌ها و سایت‌ها واقعیت ندارد به یارگیری کاغذی معروف شده‌است.
نمونه این قبیل رفتارها در انتخابات مختلف دیده شده‌است و می‌توان نمونه‌های زیادی از شاهکارهای برخی از کاندیداها و هواداران آن‌ها ارائه نمود.
به‌کار بستن انواع دروغ و تهمت برای حذف رقیب، عملی نکوهیده و مذموم است. راهیابی به مجلس با استفاده از هر وسیله‌ای نمی‌تواند همیشه نتایج مثبت و مناسب به دنبال داشته باشد.
کاندیداها و کسانی که از هم‌اکنون برای دادن وعده‌های غیرقابل‌اجرا و تخریب رقبا تصمیم گرفته‌اند باید بدانند چنانچه فردی شناخته‌شده و دارای وجهه علمی و مذهبی و کارنامه درخشان اجرایی و پیشینه‌ی پاک‌دستی و سلامت نفس نداشته باشد در صورت هزینه میلیاردی هم نمی‌تواند نتیجه مطلوبی کسب نماید.