1

۷۵ کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اردبیل اضافه می‌شود

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: برای احداث ۷۵ کیلومتر بزرگراه، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار شاهد افتتاح این میزان بزرگراه تا پایان سال در استان خواهیم بود.

محبوب حیدری  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل برای توسعه شبکه بزرگراهی استان گفت: استان اردبیل از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استان‌های کم برخوردار بوده است و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های دولت در این استان توسعه شبکه بزرگراهی بوده است.

وی با اشاره به نقش اساسی شبکه حمل و نقل در توسعه سایر بخشهای استان از جمله گردشگری، کشاورزی و صنعت اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر اغلب پروژه های بزرگراهی استان دارای ردیف ملی هستند و در صورت تامین منابع انتظار می رود عقب ماندگیهای استان در این بخش آینده جبران شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در این راستا احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در مسیرهای پرتردد و حادثه خیز استان تا چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است که از این میزان سال گذشته ۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و تا پایان سال جاری هم ۷۵ کیلومتر دیگر احداث می‌شود.

حیدری اضافه کرد: ۵۰ کیلومتر از این برنامه در جاده اردبیل- سرچم در جنوب استان قرار دارد که راه ارتباطی اردبیل به مرکز کشور است و تاکنون ۴۳ کیلومتر از این مسیر ۱۷۸ کیلومتری تبدیل به بزرگراه شده است.

وی همچنین با اشاره به روند عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر افزود: هشت کیلومتر از این مسیر در مرحله آسفالت‌ریزی لایه دوم است و در صورت پرداخت بدهی یک هزار میلیارد ریالی به پیمانکار، امسال این مسیر به طور کامل به روی خودروهای عبوری گشوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تعریض و بهسازی جاده پارس آباد – سربند را دیگر پروژه توسعه شبکه بزرگراهی استان ذکر کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تردد و تصادفات بالا در مسیر جاده پارس‌آباد – سربند، تعریض و بهسازی این مسیر از سال گذشته شروع شده است و در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته حیدری این طرح جزو طرح‌های اولویت‌دار اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است که در ۲ سال اخیر حدود ۴۰ کیلومتر از این مسیر تعریض شده و بهسازی باقی مانده مسیر به طول ۲۰ کیلومتر هم در دست اجرا است.

توسعه متوازن شبکه بزرگراهی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی اردبیل است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: تلاش بر این است با پرداخت مطالبات پیمانکار، اجرای طرح سرعت گرفته و این مسیر پرتردد در زمان مقرر به روی خودروهای عبوری باز شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اجرای پروژه‌ها میزان تردد و تصادفات در مسیرهاست در عین حال توسعه متوازن راه‌های استان در شمال، جنوب و مرکز استان مد نظر قرار دارد و همه تلاش ما این است در دولت سیزدهم کارنامه موفقی در حوزه راه و مسکن به یادگار بگذاریم.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.