1

۵۷ دهنه پل‌ و ابنیه فنی در راه‌های ارتباطی استان اردبیل بهسازی شد

 رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: در پنج ماه امسال ۵۷ دهنه پل و ابنیه فنی در راه‌های اصلی، فرعی و روستایی این استان تعمیر، بهسازی و مرمت شد.

به گزارش ایرنا، مهدی زندیان در بازدید از پل انجیرلو در مسیر گرمی – بیله‌سوار افزود: از این تعداد ۱۱ دستگاه پل بزرگ و ۴۶ دستگاه دیگر نیز پل و آبرو کوچک و ابنیه فنی آسیب دیده بود که توسط راهداران پرتلاش استان تعمیر، مرمت و بهسازی شد.

وی اظهار کرد: برای تعمیر، مرمت و بهسازی این پل‌ها و ابنیه آسیب‌دیده در راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان در مجموع حدود ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه امسال سیل به پل‌ها و ابنیه فنی در راه‌های ارتباطی استان آسیب زیادی زده است، گفت: وقوع سیل باعث تخریب ۲۱ پل و آبرو در نقاط مختلف استان شده بود که عملیات مرمت و بهسازی آنها در حال اجرا است.

رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: بازسازی پل‌های آسیب‌دیده از سیل استان اردبیل قبل از شروع فصل سرما به اتمام می‌رسد.

زندیان با تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای مرمت و بازسازی ابنیه تخریب شده بر اثر سیل‌های فصل بهار، ادامه داد: سیل ۳۱ اردیبهشت امسال منجر به تخریب پل بنیادآباد در کیلومتر ۵۵ اردبیل – سرچم به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور شد که با تلاش عوامل راهداری طی ۴۸ ساعت راه انحرافی در این مسیر ایجاد و تردد از آن برقرار شد.

وی افزود: علاوه بر این سیل خردادماه پل انجیرلودر مسیر گرمی – بیله‌سوار را هم تخریب کرد که برای برقراری ارتباط در این مسیر هم بعد از هدایت خودروهای عبوری به مسیرهای جایگزین، مسیر انحرافی با نصب یک سازه فلزی ۳۶ متری اجرا و تردد در این مسیر برقرار شد.

وی روند عملیات اجرایی مرمت و بازسازی پل‌های بنیادآباد و انجیرلو را خوب ارزیابی کرد و گفت: تلاش می‌شود عملیات مرمت و بازسازی پل‌های تخریب شده ناشی از سیل‌های فصل بهار امسال تا قبل از شروع فصل سرما به پایان برسد.

رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: امسال همچنین ۵۰۰ دستگاه پل و آبرو در راه‌های اصلی، فرعی و روستایی استان لایروبی شده است.

زندیان بیان کرد: در خصوص آغاز زودهنگام نزولات جوی در پاییز امسال و لزوم انجام اقدامات و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه حادثه و خسارات احتمالی اطلاع‌رسانی‌های لازم به‌صورت مستمر به شهرستان‌های تابعه جهت پاکسازی پل‌ها و آبروها و تنظیم بستر رودخانه‌ها انجام شده است.

وی افزود: با توجه به نزدیکی فصل سرما و زمستان و یخبندان و برفگیر بودن اردبیل برای جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی در رفت و آمد مردم و مسافران در راه‌های ارتباطی استان تمامی تمهیدات لازم برای گذر از این فصل اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

استان اردبیل در مجموع هزار و ۸۹۵ روستا و آبادی دارد که از این تعداد ۶۰ روستا تک خانواری و یا فاقد سکنه، راه ارتباطی ۹۲۸ روستا آسفالت و راه ارتباطی ۸۷۱ روستا شنی و یا خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.