1

طرح یاریگران زندگی در روستاهای اردبیل در حال اجرا است

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل گفت: طرح یاریگران زندگی در نقاط مختلف استان به‌ویژه در روستاها آغاز شده و اکنون در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر منتظر  در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بیله‌سوار اظهار کرد: این طرح با هدف مسئولیت‌پذیری اهالی روستا، دهیاران ، بزرگان و ریش‌سفیدان در برابر معضلات اجتماعی به‌ویژه مواد مخدر اجرا می‌شود.

وی اعتیاد و مواد مخدر را از مهم‌ترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد و افزود: هدف دیگر از اجرای این طرح پیشگیری و اطلاع رسانی سوء مصرف مواد مخدر به شهروندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل ایجاد حساسیت اجتماعی، آگاهی بخشی و ترویج سبک زندگی سالم و با نشاط در روستاها را از دیگر اهداف اجرای طرح کانون یاریگران زندگی در روستاهای استان اردبیل ذکر کرد.

منتظر در ادامه بر لزوم شناسایی روستاهای پاک منطقه و شهرستان تاکید کرد و گفت: مساجد می‌توانند در مقابله با این پدیده نقش محوری و اساسی داشته باشند ، علاوه بر این رسانه‌ها هم می‌توانند درباره آثار سوء مصرف مواد مخدر و راه‌های جلوگیری از شیوع مصرف آن به خانواده ها و شهروندان اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس اظهار کرد: برای مقابله با پدیده مصرف مواد مخدر و اعتیار در استان باید محله به محله اقداماتی انجام شود و خانواده‌ها و مناطق آلوده شناسایی و از شهروندان به‌ویژه جوانان و دانش‌آموزان محافظت شود تا به آنها آسیب وارد نشود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با تاکید بر لزوم مبارزه علمی با این پدیده اظهار کرد: برای مبارزه علمی و موثر با مواد مخدر باید تجهیزات به روز باشد در عین حال باید توجه داشت که این تجهیزات به همراه نیروی انسانی متعهد و توانمند کارایی و تاثیرات لازم را دارد.

منتظر یادآور شد: باید در کنار تجهیزات به روز بر روز تامین و تربیت نیروی انسانی توانمند سرمایه‌گذاری شود کما اینکه حضور نیروی انسانی آموزش دیده نقش موثری در مبارزه با مواد مخدر داشته است و نتایج بهتری به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد این است که تصویر واقع‌بینانه از شرایط شهرستان به استان و کشور ارائه شود ، سیاه‌نمایی و نشان دادن تصویر مطلوب اما غیرواقعی نمی‌تواند کمکی به مقابله با این پدیده در سطح شهرستان کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر نقش‌آفرینی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی و تکالیف آنها در مبارزه با این پدیده گفت: مبارزه موفق و کارآمد با مواد مخدر مستلزم اتخاذ رویکردی همه‌جانبه و جامع به مساله است.

منتظر خاطرنشان کرد: علاوه بر این صدور احکام قاطع و قوی از سوی دستگاه قضایی می‌تواند نقش موثری در مقابله با مواد مخدر داشته باشد و این آرا باید گلوگاه‌های اقتصادی روند توزیع و شیوع مواد مخدر را هدف قرار دهد.