1

۸۰ درصد عشایر استان اردبیل از مناطق ییلاقی کوچ کردند

 مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: ۸۰ درصد عشایر از مناطق ییلاقی این استان کوچ کرده و در میان بندها مستقر شده اند.

حاتم طهماس پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کوچ پاییزه عشایر استان اردبیل از اول مهر آغاز شده و تا ۱۰ مهر ماه ۸۰ درصد عشایر استان کوچ کرده و در میان بندها و دامنه های اطراف اردبیل مستقر شده اند.

وی با اشاره به اینکه عشایر نباید کوچ پاییزه را به تاخیر می انداختند، اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد عشایر از مناطق ییلاقی استان کوچ نکرده و هنوز در دامنه های مناطق ییلاقی مستقر هستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر شرایط نامساعد جوی و احتمال کاهش دمای هوا در بیشتر مناطق استان بیان کرد: عشایر باید در اسرع وقت از ارتفاعات سبلان به سمت قشلاقات حرکت کرده و در میان بندها مستقر شوند.

طهماس پور اضافه کرد: زمان کوچ عشایر بر اساس سه مولفه نقطه نظرات عشایر، شرایط آب و هوایی و اکوسیستم حاکم بر منطقه و اعلام نظر کارشناسان در مورد وضعیت مراتع زمان کوچ عشایر در استان اردبیل اعلام می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه چند روز پیش جاری شدن سیل شبانه در بخش مرادلو شهرستان مشگین شهر باعث کشته شدن یک خانم از اهالی روستای گلسن گورسن شد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با بیان اینکه بارش باران و جاری شدن سیل خسارت زیادی به راه های ارتباطی منطقه زد، اضافه کرد: علاوه بر این سیل صدها راس از دام‌های اهالی را تلف و به زمین‌های باغی و کشاورزی این بخش خسارت وارد کرد.

طهماس پور از عشایر استان خواست علاوه بر توجه به توصیه های کارشناسان، به هنگام کوچ جوانب احتیاط را رعایت و از مستقر شدن در حریم رودخانه ها، مسیل ها و کنار جاده ها خوداری کرده و حتما دام های خود را بیمه کنند.

 

حوادث غیرمترقبه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به عشایر استان خسارت زد

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: حوادث غیرمترقبه مانند خشکسالی، سیل و بارش برف و برودت هوا از اول سال گذشته تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به عشایر استان خسارت زده است.

طهماس پور افزود: فقط بارش برف و برودت هوا در اردیبهشت امسال در مناطق ییلاقی استان اردبیل باعث تلف شدن یکهزار راس دام عشایر استان شد.

وی اظهار کرد: مستندات خسارت وارده به عشایر استان برای جبران و کمک دولت به عشایر خسارت دیده استان با همکاری مدیریت بحران استانداری به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

تامین نهاده عمده ترین مشکل عشایر استان اردبیل است

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: در حال حاضر خشکسالی و تامین نهاده های مورد نیاز از جمله عمده ترین مشکلات عشایر این استان است.

وی با بیان اینکه نیمی از عشایر استان اردبیل ترک دامداری کرده اند، افزود: سال گشته ۳۰ درصد از عشایر استان و امسال نیز طبق سرشماری‌های دامپزشکی و نهادهای ذیربط ۲۰ درصد عشایر ترک دامداری کردند.

طهماس پور اظهار کرد: سال گذشته برای ۱۳ هزار خانوار عشایری دفترچه صادر شده بود که امسال این رقم به ۹ هزار و ۴۵۸ خانوار کاهش یافته که این اقدام با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ضربه‌ای مهلک به تولید است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد عشایر اقدام به فروش مراتع خود کرده اند که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع شده و خطرات جدی زیست محیطی و منابع طبیعی این مناطق را تهدید می‌کند.

طهماس پور با بیان اینکه پارسال حدود ۱۳ هزار خانوار عشایری در استان اردبیل از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی استان کوچ کرده بودند، افزود: امسال در مجموع ۹ هزار و ۴۸۵ خانوار عشایری در استان اردبیل از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی کوچ کرده اند.

طهماس پور ادامه داد: سال گذشته برای تامین سوخت مورد نیاز عشایر یک میلیون و ۷۸ هزار لیتر نفت در بین عشایر استان توزیع شد و در ۶ ماهه اول امسال به علت بارش برف و برودت هوا در منطقه یک میلیون و ۹۴ هزار لیتر نفت در بین عشایر استان اردبیل توزیع شده است.

 

 

حضور عشایر اردبیل در نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر تهران

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: سه نفر عشایر از این استان در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر که در روزهای ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه امسال به مناسبت روز ملی “روستا و عشایر” در مصلای بزرگ تهران در حال برگزاری است، شرکت کرده اند.

طهماس پور افزود: عشایر استان اردبیل در بخش های سازنده آلاچیق، بوم گردی و گیاهان دارویی و صنایع دستی در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر شرکت کرده و محصولات خود را عرضه می کنند.

وی معرفی جاذبه‌های فرهنگی و میراث ناملموس مناطق مانند آداب و رسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی، فضاها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر عنوان کرد و گفت: شرکت در این رویداد منجر به شناسایی ظرفیت‌ها و کشف استعدادها، معرفی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جدید در حوزه‌های روستایی و عشایری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ “ابه”(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم به ارززش تولید می‌کنند.

عشایر استان اردبیل در مجموع سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال انواع فراورده لبنی و دامی و باغی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

۳۹ درصد دام سبک استان اردبیل متعلق به جامعه عشایری است و در ۶۵۱ هزار و ۷۵۰ هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی تعلیف می‌شوند.