1

احیای حقابه‌های فرا استانی برای تامین آب اردبیل ضروری است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: کاهش بارندگی و فقر منابع آب، تولید و توزیع این مایه حیات را بسیار دشوار کرده است و در شرایط فعلی راهی احیای حقابه فرااستانی و مصرف درست و بهینه مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار مدیریت این شرایط است.

علیرضا نعمت سلطانی  در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان اردبیل اظهار کرد: یکی از مشکلات آب استان اردبیل کمبود منابع است و همین امر تامین و توزیع آب را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: از رسانه‌ها انتظار داریم این پیام را به مردم منتقل کنند که آب تمام شده است و اگر آن را درست مصرف نکنیم روز به روز مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی تشدید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل عامل مهم مهاجرت‌ها از روستاها و شهرها را بی‌آبی اعلام کرد و افزود: زنگ خطر کمبود و حتی نبود آب، مدت‌هاست به صدا در آمده و اگر به دلایل مهاجرت مردم در اطراف و اکناف دقت کنیم، کمبود آب نقش بسزایی در این مهاجرت‌ها داشته است که آن هم تبعاتی همچون حاشیه‌نشینی را به کلانشهرها تحمیل کرده است.

آبی در چاه‌های دشت اردبیل نمانده است/ مهم‌ترین راهکار تامین آب اردبیل احیای حقابه‌های فرااستانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد: در همین دشت اردبیل ۹۰ درصد چاه‌هایی که برای دستیابی به آب حفر می‌شود، آبی وجود ندارد، در حالی که زمانی از همین چاه‌ها ۷۵۰ تا ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب برداشت می‌شد.

نعمت سلطانی با اعلام اینکه ۹۵ درصد آب زیرزمینی و روزمینی در استان اردبیل برای کشاورزی و پنج درصد برای شرب مصرف می‌شود، گفت: پنج برابر آب‌های زیرزمینی نیز از آب سدها استفاده می‌کنیم و باز هم با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها و نیاز روستاها و شهرها با مشکلات جدی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل مهم‌ترین راهکار برای تامین آب مورد نیاز استان را احیای حق آبه اردبیل از منابع فرااستانی اعلام کرد و گفت: این امر مهم بارها به مسئولان و نمایندگان مجلس گوشزد شده است و آنها نیز تلاش می‌کنند تا محقق شود.

منابع آب در برنامه ریزی و توسعه سکونتگاه‌های شهری و روستایی لحاظ شود

نعمت سلطانی لحاظ نشدن منابع و مصارف آب در توسعه شهرها، احداث شهرک‌ها و برخی ساخت و سازهای بی‌رویه را مغایر با سیاست‌ها و برنامه‌های تامین و توزیع آب اعلام و ابراز امیدواری کرد مسئولان امر در توسعه سکونتگاه‌های شهری و روستایی، نیاز آب اهالی را قبل از سکونت در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنند.

وی به تفکیک آب شرب با آب کشاورزی و صنعتی و بازچرخانی آب در جوامع مدرن و پیشرفته اشاره کرد و گفت: در یکی از کشورهای خارجی چمن زمین فوتبال را به جای آبیاری رنگ‌آمیزی می‌کنند و این نشانگر اهمیت دادن آنها به قدر و بهای آب و ضرورت استفاده درست آن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل ظرفیت آموزه‌های دینی مبنی بر مصرف بهینه و درست آب را برای تقویت فرهنگ صحیح مصرف، بسیار کارساز دانست و از خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی خواست، کمبود آب را به عنوان مهم‌ترین مساله روز استان به مردم و مسئولان انتقال دهند تا با جلب همراهی مردم در مصرف درست آب و تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان و دستگاه‌های متولی تامین و توزیع آن، مشکلات حوزه آب کاهش یابد.

۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.