1

افزایش ۷۵ درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل از ثبت بارش‌های فراتر از عادی در فصل پاییز خبر داد و گفت: از شروع سال آبی تا ۱۶ مهرماه بارش‌ها در این استان در مقایسه با میانگین بلندمدت ۷۵ درصد افزایش یافته است.

مجید کوهی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال آبی گذشته از ابتدای مهر ما ۱۶ مهرماه ۰.۶ درصد بارش در استان ثبت شده بود که این رقم در سال آبی جاری ۲۴ میلی‌متر ثبت شده است.

وی اضافه کرد: متوسط بارندگی در استان در دوره بلند مدت ۱۳.۸ میلی‌متر بوده است که در سال آبی جاری این رقم با ثبت ۲۴ میلی‌متر به ۷۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به پیش‌بینی ثبت بارش‌های بالاتر از نرمال در استان گفت: میانگین بارش‌های فصل پاییز در استان اردبیل ۹۰ میلی‌متر بوده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

کوهی ادامه داد: بر این اساس پیش‌بینی بارش‌ها در مهرماه حدود ۳۶ تا ۳۷ میلی‌متر است که با توجه بارش‌های اخیر به نظر می‌رسد این رقم محقق شود.

وی با بیان اینکه احتمال تحقق پیش‌بینی‌های فصلی بالاتر ۶۵ درصد است، در خصوص پیش‌بینی بارندگی‌های فصل زمستان هم گفت: هنوز برای ارائه پیش‌بینی بارندگی‌های فصل زمستان زود است اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بارندگی‌های فصل زمستان استان هم فراتر از نرمال باشد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در عین حال گفت: با توجه به خشکسالی مداوم در سال‌های اخیر و کاهش منابع آب‌های سطحی و زیرسطحی رعایت الگوهای مصرف در بخش‌های مختلف کشاورزی شرب و صنعت کاملا ضروری است و بارندگی‌های اخیر جبران کمبودهای چندساله را نمی‌کند.

به گزارش ایرنا ، روز گذشته اداره کل هواشناسی استان اردبیل با اعلام هشدار نارنجی از احتمال وقوع سیلاب به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی استان خبر داده بود و از شب گذشته مناطق مختلف استان اردبیل شاهد بارش باران است.