1

کشت کلزا در کشت و صنعت مغان ۱۸ درصد افزایش یافت

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از افزایش ۱۸ درصدی کشت کلزا در اراضی این شرکت خبر داد.

صمد بهزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کشت و صنعت و دامپروری مغان یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی به زیر کشت کلزا رفته و پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج هزار تن کلزا از این میزان سطح کشت تولید شود.

وی افزود: دانه‌های روغنی از جمله کلزا در شرکت کشت و صنعت مغان در اولویت کشت‌های پائیزه قرار گرفته و امسال کشت آن در راستای فرمایش مقام معظم رهبری با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور زودتر از موعد قبلی از ۲۶ شهریور شروع شد.

بهزاد ادامه داد: میزان کشت کلزا در کشت و صنعت مغان را نسبت به سال قبل به میزان ۱۸ درصد افزایش دادیم و در سال‌های آینده نیز مصمم هستیم میزان کشت این محصول استراتژیک را به‌مراتب افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: در سال‌های اخیر کشاورزان منطقه به‌جای کشت این محصول به کشت هندوانه، سیر و بادام زمینی روی آوردند و به همین خاطر میزان کشت آن از ۶ هزار هکتار به یک هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است.

بهزاد گفت: ارقام کشت شده کلزار در منطقه مغان نپتون، هایولا و آر. جی. اس بوده و جهت جلوگیری از هدررفت آب از روش آبیاری بارانی در کشت کلزا استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.