1

۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز برای سد عمارت تملک شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز سد عمارت گرمی خریداری و تملک شد و اقدامات لازم برای بهره‌برداری کامل از این طرح در حال انجام است.

علی حیدری اناری اظهار کرد: سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون متر مکعب بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از آن امکان آبیاری اراضی منطقه و جلوگیری از خروج منابع آبی کشور میسر می‌گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در سال‌های اخیر برای احداث سد عمارت گرمی پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی سد عمارت خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب ، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

حیدری اناری با اشاره به اهداف اجرای سد عمارت و تاثیر آن بر توسعه منطقه افزود: توسعه و بهبود اراضی منطقه ، تامین آب شرب ، تامین نیاز زیست‌ محیطی و پایداری جریان رودخانه ، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمین‌های کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی سد عمارت گرمی مغان از سال ۱۳۸۶ شروع شده و حجم مخزن این سد به میزان ۱۸۲ میلیون مترمکعب برابر با نصف حجم ۵۲ سد موجود استان است که تکمیل آن منجر به توسعه و رونق اقتصادی مناطق گرمی و انگوت خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل همچنین گفت: ابنیه سد و سازه‌های فنی آن اجرا شده و تنظیم ۱۱۸ میلیون متر مکعب آب در این سد خاکی در بهترین شرایط امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در کنار آبگیری کامل سد و تامین آب اراضی پایین دست، تملک زمین‌های مورد نظر و خرید آن تا ۷۰ درصد انجام شده و سایر اقدامات نیز برای بهره‌برداری کامل این طرح در حال انجام است.