1

شرف‌المکان بالمکین

هستند افرادی که حیات و زندگی خود را در به دست آوردن جایگاه و منصبی خلاصه می‌کنند. وقتی با استفاده از هر ترفند و وسیله‌ای اوج گرفتن‌شان میسر می‌شود فکر می‌کنند به یک قدرت مطلق تبدیل شده و می‌توانند به هر ترتیبی که بخواهند رفتار بکنند.

در شرح شرف‌المکان بالمکین گفته‌اند که ارزش هر جایگاه به کسی است که در آن قرار گرفته است. به دست آوردن پست و مقام به انسان ارزش نمی‌دهد، در بالای مجلس نشستن و به ظاهر امرونهی کردن به انسان منزلت نمی‌دهد.

مرور سرگذشت آن‌هایی که مدتی در مصدر کار و مسئولیت بوده‌اند این ادعا را به‌خوبی و به‌روشنی اثبات می‌کند. این امر در نهادها و ارگان‌هایی که قدرت‌شان را از مردم گرفته باشند بیشتر خود را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال حاج جواد انصاری وقتی بعد از سال‌ها مسئولیت ریاست شورای اسلامی شهر را تحویل داد هیچ چیزی از ارزش‌هایش کم نشد چرا که او جایگاه‌اش را از ریاست بر شورا نگرفته بود، جایگاه جواد انصاری و انصاری‌ها بعد واگذاری مسئولیت نشان داد که ارزش انسان در وجود انسان است نه در میز ریاست و مدیریت.

برخی‌ها که دستیابی به پست و مقام را هدف اصلی قرار می‌دهند سوءاستفاده، بهره‌برداری‌های شخصی، فامیلی، گروهی و استفاده از رانت را حق خود به حساب می‌آورند و با این قبیل اندیشه‌هاست که زمینه‌های انحراف فراهم شده و حق‌الناس نادیده گرفته می‌شود.

به دست آوردن قدرت و استفاده از آن اگر در راستای خدمت به مردم و اجرای عدالت در جامعه استوار نباشد قدرت به وسیله‌ای برای خودمحوری‌ها، عقده‌گشایی‌ها تبدیل شده و استفاده از آن برای بهره‌برداری‌های مختلف به عادی‌ترین بحث تبدیل می‌شود.

نمونه‌های زیادی از این قبیل افراد می توان مشاهده کرد. آن‌هایی که با تکیه بر پست و مقام، قانون را دور می‌زنند و در مقابل حق گویان می‌ایستند و از اهرمی به‌نام زور و “من آنم که رستم بود پهلوان” استفاده می‌کنند.

خداوند، شهر ما را از شّر آن‌هایی که از پست و مقام و جایگاه‌ حقوقی به نفع خود و اقربا استفاده می‌کنند محفوظ بدارد. خداوند، شهر ما را از رفتار هتاکان و لمپن2های شناسنامه‌دار در امان نگاه دارد و مشت ریاکارانه و متظاهرانه همیشه مدعیان را در برابر مردم همواره سرافراز باز و رسوایشان نماید. ان‌شاءالله.