1

۲ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به زراعت چوب اختصاص یافت

 ۲ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به زراعت چوب اختصاص یافت و با مساعد شدن شرایط منطقه‌ای کشت نهال صنوبر در اراضی پیش‌بینی شده این مجتمع بزرگ تولیدی طی آیینی آغاز شد.

به گزارش  روابط عمومی شرکت کشت و صنعت مغان، مدیرعامل این شرکت روز چهارشنبه در آیین کاشت نهال گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بنگاه تولیدی برای بارورسازی اقتصادی آن آغاز شده و در این راستا زراعت چوب در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

صمد بهزاد افزود: زراعت چوب در اولویت شرکت کشت و صنعت مغان قرار گرفته و در مرحله اول کشت درخت صنوبر در حدود ۲ هزار هکتار از تپه ماهورها، بین مزارع و جاده‌ها آغاز شده است.

وی هدف از اجرای زراعت چوب را استفاده از ظرفیت خالی و بلااستفاده این شرکت اعلام و بیان کرد: به دنبال کشت درخت صنوبر، زراعت چوب نیز به عنوان یک فعالیت جدید به مجموعه اهداف تولیدی این شرکت افزوده شده و بسیاری از اراضی این مجموعه که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته بود، به زراعت چوب اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزایش درآمدزایی این شرکت، ایجاد اشتغال برای سه نفر در هر هکتار زراعت چوب به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را از جمله اهداف جنبی این اقدام ذکر کرد.

وی همچنین اظهار کرد: زراعت چوب از جنبه‌های مختلف از جمله اشتغالزایی، رفع نیاز به واردات چوب، درآمدزایی، سرسبزی منطقه، تولید اکسیژن و مسائل امنیت زیستی حائز اهمیت بوده و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان یک جنگلبان وارد این عرصه شده است.

بهزاد اضافه کرد: زراعت چوب یک محصول جدید در مجتمع عظیم ملی کشت و صنعت به شمار می‌رود و کاشت درخت می‌تواند به عنوان یک فعالیت اقتصادی و تولیدی مهم نقش موثری در تامین بخش از نیاز کشور ایفا کند و امیدواریم فرهنگ کاشت درخت در کنار مزارع با این اقدام کشت و صنعت در منطقه مغان رونق بگیرد.

وی زراعت چوب در کشت و مغان را گامی مهم در راستای اهداف طرح مردمی تولید و کشت یک میلیارد درخت در کشور بر اساس دستور ریاست جمهوری عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی ۲ سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

هم اینک نیمی از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ موجود در اراضی مجتمع بزرگ تولیدی کشت و صنعت و دامپروری مغان به علت نبود سرمایه‌گذاری در طول سالیان متمادی پیر و فرسوده شده است.

بنا به گفته مدیرعامل این مجموعه، عملیات اقتصادی‌تر کردن باغات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، نوسازی و اصلاح درختان از سال گذشته آغاز شده است به طوری که سال گذشته ۱۲۰ هکتار از باغات این واحد تولیدی نوسازی و بهسازی شد.

برنامه‌های میان مدت ایجاد نهالستان گونه‌های گواهی شده لیبل آبی، آزمایشگاه کشت بافت، باغ مادر در سطح ۵۰ هکتار، باغ الگویی غیرمتراکم در سطح هشت هکتار، باغ الگویی متراکم به میزان ۲ هکتار و نیز کشت ارقام خالص و سالم (لیبل آبی) در ناحیه چهار مجتمع باغات میوه به وسعت ۱۰ هکتار در دست اجراست که با عملیاتی شدن آنها شاهد تحولی در بزرگترین مجموعه باغی یکپارچه ایران در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان خواهیم بود.

برنامه بلندمدت توسعه باغات کشت و صنعت مغان نیز شامل آماده سازی زمین جهت اجرای ۳۰ هکتار باغ زیتون، ۴۰ هکتار باغ گیلاس و ۲۸ هکتار باغ بادام در حال اجراست که با تسریع در تهیه نهال‌های این باغات، مراحل بعدی توسعه باغات این مجتمع ادامه خواهد یافت.