1

 فرماندار اردبیل گفت: عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی میرفتاحی اردبیل تکمیل شده و به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سیدمحمد اعتماد اعجازی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مجموعه با هدف ترویج و توسعه گردشگری در شهر اردبیل به‌صورت ویژه تجهیز شده و در اختیار گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی گفت: در این مجموعه آثار و دستاوردهای مفاخر علمی و فرهنگی اردبیل در قالب دایره‌المعارف در اختیار محققان و پژوهشگران گذاشته می‌شود تا نسل امروزی با مفاخر فرهنگی و علمی اردبیل آشنا شوند.

فرماندار اردبیل بازسازی و مرمت خانه‌ها و مراکز تاریخی را در شهرستان اردبیل از اولویت‌های میراث فرهنگی اردبیل عنوان کرد و ادامه داد: تعدادی از این خانه‌ها از طریق آگهی برای مشارکت سرمایه‌گذاران به مزایده گذاشته شده است.

اعتماد اعجازی بر لزوم ملاحظه ضوابط در احیای بناهای تاریخی این شهرستان تاکید کرد و افزود: همکاری و هماهنگی با موسسات پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز دانشگاهی مربوطه در زمینه انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی در امور حفظ و احیا و مدیریت محوطه‌ها، بافت‌ها و بناهای تاریخی ضرورت دارد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه ساماندهیجمعه مسجد اردبیل در دستور کار قرار گرفته است، گفت : جمعه مسجد میراث گران‌بهایی است که برای ساماندهی و حفظ این اثر باستانی ملی و ایجاد صحن فرهنگی آن اعتبار لازم تامین شود.

وی بیان کرد: پس از ساماندهی کامل این مجموعه و اقدامات امنیتی از جمله نصب دوربین‌های مداربسته، سامانه بلیط فروشی برای بازدیدکنندگان راه‌اندازی شده و بخش‌های مختلف آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

استان گردشگرپذیر اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است ، ۲۳ خانه تاریخی در این استان شناسایی شده که ۱۱ مورد آن در مرکز و بقیه در شهرستان‌ها واقع شده و اغلب آنها به دوران قاجار تعلق دارند.

خانه صادقی ، خانه منافزاده ، خانه رضازاده ، خانه ابراهیمی ، خانه وکیل‌الرعایا ، خانه مروج ، خانه شریعت ، خانه چنذاب ، خانه مبشری، خانه آصف ، خانه میرفتاحی از جمله خانه‌های تاریخی اردبیل است.