1

۸۰۰ هکتار از اراضی دشت مغان زیر کشت پاییزه چغندر قند رفت

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از کشت پاییزه محصول استراتژیک چغندر قند در ۸۰۰ هکتار از اراضی دشت مغان خبر داد و گفت: این میزان کشت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و برای فعال نگه داشتن کارخانه چغندر قند این شرکت انجام شده است.

به گزارش ایرنا از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، صمد بهزاد در جلسه شورای مدیران این شرکت افزود: در سال زراعی جاری برای نخستین بار کشت چغندر قند پاییزه توسط کشاورزان پیشرو منطقه از طریق عقد قرارداد با شرکت کشت و صنعت مغان در حجم وسیع انجام شده که تولید محصول آن در عملکرد کارخانه قند مغان تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان مکانیزه امور زراعت و باغات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: با هدف افزایش ضریب مکانیزاسیون، حذف و کاهش کارسپاری عملیات زراعی، در کنار تعمیر ماشین‌آلات مستعمل، تعداد ۲۲ دستگاه تراکتور مدل ۳۹۹ جفت دیفرانسیل جهت استفاده در امور زراعت و پنج دستگاه تراکتور کمرشکن باغی مدل ۹۵۰ برای مجتمع باغات خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضمن تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران در این مجتمع تولیدی بخش کشاورزی اظهار کرد: همه متولیان اقتصادی وظیفه دارند از سرمایه‌گذاری استقبال کنند و با توجه به ارتباط مستقیم و معنادار این موضوع در توسعه این شرکت، ضرورت دارد که سرمایه‌گذاران جدید جذب شود.

همراه سبز مغانه قیمت تمام شده محصولات کشت و صنعت مغان را اعلام می‌کند

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری یکپارچه “همراه سبز مغانه” برای اعلام قیمت تمام شده محصولات خبر داد و گفت: این نرم‌افزار که شامل ۴۰ ورودی است، در مجتمع زراعت به صورت کامل اجرایی شده و در بقیه بخش‌های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در حال ورود و اصلاح داده‌هاست.

بهزاد اضافه کرد: علاوه بر زنجیره تولید نهال با برند مغانه با هدف صادرات، احداث باغ جایگزین نیز در دستور کار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قرار دارد و با اجرای این هدف، ۲۰۰ هکتار از مجتمع باغات میوه این شرکت نوسازی و جوان سازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی ۲ سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.