1

هنرمندان صنایع دستی اردبیل ۱۲ مهر اصالت ملی دریافت کردند

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی این استان در هفتمین دوره داوری اصالت صنایع‌دستی، ۱۲ مهر اصالت ملی دریافت کردند.

به گزارش  روابط عمومی میراث‌ فرهنگی اردبیل ، حسن محمدی ادیب روز یکشنبه اظهار کرد: هفت اثر از پنج هنرمند استان اردبیل در رشته‌های بافته‌های داری، ورنی‌بافی و گلیم‌بافی مهر اصالت ملی دریافت کردند که این امر نشان دهنده رونق بافته‌ها میان هنرمندان اردبیلی است.

او افزود: سه مهر اصالت در رشته‌های صنایع‌دستی فلزی از جمله قلم‌زنی و زیورآلات سنتی، یک مهر اصالت ملی در رشته منبت چوب و یک مهر اصالت ملی در رشته خراطی سهم صنعتگران اردبیلی در این دوره بود.

محمدی ادیب ادامه داد: داوری هفتمین دوره مهر اصالت ملی صنایع‌ دستی منطقه شمالغرب کشور روز گذشته در تبریز برگزار شد و آثار برگزیده در این دوره در سال آینده به داوری مهر اصالت بین‌المللی معرفی می‌شوند.

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، ۳۰ هزار هنرمند در صنایع دستی این استان در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.