1

نقش رسانه‌ها در تبیین معیارهای انتخاب اصلح

تجربه بالای اجرایی، برخورداری از هوش بالا در امور اجرایی، علاقه‌مندی به خدمت بی‌منت به جامعه و مردم، جایگاه والا در سطح کشور و ارتباط مستمر با مسئولین کشوری برای فردی که می‌خواهد در قامت نمایندگی مجلس انجام وظیفه نماید، امتیازی قابل توجه می‌باشد.

در فضای حساس قبل از انتخابات، کاندیداهای احتمالی و طرفداران آنها با استفاده از هر وسیله‌ای، می‌خواهند قدرت، توانایی‌ها و لیاقت خودشان را در معرض عموم قرار داده و خود را نسبت به دیگران برتر و صاحب فکر و اندیشه نشان بدهند.

پیشینه و کارنامه کاندیداها کاملا مشخص است. مانور بیشتر و به کار بردن الفاظ سنگین و ارائه آمارهای دهان پرکن و غیر واقعی، قادر نیست یک فرد عادی را در اندک زمان به شخصی مقتدر، توانا و کارآمد تبدیل نماید.

اعتماد مردم به یک مسئول و یا مدعی خدمتگزاری در طول ایام و با گذشت زمان به دست می‌آید. حرف‌ها و شعارها در نزد اکثریت جامعه تأثیرگذار نبوده و نخواهد بود.

در این میان آنهایی که برای راهیابی به مجلس مشتاق‌‌اند، می‌خواهند از هر وسیله‌ای برای رسیدن به آن استفاده بکنند. به عبارت دیگر برای این قبیل افراد رأی‌آوری و برخوردار شدن از عنوان نمایندگی، مهمتر و ارجح‌تر از  خدمتگزاری است. بررسی عملکرد نمایندگان در دوره‌های گذشته می‌تواند شواهدی بر این ادعا داشته باشد.

عجله برای برنده شدن در رقابتی به نام انتخابات، خیلی‌ها را به سمت پول‌پاشی سوق می‌دهد. برای پر کردن فضاهای خالی در ارتباط با مردم و شناخت جامعه از او و همچنین بالا بردن سبد رأی، رو به سوی فعالین عرصه مجازی و دست به دامن شدن آنها می کند و وقتی پول وسیله‌ای برای تبلیغ و اعطای برخی از عناوین و القاب باشد اوضاع پیچیده‌ در این فضا حاکم می شود که تشخیص حق از ناحق و واقعیت از شعار سخت و سخت‌تر می شود.

در چند ماهی که از آغاز تحرکات انتخاباتی در فضای مجازی می گذرد بیشتر بحث‌ها و تحلیل‌ها در مورد افراد است. تخریب‌ها و تمجیدها از کاندیداهای احتمالی است که با گستردگی بیشتر در فضای مجازی خود را نشان می دهد و متأسفانه کمتر به اهمیت انتخابات، انتخاب اصلح، معیار نماینده مطلوب، ویژگی‌های مورد نیاز یک نماینده، دلایل ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و اهداف دشمنان در پائین آوردن میزان مشارکت پرداخته می شود.

نگاه به موضوع انتخابات مجلس باید نگاهی جامع و در برگیرنده همه ابعاد مورد نیاز برای برگزاری یک انتخابات پر شور باشد. توجه به یک بعد و صرف پرداختن به تخریب و تمجید نامزدهای احتمالی و به عبارتی از کاهی کوهی ساختن و یا کوهی را در حد یک کاه تنزل دادن انتظارات جامعه از فعالین فضای مجازی را برآورده نمی کند.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها می توانند در شکل دادن به آگاهی مردم و قضاوت و داوری آنها در مورد انتخاب افراد اصلح، شناخت برنامه‌ها و شعارها و وعده‌های انتخاباتی نقش داشته باشند. همچنین رسانه‌ها در رونق بخشیدن به فضای انتخابات می توانند نقش محوری داشته باشند و بنابراین می توان گفت که رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در کنار معرفی افراد و برنامه‌های آنها در راستای تبیین اهمیت انتخابات و تشریح نقش مردم در شرایط آینده کشور نیز باید تلاش نمایند.

یکی از ویژگی‌های رسانه که نعمت بزرگی برای فعالان این عرصه می باشد اعتماد مردم است. ایفای درست نقش اطلاع رسانی است که رسانه را به امین مردم و مسئولان تبدیل می کند. پرهیز از هر گونه اغراق و تملق و افراط و تفریط مردم را در اعتماد  هر چه بیشتر به رسانه‌هاترغیب و تشویق می کند.

و در نهایت باید به این مسئله تأکید کرد که مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بدون نقش‌آفرینی رسانه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

رسانه‌های استان و همه فعالین این عرصه اگر از تخریب و توهین به نامزدها جلوگیری کنند و در راستای معرفی راستین نامزدها و تبیین برنامه‌های آنها اقدام بکنند می توانند در هدایت مردم به سمت معیارهای صحیح انتخاب موفق عمل نمایند.