1

درخشش شاهوار شعر اردبیل در تهران

عسگر شاهی‌زاده اردبیلی متخلص به “شاهی” از شناخته شده‌ترین شاعران معاصر است که جمعی از اصحاب فرهنگ و قلم و مسئولان، با تامل در اندیشه‌های متعالی و ورود به عوالم فکری او، از مقام علمی و ادبی او با هدای نشان زرین تجلیل کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا استاد شاهی اردبیلی در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در محله تازه شهر اردبیل به دنیا آمد. به گفته خودش، حضور در همسایگی تاج الشعرا یحیوی و خاندان معظم موذن زاده اردبیلی، موجبات علاقه استاد به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را بیشتر کرده و انس وی به گلستان، کلیله و دمنه، اشعار سعدی و حافظ از دوران دبستان او را به طرف ادبیات فارسی جلب و جذب نموده است.

شاهی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در اردبیل به پایان رساند و موفق شد در رشته علوم تربیتی تحصیلات دانشگاهی خود را در تبریز ادامه دهد. این شاعر برجسته گواهینامه کارشناسی خود را در این رشته با موفقیت کسب کرد و سپس به اردبیل عزیمت نمود و با توجه به استعداد سرشار در ادبیات، عرفان و فلسفه، مطالعات خود را ادامه داد و با نوشتن کتاب «تا قاف اندیشه» در چهار جلد منتشر کرد.

از دیگر آثار این شاعر و نویسنده می توان به نظم پریشان، دیوان غزلیات و قصاید فارسی، کولون باغیشلا یئله ، مجموعه غزلیات و قصاید ترکی ، دولت بیدار، شرح بی نهایت و یک حرف از هزاران اشاره کرد.

آیین بزرگداشت مقام فرهنگی و ادبی این شاعر، اواخر هفته گذشته در تالار شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران برگزار شد و از شخصیت علمی، ادبی و فرهنگی این شاعر و پژوهشگر ادبیات تجلیل و  نشان زرین مفاخر فرهنگی کشور به استاد عسگر شاهی اهدا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت آئین نکوداشت شاعر ملی استاد عسگر شاهی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، بیان داشت: نشان زرین مفاخر فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی در مجامع علمی و فرهنگی برخوردار است و در صد سال اخیر، تنها به تعداد محدودی از چهره‌های برجسته ملی در عرصه فرهنگ اهدا شده که با دریافت این نشان، نام استاد عسگر شاهی نیز در زمره‌ی مفاخر ملی فرهنگی کشور ثبت شد.

امیر رجبی با بیان اینکه استان اردبیل در حوزه مفاخر فرهنگی با داشتن بزرگان و چهره‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بر معرفی این مفاخر در سطحی فراتر از استان تاکید کرد.

وی برگزاری مراسم تجلیل از استاد شاهی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تهران را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این مراسم و اهدای نشان، با پیگیری استاندار اردبیل به عنوان رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، پس از بررسی و ارزشیابی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور انجام شد.

در این مراسم محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این آیین گفت: تردیدی نیست که استان اردبیل، خطه ای مفاخرخیز است، از شیخ صفی‌الدین تا محقق اردبیلی و استاد شاهی زاده اردبیلی، بسیاری از فرهیختگان، مفاخر و مشاهیر این دیار، تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ ایران داشته و دارند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: استاد شاهی در آثار خود معارف حکمی و عرفانی را به نیکویی درآمیخته و به دقت استنادات و شواهد خویش را بیان کرده است و آنچه بیان می‌کند در حقیقت از درون او می‌جوشد و می‌خروشد و این از خصائل حکیمان است.

علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش و پرورش پیام وزیر به این آیین را قرائت کرد و گفت: استاد شاهی اردبیلی، در اشعار خود تصویر باشکوهی از امام حسین (ع) ترسیم کرده که حماسه ساز و قهرمان همه عرصه‌هاست و بنابراین تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان اردبیل و حتی ایران از طریق اشعار او با امام حسین (ع) آشنا شده اند.

 

منوچهر صدوقی سها مدرس حکمت و عرفان اسلامی نیز در این آیین با تأکید بر اینکه شعر از اندیشه جدا نیست و شعر ساختنی نیست و آمدنی است، گفت: وقتی کتاب استاد شاهی با عنوان «از ابتدا تا ابتدا» را دیدم با شاعری مواجه شدم که با وجود شاعری، دارای مطالب عرفانی و حکمی اند و به ساحت فرا عقل نیز وارد شده اند.

وی تأکید کرد: در کتاب «از ابتدا تا ابتدا» مطالب قابل تأملی وجود دارد که قابل استفاده و شرح و توضیح است؛ از جمله اینکه در این کتاب، عنوان«عبور از عقل» را مطرح کرده اند که حاکی از آن است که ایشان عقل را از ساحت مرسوم آن خارج کرده و به ساحت فراعقل وارد شده اند.

اسماعیل امینی استاد زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم گفت: آثار ادبی استاد شاهی ضمن حفظ استحکام و اصالت شعری، برای عموم مردم قابل درک و فهم است و دارای نشاط و سرزنده گی خاصی نیز هست. از اینرو شعر و اندیشه این استاد برجسته کشور تأثیرقابل توجهی روی نسل های جدید ایران برجای گذاشته است.

در ادامه علیرضا قزوه شاعر و محقق ادبی، ابیاتی از اشعار خود را قرائت و به استاد شاهی تقدیم کرد و کاظم نظری ‌بقا عضو انجمن حافظ اردبیل، غزلی را که درباره استاد شاهی سروده بود برای حاضران قرائت نمود.

در پایان این آیین، نشان زرین و لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، هدیه‌ای از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و لوح تقدیر و هدیه وزیر آموزش و پرورش به این شاعر و ادیب برجسته کشور اهدا شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غربی ایران واقع شده و انجمن های ادبی متعددی در مرکز و شهرستان های این استان فعال است.