1

تندباد اردبیل را درنوردید

سامانه جوی که از اواخر هفته گذشته وارد استان اردبیل شده است ، موجب وزش بادهای به نسبت شدید و بروز گرد و خاک در نقاط مختلف این استان به‌ویژه اردبیل شده است.

، استان اردبیل از زمان وارد شدن به فصل پاییز هنوز شاهد بارش جدی جز در ارتفاعات سبلان نبوده که از چند روز پیش سفیدپوش شده است و تنها حاکم شدن شرایط جوی ناپایداری همچون افزایش ابرناکی، وزش بادهای شدید و کاهش بیش از پیش دمای هوا نویدبخش تغییر فصل در منطقه شد.

در پی استمرار این شرایط، هفته گذشته نیز تنها وزش باد سرد در ساعات مختلف شبانه‌روز به‌ویژه اوایل صبح‌ها و اواخر شب‌ها مهمان نقاط مختلف استان اردبیل بود، تا اینکه سامانه‌ای از روز شنبه وارد استان شد و شرایط را تشدید کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل روز یکشنبه در این زمینه گفت: مطابق هشدار سطح نارنجی که از سوی این اداره‌کل صادر شده بود، از روز گذشته تا کنون شاهد وزش باد شدید در نقاط مختلف استان به ویژه اردبیل بوده‌ایم، به طوری که در ایستگاه هواشناسی سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده است.

مجید کوهی بیان کرد: وزش باد در این مدت در سایر شهرستان‌ها نیز اتفاق افتاده که بیشترین آن مربوط به شهرستان گرمی با بیشینه سرعت ۸۶ کیلومتر بر ساعت بوده است و در شهرستان‌های نیر، نمین و مشگین‌شهر هم شاهد وزش باد با سرعت ۶۸ کیلومتر بر ساعت بوده‌ایم.

وی اثر این پدیده جوی را خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از تشدید این سامانه در روز دوشنبه، فردا، با احتمال افزایش سرعت لحظه‌ای باد است.

آسمان اردبیل هم اکنون صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و دمای هوا ۱۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر است.