1

۸۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال در استان اردبیل بهره‌برداری می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۸۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال در نقاط مختلف این استان بهره‌برداری می‌شود.

محبوب حیدری  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به عقب‌ماندگی استان اردبیل در زمینه شاخص برخورداری از بزرگراه در دولت سیزدهم توسعه شبکه بزرگراهی استان در دستور کار قرار گرفت به طوری که در حال حاضر همه پروژه‌های در دست اجرای بزرگراهی استان دارای ردیف ملی شده است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه بزرگراهی استان در قطعات مختلف در دست اجراست، افزود: این طرح‌های بزرگراهی در مسیرهای اردبیل – سرچم ، اردبیل – مشگین‌شهر، اردبیل – گرمی و گرمی – بیله‌سوار در دست اجرا است که عملیات اجرایی ۵۰ کیلومتر بزرگراه به اتمام رسیده و ۳۰ کیلومتر دیگر هم تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری و تکمیل این طرح‌ها ۹۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که برای تامین آن از محل‌های مختلف پیگیری می‌شود.

شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه به ۳۰ درصد می‌رسد

حیدری همچنین گفت: در حال حاضر شاخص برخورداری این استان از بزرگراه ۲۷ درصد است که با بهره‌برداری از ۸۰ کیلومتر بزرگراه دیگر تا پایان سال جاری این میزان به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به نقش حیاتی زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه استان بیان کرد: یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی استان از شاخص توسعه بزرگراهی نبود اعتبار و عدم احساس نیاز به توسعه بزرگراهی در سال‌های گذشته بود که برای جبران این عقب‌ماندگی احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفت.

 

۱۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه مرکز استان اردبیل فاقد بزرگراه برای ارتباط با مرکز کشور است، اظهار کرد: جاده اردبیل سرچم به عنوان اصلی‌ترین مسیر ارتباطی اردبیل به مرکز کشور در اولویت تعریض و ایجاد شبکه بزرگراهی قرار دارد و در حال حاضر این برنامه در قالب هفت قطعه در دست اجراست.

وی روند احداث ۴۸کیلومتر بزرگراه اردبیل – سرچم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری از این ۴۸ کیلومتر در دست اجرا، ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که از این میزان تاکنون چهار هزار میلیارد ریال اختصاص یافته و بقیه اعتبار مورد نیاز هم در سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص خواهد یافت.

حیدری با بیان اینکه جاده اردبیل – سرچم یکی از جاده‌های پرتردد و حیاتی استان است افزود: طول بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۷۸ کیلومتر است که از این میزان تاکنون ۴۳ کیلومتر در حاشیه رود قزل‌اوزن به مناقصه نرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: این مسیر به‌واسطه کوهستانی بودن دارای ابنیه فنی پیچیده و هزینه‌بر است به طوری که در مسیر فعلی آن ۱۲ دهنه تونل اجرا شده است.

هشت کیلومتر از بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر امسال به روی خودروها گشوده می‌شود

وی همچنین با اشاره به روند عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر افزود: هشت کیلومتر از این مسیر در مرحله آسفالت‌ریزی لایه دوم است و در صورت پرداخت بدهی یک هزار میلیارد ریالی به پیمانکار، امسال این مسیر به‌طور کامل به روی خودروهای عبوری گشوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تعریض و بهسازی جاده پارس‌آباد – سربند را دیگر پروژه توسعه شبکه بزرگراهی استان ذکر کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تردد و تصادفات بالا در مسیر جاده پارس‌آباد – سربند، تعریض و بهسازی این مسیر از سال گذشته شروع شده است و در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه هم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.