1

ارتقای تصفیه‌خانه اردبیل با یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: طرح ارتقای کیفیت تصفیه‌خانه آب شرب مرکز این استان با یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با هدف کاهش یا استانداردسازی پساب خروجی، در حال اجراست.

علیرضا نعمت سلطانیاظهار کرد: تصفیه‌خانه شهر اردبیل سال‌ها قبل در این شهر احداث و راه‌اندازی شده بود و با توجه به افزایش جمعیت این تصفیه‌خانه پاسخگوی پساب تولیدی شهروندان نبود و برای همین طرح ارتقای ظرفیت این تصفیه‌خانه در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل گفت: دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز این پروژه، از خارج کشور وارد گمرک و از آنجا به انبار شرکت آب و فاضلاب منتقل شده و به زودی در اختیار پیمانکار پروژه قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با بیان اینکه پیمانکار پروژه کار اجرای طرح ارتقای تصفیه‌خانه شهر اردبیل را را آغاز کرده است، ادامه داد: این طرح در صورت تامین مستمر اعتبار، بدون وقفه اجرا خواهد شد و امیدواریم در روند تامین اعتبار و اجرای طرح ارتقای کیفیت تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل مشکلی پیش نیاید.

نعمت سلطانی همچنین در خصوص خبرهای سرریز فاضلاب در رودخانه تصریح کرد: در حال حاضر پساب خانگی به رودخانه‌ها نمی‌ریزد بلکه مقداری پساب تصفیه‌خانه است که وارد رودخانه می‌شود که باید بی او دی یا اکسیژن مورد نیاز برای تجزیه مواد آلی در فاضلاب ۵۰ باشد.

وی افزود: بعضی مواقع در طول شبانه‌روز که میزان ورودی فاضلاب خام افزایش می‌یابد، مقداری پساب وارد رودخانه‌ می‌شود که شاید میزان بی او دی آن به ۸۰ یا حتی ۱۰۰ برسد و این افزایش‌ها مقطعی است و کنترل آن در دست ما نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل همچنین درباره ورود پساب شهرک صنعتی اردبیل به رودخانه قره‌سو هم بیان کرد: پساب شهرک صنعتی در حیطه مسئولیت و مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی است و این شرکت مقدار آلایندگی آن را کنترل و مدیریت می‌کند.

فروش پنج میلیون متر مکعب پساب تصفیه‌خانه به بخش صنعت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در پاسخ به سوالی در خصوص بازچرخانی آب هم گفت: با توجه به محدودیت شدید منابع آبی بازچرخانی آب و عرضه آن به بخش‌های مختلف در دستور کار است و در حال حاضر پساب تصفیه‌خانه به بخش صنعت عرضه می‌شود.

نعمت سلطانی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به پنج میلیون متر مکعب پساب برای استفاده در بخش صنعت به فروش رسانده‌ایم.