1

میزان و کیفیت تولید پنبه در منطقه مغان بهبود یافت

 مدیرکل پنبه و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از برداشت ۸۰ درصد پنبه در مزارع استان اردبیل خبر داد و گفت: امسال به علت به کارگیری توصیه‌های فنی در زمان کاشت تا برداشت، استفاده از کمباین برداشت محصول و نیز کاشت ارقام مناسب، میزان و کیفیت تولید پنبه در منطقه مغان بهبود یافته است.

ابراهیم هزارجریبی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طی سفر یک روزه به بررسی وضعیت کشت محصول پنبه در استان اردبیل پرداخت و شرایط تولید، فرآوری و خرید این محصول در منطقه مغان را رضایت بخش عنوان کرد.با اشاره به رضایت نسبی پنبه کاران استان از روند خرید و پرداخت قیمت محصول خریداری شده، میزان تولید و کیفیت محصول پنبه مغان در سال زراعی جاری را مطلوب و بهتر از سال گذشته ذکر کرد.

مدیرکل پنبه و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پرداخت نقدی بهای محصول خریداری شده به صورت هفتگی و رفع مشکل به وجود آمده در سال گذشته در سال زراعی جاری بیان کرد: هم اکنون هر کیلوگرم پنبه برداشت شده توسط کمباین به قیمت ۳۹۰ هزار ریال بدون افت و هر کیلوگرم محصول برداشت شده دستی به قیمت ۲۷۰ هزار ریال توسط کارخانه‌های فعال در مغان خریداری می شود.

وی اضافه کرد: هر کیلوگرم پنبه محلوج تولید شده در کارخانه های پنبه پاک کنی مغان نیز هم اینک به قیمت ۸۷۰ تا ۹۱۰ هزار ریال خریداری می شود و تقاضا برای خرید این محصول هم وجود دارد.

هزارجریبی همچنین با اشاره به برداشت حدود ۸۰ درصد پنبه در مزارع استان اردبیل و ادامه روند برداشت محصول تا یک ماه آینده گفت: در جریان این سفر مشکلات پنبه کاران مغان نیز احصا شده و برای رفع آن با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان و کارخانه‌های فعال در منطقه مغان تصمیم گیری شد.

 

به گزارش ایرنا، برداشت پنبه در ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل از مهر ماه امسال آغاز شده و نیمه دی ماه ادامه خواهد داشت.

کشت پنبه در شهرستان پارس آباد، اصلاندوز، بیله سوار و گرمی در منطقه مغان استان اردبیل به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آب کافی از سال‌های دور رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز کشت این محصول گسترش یافته است.

بنا به اعلام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امسال سطح زیر کشت پنبه در استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار نسبت به سال گذشته کاهش یافته ولی عملکرد مزارع پنبه مغان از میانگین چهار تن در هر هکتار به پنج تا ۶.۵ تن در هر هکتار افزایش یافته است.

تاخیر در پرداخت مبلغ پنبه خریداری شده پارسال، پایین بودن نرخ خرید و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید را از جمله علل کاهش حدود ۳۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول در استان اردبیل طی سال جاری بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۴۸ هزار تن محصول وش پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت ‌شود.

هم اکنون ۱۰ دستگاه کمباین برداشت پنبه در منطقه مغان فعال است و برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت.

 

امسال ارقام مای، لودوز و لیدر و نیز رقم ایرانی ساجدی پنبه در منطقه مغان کشت شده و وضعیت مزارع پنبه این استان مطلوب بوده و محصول برداشت شده توسط ۹ کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه در حال خرید و استحصال محلوج است.

توسعه کشت پنبه در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد و برای این منظور، علاوه بر ارائه خدمات جانبی از قبیل تامین بذر مرغوب و گواهی شده و نظارت کارشناسان فنی کشاورزی به منظور افزایش برداشت محصول ادامه دارد.

پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

تعداد زارعان پنبه کار استان اردبیل حدود ۷۵۰ نفر اعلام شده و همه آنها خواستار بیمه مزارع و محصول خود در سال زراعی آینده هستند.

پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله سوار مهمترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

۹ کارخانه پنبه کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان در سال‌های گذشته تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت اقتصادی بودن کشت سایر محصولات و جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول طی چند سال اخیر کاهش یافته است.