1

مفاخر فرهنگ و هنر اردبیل تجلیل شدند

 ۳۰ نفر از پیشکسوتان و نامداران استان اردبیل در رشته‌های سینما، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، قرآن و عترت، شعر و ادب، موسیقی و رسانه، طی آئینی با حضور چهره‌های هنری و ادبی ملی و مسئولان محلی معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در آئین نکوداشت پیشکسوتان و مفاخر فرهنگ و هنر اردبیل که عصر چهارشنبه در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد، گفت: مردم این استان با عشق و علاقه به اهل بیت و سرزمین و ادب و هنر شناخته می‌شوند و نامداران بزرگی در این خطه رشد کرده و بالیده‌اند که خود را مفتخر به نام اردبیل می‌دانند.

سیدمجید پوراحمدی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه استان اردبیل اظهار کرد: یکی از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در مسیر توسعه و تقویت عدالت فرهنگی و هنری در کشور گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌های معرفی بزرگان فرهنگ و هنر، الگوسازی برای نسل جوان کشور است و هر فردی که بدون توجه به مشکلات معیشتی برای توسعه و ترویج فرهنگ و هنر گام برمی‌دارد شایسته تقدیر است.

این مسئول ادامه داد: صندوق هنر در استان اردبیل بیش از ۲ هزار عضو دارد و یکهزار و ۲۰۰ نفر در این استان بیمه شده صندوق هستند که در مقایسه با جمعیت استان رقم قابل توجهی است.

صندوق اعتباری هنر در دولت مردمی ۳۰ خدمت ارایه می‌کند

مدیرعامل صندوق هنر با بیان اینکه در دولت مردمی بیش از ۳۰ خدمت در حوزه‌های مختلف از سوی این صندوق به هنرمندان ارایه می‌شود، گفت: برای نخستین بار طرحی از ماه آینده در کشور اجرا می‌شود که بر اساس آن از استعدادهای جوان استانها تجلیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این طرح استعدادهای جوان خلاق و تحولگرا در استانها که به امکانات دسترسی ندارند، در تعامل با مدیران فرهنگی استانها شناسایی و تحت عنوان استعدادهای درخشان فرهنگ و هنر از آنها تجلیل خواهد شد.

پور احمدی با ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اظهار امیدواری به برگزاری آیین دیگری در آینده نزدیک با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد در آیین امروز چهارمین چهره بزرگ فرهنگ و هنر از استان اردبیل مفتخر به دریافت نشان هنر می‌شود.

جامعه را از ویروس‌های بدبین به مفاخر پاک کنیم

استاندار اردبیل هم در این آئین گفت: این خطه به واسطه وحدت و یکپارچگی شیعی و ملی که در ایران به وجود آورده و محصول سلسله ادبی و فرهنگی صفویان بوده، از تاریخ پرافتخاری برخوردار است و صفویان نیز از ادبا، فضلا و بزرگان برخوردار بوده اند.

سید حامد عاملی افزود: این تاریخ با افتخار نشان می‌دهد که استان اردبیل ظرفیت تربیت انسان‌های بزرگ و تاریخ ساز را دارد و این مراسم نیز گواهی بر وجود انسان‌های سترگ است که در کنار چشمه زلال معنویت این استان بالیده اند.

مقام عالی دولت در استان اردبیل ادامه داد: در کنار این عزت و عظمت‌ها باید یک انتقاد نیز از خودمان داشته باشیم زیرا برای اصلاح خودمان لازم است تا قدر سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خود را بهتر و بیشتر بدانیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه همانگونه که یک ویروس می‌تواند بدن را مختل و به ناراحتی وادارد، در جامعه نیز ویروس‌هایی وجود دارد که تحمل بزرگی و شکوفایی انسان‌های شایسته را ندارند و وقتی می‌خواهیم از بزرگان تجلیل و تکریم کنیم، سیل پیامها سرازیر می‌شود که فلان و بهمان است!

استاندار اردبیل افزود: اهالی فرهنگ و هنر را به کمک می‌طلبم تا این قبیل ویروس‌ها را از جامعه بزداییم و این رفتار غلط و فرهنگ نادرست را از دامن استان پارک کنیم تا وقتی انسانی در سطوح ملی و فراملی می درخشد، عده‌ای نتوانند چهره او را لجن مال کنند.

عاملی ادامه داد: هرکسی برای شکستن بزرگان و شخصیت‌های مفید و ملی تلاش کند باید در مقابل او بایستیم تا سرمایه‌های بزرگ و پر افتخار ما پشتوانه ای برای عزت و سربلندی و آینده بهتر استان باشند و تا پایان سال جاری مراسم دیگری برای تجلیل و تکریم عده ای از بزرگان و مفاخر استان اردبیل برگزار شود.

آفرینش هنری هدیه خداوند است

علی نصیریان استاد و چهره ماندگار سینما و تئاتر کشورمان نیز با خوانش ابیاتی از حافظ گفت: خلاقیت و آفرینش هنری را خدا به ما هدیه کرده و بن‌مایه هنر، عشق است و این جوشش‌ها و آفرینش‌های درونی که به شکل هنر یا نمایش بروز می‌کند، به این سادگی نیست بلکه رنج می‌طلبد و زحمت می‌خواهد.

وی ادامه داد: نخستین کسی که از هنر خود لذت می‌برد، خود هنرمند است که برای این کار رنج می‌کشد و هیچ پول یا مالی جوابگوی این زحمت و رنج نیست و سلام و علیک ساده مردم با من در خیابان، نشانگر عاطفه و محبت آنهاست و آدمیزاد در کنار زندگی عادی باید یک کار ماندگار و زیباشناسانه ای نیز داشته باشد.

بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر کشورمان گفت: ملت ما در عین مهمان نوازی، قدرشناس نیز هستند و این حُسن بزرگی برای یک ملت است و من برای تجلیل بزرگان هنر ایران زمین در هر استان که باشد سفر می‌کنم چون ارزش زحمات آنها را می‌دانم.

نصیریان اظهار کرد: هنر بعد از زبان، تاثیرگذارترین بخش مملکت است و هنرمندان، جوشش خلاقانه دارند و در زمینه‌های مختلف، آثار ماندگاری به یادگار می‌گذارند و هنر مثل چشمه است و من در طول عمرم سعی کرده ام با نقش‌هایم نقصان‌ها و ضعف‌ها و کاستی‌های انسان‌ها را نشان دهم و وقتی با جان ایفای نقش می کنی، مخاطب نیز نقش‌ها را می‌پذیرد.

امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم انتقال تجارب و الگو قراردادن هنرمندان پیشکسوت به ویژه برای نسل جوان و تأکید بر جایگاه ویژه شهرستان‌ها در پرورش نخبگان فرهنگی و هنری را از اهداف برگزاری این رویداد اعلام کرد.

 تجلیل از ۳۰ چهره نامدار فرهنگی، ادبی و هنری استان اردبیل

شعرخوانی اسماعیل امینی شاعر مهمان و غفاری از اردبیل از بخش‌های دیگر این آئین بود و در پایان با اهدای هدایایی از محمود صفری مدیر دارالقرآن، توران باقری داستان نویس، میرنبی عزیززاده، تاریخ نگار، قدرت پورحسن خواننده، عادل الیفی خواننده، بابک گرمچی هنرمند، عبدالحسین محمدپور در حوزه قرآن، علی طالعی از فعالان حوزه قرآن، خسرو حیدری در بخش هنرهای تجسمی، غلامرضا هادی شاعر، موسی رجبی اصل استاد هنر و موسیقی، روح الله حبیب زاده، در هنرهای نمایشی، نادر پرستار خبرنگار، بهاء الدین خراسانی خواننده، حسن معترض خوشنویس، علی حمید خلق در حوزه قرآن، احمد پروستان در هنرهای نمایشی، نادر مهدیلو در هنرهای نمایشی، اصغر جاوید در بخش سینما، عسگر شاهی شاعر، محمد باقر تمدن مداح، بیوک جامعی جامعه شناس، عباسعلی یحیوی شاعر، داوود طبیب زاده در بخش ادبیات، رسول ناصر آزاد حوزه قرآن، صابر صفایی خوشنویس، اتابک نادری بازیگر، فرهاد قائمیان در تئاتر و سینا، حسین غفاری شاعر، اسماعیل امینی شاعر، داریوش مودبیان در تئاتر تجلیل شد و با هدیه ویژه ای نیز از استاد علی نصیریان تقدیر و تکریم به عمل آمد.