1

همه نقاط شهری استان اردبیل به فیبرنوری متصل می‌شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: همه نقاط شهری این استان با مشارکت بخش خصوصی در چند سال آینده به اینترنت پرسرعت از طریق فیبرنوری متصل خواهد شد.

شهریار سرداری  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: ۷۰ درصد پهنای باند اینترنت پرسرعت دنیا بر روی سیستم‌های ثابت و ۳۰ درصد به صورت سیار است، در حالی که در کشور و استان ما موضوع برعکس شده و حدود ۳۰ درصد بر روی سیستم‌های ثابت و ۷۰ درصد روی تلفن‌های همراه است.

وی افزود: با توجه به این شرایط دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش دارند تا در چند سال آینده تمامی نقاط شهری کشور از طریق فیبرنوری به اینترنت پرسرعت متصل شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل بیان کرد: بر همین اساس برای همه شهرهای این استان مجوز لازم به یک شرکت بخش خصوصی (مبین‌نت) داده شده است تا با کمک شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها اقدام لازم برای توسعه فیبرنوری آنها انجام شود.

وی اضافه کرد: برای نمونه در شهرستان نیر عملیات حفاری و داک‌گذاری به پایان رسیده و کار در مرحله فیبرگذاری است و در اصلاندوز نیز تفاهم‌نامه امضا شده که عملیات اجرایی آن در هفته جاری آغاز خواهد شد.

سرداری اظهار کرد: شرکت مورد نظر در سایر شهرهای استان اردبیل هم به محض امضای تفاهم‌نامه با شوراها و شهرداری‌ها کار را با سرعت آغاز خواهد کرد و در کنار این خود شرکت مخابرات نیز با عنوان «نجم» اتصال مشترکان به فیبرنوری را آغاز کرده است و به موازات آن کار را پیش می‌برد.

 

اتصال ۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار بیله‌سوار به اینترنت پرسرعت

وی در ادامه نیز گفت: برای ۲۳ روستا از بین ۷۳ روستای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانواری که در شهرستان بیله‌سوار وجود دارد، مجوز نصب دکل و یا ارتقای دکل‌های موجود گرفته و به پیمانکاران اپراتورهای همراه اول و ایرانسل ابلاغ شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل بیان کرد: کار نصب هفت یا هشت دکل تا کنون به پایان رسیده و سایر دکل‌ها نیز در مرحله تملک زمین و حفاری یا نصب قرار دارند که با پایان این پروژه در شهرستان بیله‌سوار همه روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار زیر پوشش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه پایه‌های اقتصاد، امنیت و پیشرفت هر منطقه‌ای در گرو توسعه ارتباطات و اینترنت است، عنوان کرد: تلاش می‌شود تا جانمایی دکل‌ها به گونه‌ای باشد چندین روستا را همزمان پوشش دهد که روستاهای مجاور با جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار نیز بتوانند از خدمات استفاده کنند.

سرداری بیان کرد: در کنار اینها برای شهرستان بیله‌سوار مجوز اتصال همه واحدهای مسکونی، مغازه‌ها، اداره‌ها، کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها به فیبرنوری گرفته شده است و امید می‌رود با کمک فرمانداری و شهرداری‌ها و امضای تفاهم‌نامه مربوطه کار از سوی شرکت طرف قرارداد آغاز شود.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر مجوز اتصال ۲۹۱ روستای استان اردبیل به اینترنت پرسرعت صادر و تا کنون بیش از ۱۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شده و برای اتصال نقاط شهری به فیبرنوری نیز هفت هزار میلیارد ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

سرعت انتقال اطلاعات در فیبرنوری صد برابر سیم‌ها یا کابل‌های مسی بوده و توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی شهرها، تلفن‌های همراه، امنیت شهری و پایه‌گذاری فناوری‌های نوین با اتصال همه واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به فیبرنوری از جمله مزیت‌های اجرای این پروژه عنوان می‌شود.