1

۵۷۷ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی استان اردبیل دارای مجوز ردیف ملی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت:  ۵۷۷ کیلومتر از راه‌های این استان اعم از جاده‌های مواصلاتی پارس‌آباد – مشگین شهر، سه راهی صحرا – گرمی و بیله سوار، اردبیل – سرچم، اردبیل – آستارا و اردبیل – سراب مجوز بهره‌مندی از ردیف ملی اعتبارات سالانه را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا استان اردبیل از نظر شاخص برخورداری از شبکه بزرگراهی جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود به طوری که در حال حاضر ارتباط مرکز استان با مرکز کشور و سایر استان‌ها از طریق راه اصلی برقرار است و شاخص برخورداری استان از بزرگراه ۳۰ درصداست.

با توجه به نقش و جایگاه توسعه شبکه بزرگراهی در توسعه سایر بخش‌های استان توجه و تمرکز بر این بخش از اولویت‌های دولت سیزدهم از زمان شروع به کار بوده است به طوری که مسئولین ارشد استان، در گام نخست تامین منابع از محل اعتبارات ملی و استانی را دردستور کار قرار دادند و در گام بعد اجرای این پروژه‌ها را در قطعات مختلف آغاز کردند به طوری که امروز از جنوب تا شمال استان کارگاه‌های راهسازی در مناطق و شهرستان‌های مختلف فعال است.

در همین زمینه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر ۵۷۷ کیلومتر از پروژه های راهسازی استان از جمله پارس آباد – مشگین شهر، سه راهی صحرا – گرمی و بیله سوار، اردبیل – سرچم، اردبیل – آستارا و اردبیل – سراب دارای ردیف ملی شده است و هر کدام در حال طی مراحل اجرایی به پیشرفت‌های متفاوت است.

محبوب حیدری در خصوص اولویت بندی طرح‌های راهسازی استان گفت: اجرای طرح‌های راه‌سازی و بزرگراهی در نقاط مختلف استان با لحاظ کردن میزان تردد، تصادفات جاده ای و نقاط حادثه خیز در اولویت قرار گرفته و انتظار می‌رود با تمکیل و بهره برداری از این پروژه‌ها ضمن ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای به میزان قابل توجهی در وقت شهروندان و سوخت مصرفی وسایل نقلیه صرفه جویی شود.

وی اضافه کرد: استان اردبیل با توجه به داشتن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان و توسعه مضاعف استان پس از ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیازمند توسعه شبکه بزرگراهی و ارتقای ایمنی راه‌های مواصلاتی جهت فراهم کردن شرایط مطلوب برای انتقال کالا به کشورهای هدف است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: علاوه بر این با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان و تلاش واهتمامی که برای جذب گردشگر در استان وجود دارد، یکی از راه‌های افزایش گردشگر در استان توسعه راههای ارتباطی امن است و این امر تاثیرات مثبتی بر توسعه صنعت گردشگری خواهد داشت.

تکمیل شبکه بزرگراهی استان نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های بزرگراهی استان نیاز است، افزود: ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل باید احداث شود که از این میزان ۲۹۹ کیلومتر در مراحل تکمیل مطالعات و احداث است.

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان در دست اجراست، یادآورشد: مقرر است سالانه ۷۵ کیلومتر و تا چهار سال آینده ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شود.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص تعریض ارتقای راه اردبیل سرچم به عنوان اصلی ترین مسیر ارتباطی مرکز استان اردبیل با مرکز کشور گفت: طول بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۷۸ کیلومتر است که بهسازی و ارتقای ۱۴۴ کیلومتر آن در دستور کار قرار گرفته و از این میزان ۳۲ کیلومتر تبدیل به بزرگراه شده است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: علاوه بر این ارتقای ۴۰ کیلومتر دیگر در این مسیر در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود این قطعه هم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

حیدری خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف ملی و بانکی برای تکمیل بزرگراه اردبیل – سرچم اختصاص یافته و برای تکمیل باقی مانده مسیر در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که پیگیر تامین آن از محل‌های مختلف هستیم.

پیمانکار قطعات پنج و ۶ ظرف ۲ ماه آینده مشخص می‌شود

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل – سرچم در ۶ قطعه در دست اجرا است، اظهار کرد: قطعات پنج و ۶ دارای تونل و پل‌های خاص در حدود ۴۳ کیلومتر باقی مانده که ظرف ۲ ماه آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.