1

کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در استان اردبیل

 مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در این استان در مقایسه با دوره بلند مدت خبر داد و گفت: بارش‌های فصل زمستان هم نرمال پیش‌بینی شده است و با این شرایط باید مدیریت مصرف آب کماکان در دستور کار مسئولان و مردم قرار بگیرد.

مجید کوهی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت بارش‌های فصل پاییز در استان اردبیل اظهار کرد: همانطور که گفته شده بود بارش‌ها در استان در فصل پاییز کمی بیش از نرمال بود و ال‌نینو در منطقه تاثیری نداشت.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌های فصلی بر اساس مدل‌های عددی ارائه می‌شود که درصد تحقق آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است و عدم قطعیت در آن وجود دارد با این حال پیش‌بینی ارائه شده توسط سازمان هواشناسی تقریبا منطبق با واقعیت بود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در ماه اول فصل پاییز بارش‌ها در استان اردبیل ۷۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت این در حالی است که بر اساس آخرین آمار اداره کل هواشناسی استان اردبیل (۱۹ آبان) در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۲ درصد کاهش بارندگی و در مقایسه با سال گذشته یک درصد افزایش بارندگی ثبت شده است.

کوهی خاطرنشان کرد: طی فصول سرد سال عمده بارش‌های دریافتی استان اردبیل ناشی از سامانه‌های مدیترانه ای است، اما طی چند هفته گذشته حاکمیت هوای گرم در شمال آفریقا و سپس حرکت این هوای گرم به سمت شرق اروپا باعث شد سامانه‌های جوی که از روی دریای مدیترانه تغذیه رطوبتی شده و پس از آن وارد ایران و استان اردبیل می‌شدند، تضعیف شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: در بارش‌های فصل سرد سال عمدتاً سامانه‌هایی خیلی مؤثر هستند که در شرق مدیترانه توسعه می‌یابند و در ادامه باعث توسعه جریان‌های سطوح زیرین از سمت دریا ، اقیانوس هند و دریای سرخ به‌سمت ایران می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال این اتفاق به‌دلیل هجوم هوای گرم از مناطق شمالی آفریقا به‌سمت اروپای شرقی و خاورمیانه روی نداد، ‌در نتیجه و به‌خصوص در آبان‌ماه با کم‌بارشی‌های گسترده مواجه شدیم. از سوی دیگر هسته پرفشار تشکیل شده روی منطقه تبت نسبت به سال قبل تضعیف شده است.

کوهی همچنین با اشاره به افزایش میانگین دمای استان و کشور گفت: متوسط دمای استان از ابتدای فصل پاییز تا ۱۷ آذر ۱۴۰۲ برابر با ۱۲.۵ درجه سلسیوس است که نسبت به مدت مشابه طی دوره بلندمدت، ۳.۱ درجه سلسیوس افزایش داشته است که بیشترین افزایش دمایی با ۳.۷ درجه سلسیوس در شهرستان‌های سرعین و انگوت بوده است.در شهر اردبیل نیز میزان افزایش دما از ابتدای فصل پاییز برابر با ۲.۹ درجه سلسیوس بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: در مقایسه با کل کشور نیز پس از استان گیلان که از ابتدای پاییز ۳.۵ درجه سلسیوس افزایش دما داشته است، استان اردبیل با ۳.۱ درجه افزایش، دومین استان از لحاظ افزایش دما نسبت به بلندمدت در کل کشور بوده است.

وی گفت: پیش‌بینی ارائه شده برای فصل زمستان کم در خوشبینانه‌ترین حالت به صورت نرمال خواهد بود که با این وضع بارش‌ها جبران شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی را نخواهد کرد و انتظار می‌رود مسئولان و مردم با توجه به این شرایط کماکان مدیریت مصرف منابع آبی موجود را در دستور کار قرار دهند.

کوهی در خصوص بارش‌های روزهای آینده هم گفت: از اواخر روز سه‌شنبه تا اوایل شنبه سامانه بارشی در استان فعال خواهد بود که فعالیت آن ابتدا به شکل بارش باران و در ادامه به صورت بارش برف خواهد بود.