1

فوتبال در قاب تاریخ/اولین دوره مسابقات جام فلق در سال ۶۶ (قسمت شانزدهم)

در شماره 24 نشریه و بعد از این که عوامل مختلف در موفقیت تیم فوتبال اردبیل در اولین دوره جام فلق و مسابقات گرامی داشت دهد فجر در شیراز مورد بررسی قرار گرفت و یاد آوری کردیم برای این که خوانندگان جوان با کار بزرگی که بزرگان فوتبال اردبیل در سال 66 و ودر اولین دوره مسابقات جام فلق انجام دادند آشنا باشند گوشه ای از نوشته های رسانه های آن سال ها را منعکس بکنیم. ناگفته پیداست که این کار می تواند برای کسانی که در ان سال ها فوتبال اردبیل را پیگیری می کردند خاطره انگیز نیز باشد.
در شماره گذشته به یک یادداشت که در روزنامه کیهان چاپ شده بود اشاره گردید و در این شماره مطلبی از مجله کیهان ورزشی که در تاریخ 8/12/68 در صفحه 20 آن مجله و در تحلیل بازی های گرامی داشت دهه فجر و با عنوان جای خالی تیم های ملی در شیراز در ارتباط با تیم اردبیل نوشته شده است اشاره می شود.
آفرین بر ترک های اردبیل
اردبیل در فوتبال دهه فجر عنوانی به دست نیاورد اما با فوتبالی دور از انتظار نشان داد که قهرمانی در جام فلق یک حادثه و یک اتفاق نبوده است.
اردبیل در برابر اصفهان ربازی کرد و با یک گل دیر هنگام مغلوب قهرمان لیگ قدس شد.فارس میزبان را 0-2 مغلوب کرد . با ملوان صاحب نام و اعتبار 1-1 مساوی کرد و در برابر جوانان تهران به تساوی صفر بر  صفر رسید . اردبیل اگر جوانان تهران را شکست می داد راه صعودش هموار بود و چون پیروزی بر فارس میزبان (فاتح اصفهان) را در کارنامه خود داشت تصورش بر این بود که به سادگی به این مهم نایل خواهد آمد. اما این تصور خام بود و اردبیل به آنچه سزاوارش می نمود ، دست نیافت. معهذا از یک شهر محروم که شرایط جوی و آب وهوا زمان فوتبالش را محدود کرده است ، نمایش فوتبالی که دیده شد بسیار تحسین برانگیز بود.
اردبیلی ها که از کم ترین امکانات بی بهره اند و این دردی نه منحصر به اردبیل ، که عارضه ای کشنده برای ورزش اغلب شهرهای ماست . چه بجاست آن چه برای فوتبال ایران برنامه ریزی می شود در جهن درآمد بیشتر برای رسیدن به ورزش و امکانات شهرهای محروم ایران باشد..
در راین راه تشکیل کلاس های مربیگری و داوری در پیشبرد فوتبال آنان تاثیری مثبت خواهد داشت. فوتبال اردبیل در حالی در نزد مدعیان فوتبال ایران درخشید که از داشتن مربی کلاس دیده و زمین چمن بی بهره است.
آن چه ورزشگاه این شهر را با زمین های خاکی متمایز می سازد یک حصار و سکوی اندک تماشاگر است.
در تیم اردبیل مقصود بایرامی، عضئ تیم منتخب آذربایجان شرقی حرف اول را می زند ، در حالی که صاحب یک بازیکن مقتدر دیگر به نام بهنام دولت بود. این تیم هماهنگ و با اعتماد به نفس بازی می کرد . تساوی اردبیل با ملوان در شرایطی بود که تیم پدیده فوتبال دهه فجر با پیروزی و صعود فاصله چندانی نداشت.
فوتبال زیبای اردبیل بر پایه کمبود ها استوار است
در روزنامه کیهان مورخه 66/12/10 و در صفحه شهرستان های آن روزنامه با عنوان فوتبال زیبای اردبیل بر پایه کمبود ها استوار است نوشته شده بود:
مسابقات فوتبال گرامی داشت دهه فجر با قهرمانی تیم اصفهان به پایان رسیده و تیم منتخب اردبیل در عین شایستگی از رسیدن به دور دوم رقابت ها ناکام ماند. تیم ف.تبال اردبیل که قهرمانی جام فلق را از آن خود دارد در هر چهار دیداری که در شیراز برگزار نمود توانست گوشه هایی از یک فوتبال زیبا را به نمایش گذاشته و تحسین همگان را بر انگیزد.ر این تیم از طرف برخی اطز رئوزنامه ها و مجلات به عنوان پدیده جام معرفی شد و اکثریت مربیان و کارشناسانی که در شیراز  حضور داشتند به کارآیی فوتبال ارد بیل اعتراف نمودند.
اردبیلی هایی که امروزه می توانند در مقابل تیم هایی که سلبقه چتدین ساله شرکت در مسابقات و توذنمنت های مختلف را دارند قدعلم نمایند و برتری نشان داده و به عنوان پدیده معرفی شوند از حداقل امکانات برخوردارند. باشگاه هایی که امروزه توانسته اند بازیکنان شلیسته ای را تحویل تیم منتخب دهند با خود یاری بازیکنان اداره می شوند و حتی مجبورند که برای شرکت در مسلبقات باشگاهی جام حذفی حق عضویت و بازی بپردازند. مربیانی که بر روی این بازیکنان خون جگر خورده اند مجبورند حدافل وسیله تمرین یعنی توپ را با قیمت های ۀآنچنانی با اخذ حق عضویت از خود بازیکنان تامین نمایند، پس در این میان وظیفه تریبیت بدنی شهر و استان چیست؟
بعد از قهرمانی تیم اردبیل در مسابقات جام فلق بازیکنان این شهر مورد محبت مسؤولین از جمله امام جمعه،فرماندارو شهردار قرار گرفتند و در عوض اداره کل استان فقط به ارسال تعدادی توپ فوتبال برای هیات فوتبال اکتفا ء نمودند.
هیات فوتبال اردبیل که ازر آغاز رقابت های جام فلق صمیمانه و در حد در اختیار تیم منتخب بود به خاطر کمبود بودجه مجبور شد که تیم اردبیل را با اتوبوس روانه شیراز نماید و بازیکنان این تیم مجبور شدند حدود 30 ساعت تا رسیدن به شیراز را در اتوبوس به سر برند که این خود می تواند عامل مهمی برای خستگی جسمی و روحی بازیکنان اردبیل باشد.
هر چند که اگر محبت شهردار اردبیل نبود و اتوبوس شهرداری در اختیار تیم قرار نمی گرفت اعزام تیم از لحاظ مادی برای هیات فوتبال اردبیل مسئله تای مهم بود . آیا نبایدمسؤولین ورذزش استان نیم نگاهی از مهر ومحبت به وضعیت شهرمایی که برای استان افتخار آفرینند ، داشته باشند. اینک در قبال فوتبال اردبیل، مسؤولان فدراسیون فوتبال و همچنین گردانندگان ورزش استان باید احساس مسؤولیت بیشتری نموده و اقدامی جدی در برطرف نمودن مشکلات هیات فوتبالاردبیل نمایند تا زمینه برای پیشرفت هرچه بیشتر فوتبال این منطقه فراهم گردد
و کلام آخر این که قبل از شروع مسابقات جام فلق از گوشه و کنار شنیده می شد که این مسابقات با نام لیگ دسته سوم قدس انجام خواهد پذیرفت و قهرمان ةآن  بهدسته دوم قدس صعود خواهد کرد ولیکن این میئله بعدها مسکوت ماند. حال اگر آئین نامه مسلبقات سراسری اجازه دهد بهتر است در این مورد نیز اقدام اساسی صورت گیرد و یا حداقل این تصمیم گرفته شود که قهرمان جام فلق در سال آینده بدون انجام مسابقات مقدماتی در مرحله یک هشتم نهایی حضور پیدا بکند.