1

بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست هیات فوتبال استان و چند سؤال

جریان های موجود در فوتبال و روند تصمیم گیری کمیته سه نفره در ارتباط با کاندیداهای ریاست هیات فوتبال استان و تطبیق شرایط آنها با اساسنامه، موضوع روز بوده و نتایج حاصل از مذاکرات و صورت جلسه ها ، نشان دهنده خیلی از مسائل و صداقت، بی طرفی، رفتار غیر منطقی و جانبدارانه برخی ها می باشد.

بر اساس اساسنامه ، کمیته سه نفره وظیفه تعریف شده ای دارد و ادامه جریان احراز صلاحیت ها نیز مسیر مشخص و قانونی داشته و هر کسی که مدافع حاکمیت قانون بوده و ادعای بی طرفی دارد باید همه مراحل رسیدگی این اصول را مورد توجه قرار بدهد  . عدم توجه به یکی از این موارد و تلاش برای نادیده گرفتن آن نشان دهنده حرکت مغرضانه و جانبدارانه خواهد بود.

در کش و قوس بحث های انجام یافته و بر اساس گفته های کسانی که در جریان رسیدگی بوده اند، اقدام دبیر هیات فوتبال استان (قانونی و یا غیر قانونی بودن وی بماند) در ارتباط با یکی از کاندیداها و رد صلاحیت وی نشان دهنده خیلی از مسائل است . این حرکت ها ادعای بعضی ها مبنی بر این که فوتبال اردبیل در پنج سال گذشته چوب تفکر و رفتار غیر منطقی و عقلانی برخی ها را خورده است را کاملا تائید می کند.

بحث بر سر این نبوده و نیست که هادی صباغی به عنوان یکی از کاندیدا ها صلاحیت دارد یا نه؟ تشخیص نهایی این امر در صورت اختلاف در بین اعضای کمیته و درخواست رسیدگی مجدد، از طرف فدراسیون فوتبال انجام می گیرد بلکه قصد این نوشته پرداختن به نوع رفتار دبیر هیات فوتبال استان است.

حرکت مغرضانه، اقدام جانبدارانه و رفتار خارج از چارچوب و مقررات قانونی جای سؤال می تواند داشته باشد. تحویل پرونده فرد رد صلاحیت شده و ارسال آن به فدراسیون فوتبال وظیفه برگزار کننده مجمع است و در این راه برای این که کارها به موقع انجام پذیرفته و در روند آن وقفه ای ایجاد نشود انجام به موقع وظایف لازم و ضروری است.

آنهایی که در ورزش و فوتبال مسؤولیت دارند، قبول کرده اند که وظایف خود را به موقع انجام داده و کارهای مردم و ارباب رجوع را مقدم بر کارهای شخصی قرار بدهند. نگارش یک نامه و ارسال پرونده به فدراسیون در اندک زمانی می تواند امکان پذیر باشد. به بهانه مسافرت و به تعویق انداختن یک کار ضروری و اساسی به خاطر برنامه های شخصی چگونه قابل تفسیر است؟

از طرف دگر بحث برگزاری مجمع در اساسنامه ای که تاکنون به تصویب هیات دولت نرسیده و آقایان فدراسیونی برای رسیدن به اهداف خود سنگ آن را به سینه می زنند دارای اشکالی واضح، روشن و آشکار می باشد.

آیا پذیرفتنی است کسانی که در انتخابات دارای منافع بوده و کاندیدا دارند و مایل به برنده شدن یک نفر از جمع نامزدها می باشند بتوانند کاملا بی طرفی خود را حفظ نمایند؟ موضعگیری در قبال یکی از کاندیداها و تلاش برای رد صلاحیت وی با استفاده از هر وسیله ای، بی طرفی در جریان مدیریت مجمع تا تشکیل آن را رد می کند. اصولا صلاحیت اعضای کمیته سه نفره را کدام مرجعی تائید کرده است؟ آیا عضویت دبیری که بودنش در هیات جای سؤال دارد می تواند قانونی باشد؟ دبیر هیات فوتبال و انتخاب آن بر اساس اساسنامه مورد قبول حضرات دارای مراحلی است که باید به موقع انجام پذیرد و می دانیم که این کار انجام نشده است پس فردی که بودنش در یک پست اما و اگر داشته و قابل بحث است چگونه می تواند در کمیته ای که باید قضاوت نماید قرار بگیرد؟ دامن زدن به چالش های موجود و افزودن گرهی بر گره های فوتبال نتیجه رفتارهای غیر قانونی است که سال ها بر  فوتبال و هیات ما حاکم گردیده و همچنان این ورشته ورزشی پرطرفدار سال ها از تبعات آن رنج خواهد برد.

با کاندیداهایی که برای تصدی ریاست هیات فوتبال ثبت نام کرده اند ناگفته پیداست که تا مجمع بازار رقابت داغ داغ خواهد بود و هیچ کدام از آنها علی رغم برخی اقدامات و مهندسی کردن آن از هم اکنون نمی توانند ادعای برخورداری از حاشیه امنیت داشته باشند. در آستانه برگزاری مجمع مواردی که برخی آقایان برای مهندسی کردن انتخابات انجام داده اند را به طور کامل در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد ولی اگر بگذارند و اجازه بدهند که در این راه، روند درست طی بشود رقابتی پرشور را شاهد خواهیم بود و برای این که رقابت مطلوب باشد بجا خواهد بود که در اول راه نگاه حذفی، جانبدارانه و مغرضانه را از خود دور بکنیم و برای همه داوطلبان امکان رقابت را فراهم آوریم.

در مجمعی که قرار است تا پایان سال برگزار شود شرایط حاکم بر مجمع پنج سال گذشته نمی تواند سایه بیاندازد، چرا که افکار عمومی و جامعه فوتبال استان از همه جریان ها اطلاع کامل دارند و می دانند چه کسانی برای این فوتبال خدمتگزار بوده اند و چه کسانی آشکارا به آن خیانت کرده اند. می دانند که صداقت در بین برخی ها چه معنایی دارد و چه افرادی با دروغ و ترفند های مکارانه خواسته اند بر افکار عمومی تاثیر گذار باشند . می دانند چه کسانی بدون بهره بردن از کوچک ترین ویژگی ها و صلاحیت ها، مدعی آقایی بر ورزش و فوتبال شده اند و با کارهای نسنجیده کمر آن را شکسته اند. پس در مهندسی کردن انتخابات هم واقعیت ها را باید در نظر گرفت.

با محدود کردن فضای انتخابات و تلاش برای حذف برخی از چهره نمی توان گامی در راستای تامین موفقیت در کسب آرای مجمع برداشت. بیاییم فضا را برای همه داوطلبان شناخته شده و کارنامه دار فراهم بکنیم. آیا پذیرفتنی است صلاحیت کسی که در مجمع گذشته برای حضور در انتخابات هیات فوتبال استان تائید شده بود امروز مورد تائید قرار نگیرد؟ با اقدام دوگانه ای که صورت پذیرفته حتما یک جای کار دارای اشکال و ایراد است. باید صادقانه بپذیریم که اگر سوابق مدیریتی و میزان موفقیت آنها در امر مدیریت کاندیداهایی که صلاحیت آنها مورد تائید قرار گرفته با سوابق هادی صباغی ، بررسی شود مسلما کفه مدیریتی صباغی در بسیاری از موارد نسبت به برخی دیگر سنگینی خواهد کرد. حقیقت و واقعیت را فدای رفتارهای مغرضانه خود نکنیم. از عناد و یک دندگی دست بکشیم و برای خدمت به فوتبال و انجام درست و قانونی وظیفه خود جزء نگاه واقع بینانه به مسائل به امر دیگری فکر نکنیم. در مقام قضاوت عادلانه رفتار نماییم چرا که فردا در دادگاهی که قاضی آن آفریدگار جهان و پروردگار بزرگ خواهد بود باید در ارتباط با اعمال، حساب پس بدهیم. کاری نکنیم که به خاطر دو روز پست و مقام دنیوی در آن دادگاه حرفی برای گفتن نداشته باشیم. یا حق.