1

تاکید استاندار اردبیل بر توسعه توریسم ورزشی مفهوم گردشگری ورزشی

استاندار اردبیل در جلسه ای با مدیران مسؤول و سردبیران نشریات محلی بر توسعه توریسم ورزشی و صنعت گردشگری ورزشی تاکید کرد.
با توجه به اهمیتی که بحث گردشگری ورزشی دارد، توجه استاندار اردبیل به این مسئله را باید به فال نیک گرفت و پرداختن به آن را در حد حرف وشعار قرار ندهند بلکه با شناخت دقیق از این مقوله برای تحقق آن در استان برنامه ریزی نمایند.
گردشگری ورزشی یکی از حیطه های رو به رشد گردشگری است. گردشگری ورزشی در سال های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته و به مرور در حال پیشرفت و گسترش است. برای گردشگری ورزشی از سوی دانشمندان و اندیشمندان حوزه مدیریت ورزشی و گردشگری تعاریف مختلفی ارائه شده است. برخی از صاحب نظران معتقد هستند که گردشگر ورزشی ، بازدید کننده موقتی است که حداقل 24 ساعت در محل رویداد اقامت کند و هدف اصلی او شرکت در رویداد ورزشی باشد.
گیبسون در تعریف گردشگری ورزشی می گوید: مسافرتی تفریحی است که در آن یک شخص به طور موقت به خارج از محیط زندگی خود به منظور ورزش کردن، تماشای فعالیت ورزشی یا لذت بردن از رویدادهای ورزشی مسافرت می کند
مجتبوی هم در این ارتباط می گوید: توریسم ورزشی سفری است که به دلایل غیر تجاری به صورت رسمی و برای تفریح و یا تماشای ورزش ، تشویق ورزشکاران و حضور در رویدادهای ورزشی به صورت کوتاه مدت یا تعریف شده در داخل و یا خارج از کشور صورت می گیرد..
توسعه گردشگری برای استان اردبیل می تواند از جنبه های مختلف مثمر ثمر واقع شود. اقتصاددانان برای احیای اقتصاد محلی ، به گسترش گردشگری ورزشی تاکید دارند و بدون شک این امر می تواند به بهبود شرایط اقتصادی یک جامعه کمک بکند.
این که استاندار اردبیل برای موضوع، اهمیت قائل شده و توجه به آن را به مسؤولین و دست اندرکاران ورزش و گردشگری توصیه کرده اند قابل تقدیر است ولی کاش خیلی زودتر از این ها برای رسیدن به هدف قدم های اصولی برداشته می شد.
توسعه گردشگری ورزشی در هر کشور و یا هر منطقه ای از یک کشور می تواند منافع زیادی را به دنبال داشته باشد. ایجاد فرصت مناسب برای معرفی شهر و ارائه تصویر مثبت از جامعه، توسعه زیرساخت های جدید، تامین منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد امکانات ورزشی، بالا بردن میزان حمایت جامعه از ورزش و رویدادهای ورزشی از مهم ترین آنها می تواند به حساب آید.
در بحث گردشگری ورزشی برای دست یافتن به اهداف عوامل متعددی می تواند دخیل باشد که در این ارتباط از کیفیت تسهیلات اقامتی، نظافت در بهداشت محیط، امکانات ورزشی متناسب، وضعیت حمل و نقل هوایی و جاده ای، تنوع نیازهای گردشگری و ارتقای آن ، مناظر زیبا و مکان های دیدنی، میزبانی مناسب و مشارکت مردمی و تبلیغات صحیح و اصولی را می توان نام برد.
گردشگری ورزشی یک صنعت پویا و در حال رشد است و فراتر از یک صنعت به پدیده اجتماعی و اقتصادی در جهان تبدیل شده است و استان هایی مانند اردبیل که در یک منطقه طبیعی بکر، کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و دارای جاذبه های گردشگری ورزشی خاصی هستند می توانند به عنوان مقصدی برای علاقه مندان محسوب شود.
شناسائی درست و اصولی توانمندی های استان در توسعه گردشگری ورزشی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. توانمندی هایی مانند آب های گرم، کوه سبلان، پیست اسکی روی چمن فندق لو، امکانات دریاچه شورابیل و نئور می توانند برای استان اردبیل در امر توسعه این صنعت گره گشا باشند.
فعالیت های متنوع در بحث گردشگری ورزشی به سه نوع تقسیم می شوند. رویدادهای ورزشی، جاذبه های ورزشی و تورهای ورزشی، که استان اردبیل می تواند با توجه به ویژگی ها و امکانات طبیعی به یک قطب مهم ورزش و تندرستی تبدیل شود و در طول سال پای تعداد بیشتری از گردشگران ورزشی به این منطقه بکر و سحرانگیز را باز کند.
موفقیت در گردشگری ورزشی و تبدیل منطقه به قطبی مهم و قابل توجه، نیاز به یک برنامه ریزی صحیح دارد. اگر به امر برنامه ریزی دقت نشود و وسواس خاصی در این ارتباط اعمال نگردد، ممکن است گردشگری ورزشی به میراٍث فرهنگی و هویت یک جامعه آسیب وارد نماید.
یکی از بارزترین عواملی که می تواند در جهت شناساندن استان اردبیل به منطقه، قاره آسیا و کل جهان موثر باشد میزبانی مسابقات و رویدادهای مهم ورزشی است.رویداد هایی که ضمن برخورداری از اهمیت، بتواند پای تماشاگران ، هواداران ، علاقه مندان و مسؤولین فدراسیون های جهانی را به استان باز نماید.از طرف دیگر طرح مسئله میزبانی اردبیل به مسابقات مطرح در سطح قاره و دنیا از بابت توجه به زیرساخت ها و افزایش امکانات سخت افزاری مورد نیاز اثرات مثبت می تواند به دنبال داشته باشد.
از اولین روز هایی که تلاش دست اندرکاران برای میزبانی اردبیل در مسابقات والیبال جوانان آسیا به بار نشست تکمیل سالن های ورزشی و استاندارد سازی آنها در دستور کار قرار گرفت.
سال ها بود تعویض کفپوش سالن شش هزارنفری در ردیف تقاضاهای ورزشکاران استان قرار داشت اما اقدامی برای انجام آن صورت نمی گرفت. سالن شهید آسمانی نیز وضعیتی مشابه با سالن شش هزار نفری داشت .
با طرح بحث میزبانی برای رقابت های آسیایی تعویض کفپوش این دو سالن با اختصاص اعتبار مناسب آغاز شد. همچنین بازسازی سالن ها و امکانات جنبی مجموعه شش هزار نفری هم انجام شد و بدون شک تا پایان سال این مجموعه برای میزبانی از رقابت های ورزشی مهم و بین المللی از یک وضعیت ایده آل و مناسب بهره مند خواهد شد.
میزبانی رقابت های جهانی فوتسال نیز یکی دیگر از اقدامات قابل توجهی است که از سوی اداره کل ورزش و جوانان و پیگیری های مدیر کل مطرح و پیشنهاد شده است. این که آیا اردبیل می تواند در رقابت با دیگر شهرهای متقاضی میزبانی، گوی سبقت را برباید و با میزبانی این رقابت ها حتی برای یک گروه، فصل نوینی در توسعه گردشگری ورزشی منطقه بگشاید یا نه باید منتظر اعلام رای مراجع مربوطه بود ولی همین درخواست و حضور نمایندگان فدراسیون جهانی برای بازدید از امکانات شهر و استان می تواند آثار مثبت قابل توجهی را به دنبال داشته باشد چرا که مسؤولان مجبورند برای جلب رضایت آنها تا قبل از حضور، نسبت به رفع برخی از نارسایی ها گام بردارند که این خود می تواند برای ورزش اردبیل مثمر ثمر و امکانات آفرین باشد.
متاسفانه بعد از اعلام درخواست میزبانی اردبیل برای فوتسال جهانی برخی از افراد با طرح مسائلی ضمن پیش داوری، حرف هایی مبنی بر احتمال ضعیف موافقت با پیشنهاد مطرح کردند و نوشتند و به نوعی خواستند غیر مستقیم در قبال این کار بزرگ موضعگیری نمایند. این کار می تواند یا از موضع مخالفت با مسؤولین و دست اندرکاران استان و یا از ناآگاهی و عدم آشنایی به اثرات مثبت و غیر قابل انکار توسعه گردشگری ورزشی باشد.
اقدام برای محقق کردن برنامه های قابل قبول، حمایت و پشتیبانی همه جانبه را می طلبد. میزبانی مسابقات ورزشی مهم و مطرح در سطح بین المللی همدلی و وحدتی مثال زدنی را نیاز دارد. همچنین میزبانی موفق و به یاد ماندنی رابطه مستقیم با مشارکت عمومی دارد و چنانچه بتوان در صد مشارکت عمومی در این زمینه را به میزان قابل توجهی افزایش داد، استان می تواند به طور مناسب در سال های آینده نیز از برکات و منافع آن بهره مند بشود.
نکته مهمی که یادآوری آن ضروری به نظر می رسد برنامه ریزی برای میزبانی موفق رقابت های آسیایی والیبال در مقطع سنی جوانان می باشد. اردبیل قرار است در اردیبهشت ماه سال 96 این رقابت ها را میزبانی بکند. فرصت اندکی تا برگزاری رقابت ها باقی مانده است و مسلما فراهم کردن زمینه مورد نیاز برای میزبانی آبرومندانه و در شان مردم و تاریخ پرافتخار اردبیل تلاش، کوشش و کار بیشتری را نیاز دارد. با تشکیل ستاد اجرایی و به کار گرفتن نیروهای کارآمد و توانا و لایق می توان برای میزبانی موفق و سرافرازانه امیدوارتر شد.
استاندار اردبیل طی حکمی از سوی رئیس فدراسیون والیبال به عنوان رئیس ستاد اجرائی این رقابت ها انتخاب شده است.دغدغه دوستداران ورزش برای تشکیل ستاد و آغاز مقدمات امر درخواستی منطقی، به جا و اصولی است. با توجه به زمان باقی مانده و فرصتی که در اختیار می باشد می توان به خوبی نقاط ضعف و قدرت را مشخص کرده و در جهت برطرف نمودن و تقویت آنها اقدام کرد.
میزبانی برای رقابت های آسیایی باید با تلاش مضاعف و برنامه ریزی خاص همراه باشد و در این راه آموزش نیروی انسانی از ضروریات به شمار می رود. دست اندرکاران مربوطه ، بحث آموزش نیروی انسانی مورد استفاده در امور اجرایی این رویداد ورزشی را باید جدی بگیرند و زمان را از دست ندهند . اگر همین امروز اقدام نشود مطمئنا فردا خیلی دیر خواهد بود.
فرصت بزرگی با حمایت های استاندار نصیب ورزش و گردشگری استان شده است. این فرصت باید مغتنم شمرده شود و با همان شور و علاقه ای که برای کسب میزبانی تلاش شد برای به مقصد رساندن موفق این میزبانی با همان عشق و حرارت برنامه ریزی شود.
ضروری است مسؤولین مربوطه از هم اکنون با تبلیغات صحیح و با استفاده از رسانه های مختلف و در مناسبت های مهم، افکار عمومی را در جریان اهمیت موضوع، نقش و تاثیر این میزبانی در اقتصاد منطقه و دیگر آثار مفید آن قرار دهند و زمینه مشارکت عموم مردم در این امر مهم را فراهم نمایند.
امید است با استمرار حمایت های مسؤولین استان و استاندار و دیگر دست اندرکارانی که می توانند در عمل و نه در حرف و شعار این رویداد بزرگ را پشتیبانی نمایند، اردبیل در پایان رقابت های والیبال نمره قبولی اخذ کند و یکی از استان های مستحق میزبانی رقابت های بزرگ محسوب شود.