1

اعلام آمادگی چهار نفر برای ریاست هیات فوتبال استان/فردا پایان مهلت قانونی ثبت نام

ثبت نام کاندیداهای ریاست هیات فوتبال استان در روز های گذشته چندان مورد استقبال قرار نگرفته و در فاصله 24 ساعت مانده به پایان مهلت قانونی، تنها چهار نفر برای تصدی این پست اعلام آمادگی نموده اند.

در روزهای اخیر سؤال فوتبالی مطرح در فضاهای ورزشی استان ، چگونگی تعیین تکلیف هیات فوتبال استان بوده است.

بعد از مسایل متعدد پیش آمده در اداره امور فوتبال استان و برخوردهای نه چندان مطلوب ادره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان در پنج سال گذشته و با مشکلات به وجود آمده در فوتبال استان باید خدا را شاکر و سپاسگزار بود که مسؤولین همتی به خرج داده و اراده ای را حاکم کردند تا ناخدای این کشتی شکسته را مشخص کرده و کارها را برای چهار سال آینده به رئیس جدید واگذار نمایند.

فارغ از دعواها، گلایه ها، باند بازی ها، حرمت شکنی ها، نوچه پروری ها، خود محوری ها و بی سلیقگی هایی که این روزها در کل فوتبال ما حاکم است، باید اعتراف کرد که مدیریت و تعیین تکلیف آن به یک کلاف سردرگم تبدیل شده بود . آغاز ثبت نام کاندیداها و توافق برای برگزاری مجمع انتخاباتی اولین و مهم ترین گام برای نجات یافتن فوتبال از این سردرگمی می باشد.

مهم ترین ، بارزترین و اصلی ترین سؤال این است که چه کسی می تواند با قبول مسؤولیت و جلب اعتماد مجمع برای فوتبال مثمر ثمر باشد؟ آیا فوتبال بازی کردن و یا در مقطعی بسیار محدود و انگشت شمار در مسابقات محلی پرچم زدن و یا منتسب بودن به یک  تیم و یک محله و شهر می تواند به عنوان شاخص های مورد نیاز برای سرپرستی و ریاست هیات فوتبال استان تلقی شود؟

آیا فردی با توان و قدرت مدیریتی بالا و صرفا با داشتن سابقه سیاسی می تواند در فوتبال استان به خوبی از عهده وظایف برآید و اصلا آیا جامعه فوتبال می تواند چنین فر دی را پذیرا باشد؟ آیا افرادی که برای فوتبالی های استان چهره هایی ناشناخته هستند، می توانند در کسب آرای مجمع موفق باشند؟ و آیا آنهایی که در سال های گذشته به نوعی در ارتباط با مدیریت فوتبال بوده اند و توانایی و کارآیی آنها با دریافت نمره مردودی مشخص است رواست که بار دیگر پا به صحنه بگذارند و برای ریاست هیات فوتبال خود را کاندیدا نمایند؟

این که چه کسانی تا به امروز ثبت نام کرده اند، به طور رسمی اعلام نشده است . اسامی مختلفی در محافل فوتبالی مطرح است که به دلیل قطعی نشدن حضور افراد در رقابت انتخاباتی از ذکر اسامی خودداری می کنیم.

قبول مسؤولیت در هیات فوتبال استان نیاز به ویژگی های خاصی دارد که در این فرصت به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می شود.

صداقت و امانتداری

ورزش صحنه مردی، یک رنگی و جوانمردی است. اداره تشکیلات فوتبال یک استان نیازمند افرادی صادق، راستگو با پیشینه درخشان و به دور از هر گونه شک و شبهه ای است. اگر کسانی بخواهند فوتبال را وسیله ای برای رسیدن به برخی از اهداف  قرار دهند نمی توانند امانتدار خوبی برای جوانان و آینده سازان فوتبال منطقه باشند.

فوتبال و آدم های بزرگ

اداره امور فوتبال استان با توجه به گستردگی کار و آمار بالای افراد تحت پوشش کمتر از یک اداره کل نبوده و نیست. این کار، آدم های بزرگی را نیاز دارد. افرادی که در جامعه شناخته شده باشند، در کل جامعه و بخصوص در ورزش از جایگاه خوبی بهره ببرند و در میان ورزشکاران و پیشکسوتان صاحب حرمت و منزلت باشند، افرادی که زیر و بم فوتبال را خوب بشناسند و در برقراری ارتباط و تعامل با نهادها، ارگان ها و ادارات کل موفق عمل نمایند، کسانی که از بحث غرور و خود محوری فرسنگ ها فاصله داشته باشند و تعامل صادقانه را در دستور کار خود قرار بدهند و به عبارتی ساده تر فوتبال به آدم های بزرگی نیاز دارد. سپردن امور این رشته ورزشی پرطرفدار به آدم های کوچک و بدون جایگاه قابل قبول در جامعه، نوعی آماده کردن قبر این رشته برای دفن ابدی است.

بر سر فوتبال اردبیل نباید با سیاسیون معامله کرد. این کار تجربه ای بسیار تلخ و دردناک برای فوتبال ما داشته است. آدم های بزرگ می توانند اعتماد همه را جلب کرده و برای فوتبال و پیشرفت آن در منطقه طرحی نو پیاده نمایند

تجربه مدیریت

بهره بردن از کارنامه مدیر یتی مطلوب و ایده آل یکی از اساسی ترین ویژگی های رئیس هیات فوتبال استان می باشد. آن کسی که می خواهد برای چهار سال آینده فوتبال اردبیل را مدیریت بکند باید برنامه ریز بوده و به بیماری روزمرگی دچار نباشد.

یدک کشیدن عنوان رئیس هیات برای افراد تازه کار، بدون تجربه و نا آشنا به اصول و فنون مدیریت ممکن است که چند روزی دهان شیرین کن باشد ولی با گذشت زمان رئیس را می تواند با مشکلات و چالش های عمده ای مواجه نماید که در نهایت ضرر و زیان و آسیب های آن فقط متوجه فوتبال استان خواهد بود. رئیس هیاتی که نتواند برای مجموعه تحت مدیریتش برنامه چهار ساله منظم ، قابل اجرا و بدور از هر گونه بزرگنمایی تدوین نماید به درد فوتبال نخواهد خورد.

پرانرژی و تلاشگر

فردی که می خواهد برای فوتبال خدمت کرده و نامی نیک در تاریخ ورزش این دیار از خود بر جای بگذارد باید پرتلاش، پرجنب و جوش، خستگی ناپذیر و با انرژی باشد. برای کار کردن باید در این صحنه گام گذاشت. مصلحت فوتبال و جامعه ورزشی را مقدم بر هوای نفس و تعصب های دوستانه و قومی و قبیله ای بداند و شب و روز نشناسد. رئیس هیات فوتبال استان لازم است با واژه خستگی بیگانه باشد و خدمت بی منت را در سر لوحه اقدامات خود قرار بدهد. با یک یا دوساعت در کاخ حافظ پشت میز ریاست نشستن و یا با تلاش برای راضی نگاه داشتن همه، نمی توان دردی از دردهای بی شمار فوتبال اردبیل را درمان کرد.

اگر عمری باقی باشد در این ارتباط باز هم سخن خواهیم گفت.