1

از کوزه همان برون تراود، که در اوست

چرا برخی از رشته های ورزشی ما در کسب موفقیت و بالا رفتن از سکوی قهرمانی نمی توانند موفق عمل نمایند؟ چرا در برخی از رشته های ما آب و هوای بهاری سایه افکنده است؟ روزی در حد و اندازه قابل قبول و حتی فراتر از حد انتظار ظاهر می شوند و روزی دیگر آنچنان ضعیف و درمانده که شنیدن خبر هایش جزء تاسف و افسوس نمی تواند حاصل دیگری داشته باشد.

چه عاملی موجب می شود که در ورزش استان ناکامی ها و عدم کسب نتایج بیشتر از موفقیت ها چهره خود را نشان می دهند. حساسیت جامعه ورزش و علاقه مندان به ناکامی ها و علل آن بالاتر از موفقیت ها می باشد و این خود جای شکر دارد چرا که خوابیدن در باد موفقیت ها می تواند به کل ورزش ما آسیب رسان باشد.

یکی از مهم ترین مسائلی که در حال حاضر ورزش ما به آن نیاز دارد، پرداختن به چرا ها می باشد و امیدواریم آن دسته از هیات های ورزشی که در روزها و ماههای اخیر تیم های تحت مدیریت شان نتوانسته اند به نتایج مطلوبی دست پیدا بکنند، بدون متهم کردن این و آن و مقصر قلمداد کردن زمین و زمان به درستی به چرا ها بپردازند و از دید کارشناسانه به چگونگی نتایج به دست آمده بررسی بکنند و با ارائه راه حل و پیشنهاد های سازنده برای آینده افق روشنی ترسیم نمایند.

پتانسیل و استعدادهای ورزش اردبیل تایید می کند که پیشرفت و حرکت رو به جلو و ممکن ساختن به ظاهر غیر ممکن ها در ورزش استان ما امری کاملا شدنی است و هرگز محال نیست . باید قبول کنیم که موفقیت و افتخار آفرینی در سایه کار و تلاش مخلصانه و عاشقانه و بالاخره مدبرانه به دست می آید و نیازی نیست که به انتظار بازی فلک و یاری کواکب بنشینیم.

جوانان استان ما بارها و بارها نشان داده اند که در همه عرصه های علمی، فرهنگی ، هنری، ورزشی و … برای ارتقای جایگاه استان و پیشرفت و افتخار آفرینی کاملا مستعد هستند. این استعداد های غیر قابل انکار و بالقوه باید در سایه دلسوزی و درایت و تعهد به فعلیت درآیند. رشته هایی که ورزشکاران آن از اول سال تاکنون توانسته اند به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنند در بررسی چگونگی کسب موفقیت ها حتما نقش دلسوزی، درایت و تعهد را در بین مسؤولان و گردانندگان آن رشته ها به وضوح احساس خواهند کرد.

به راستی اگر مسؤولین ورزش استان و کسانی که در امر اداره تشکیلات ورزش منطقه دستی در آتش دارند می خواهند که ورزشکاران ما در هر میدانی که وارد رقابت می شوند افتخار آفرینی بکنند باید عناصر و اصولی را که منجر به پیشرفت و خلق افتخار می شوند رعایت و فراهم نمایند. بدانیم آنجا که نتیجه ناخوشایند و بر خلاف انتظار به دست می آید مطمئنا کار در اختیار عناصر سازنده و امتحان پس داده  نبوده و نیست.

در به کارگیری افراد در ورزش نباید اجازه داد که از بیرون و خارج از خانواده ورزش برای حضور افراد غیر ورزشی و ناشناخته در دنیای آن دخالت کرده و به نوعی در انتخاب ها سیاست و سیاست مداری در اولویت قرار بگیرد. حال این فشار و این سفارش از طرف هر فرد غیر ورزشی و سیاسی که بوده باشد مذموم و ناپسند و غیر قابل قبول است.

تجربه نشان داده است در هر مقطعی که انتخاب روسای هیات ها و مسؤولین و دست اندرکاران رشته های مختلف با نگاه سیاسی و با توجه به فضای خشنود نگاه داشتن گروههای سیاسی انجام پذیرفته و افراد سیاسی به جای ورزشی ها و استخوان خرد کرده ها صاحب میز و وصندلی شده اند، ورزش لطمات جبران ناپذیری را تحمل کرده است.  در این ارتباط می توان مثال های متعددی زد.

برای این که ورزش ما و رشته های مختلف ورزشی فعال در استان بتوانند همیشه در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته باشند و برخی از آنها موفق به تصاحب جایگاه گذشته خود بشوند، باید در جذب افراد و سپردن امور به دست آنها دقت کافی به عمل آید و از گسترش برخی رفتارهای ناپسند از جمله هرهری مسلکی، روزمرگی و بی تعهدی بر کار و بار رشته های ورزشی جلوگیری و ممانعت شود.

وضعیت نابسامان برخی از رشته های ورزشی نیاز به بازنگری و ایجاد تغییرات اساسی و حل مشکلات آنها دارند. در هر بخشی از امور و مسایل مربوط به ورزش اگر در مدیریت و نحوه اداره آن اخلاص، دلسوزی، درایت و تعهد حاکم باشد و اثری از روش های ناکارآمد و عوامفریبانه نباشد موفقیت دور از دسترس نخواهد بود . سپردن امور مربوط به رشته های مختلف ورزشی به افراد سفارشی حاصلی جز شکست و ناکامی در بر نخواهد داشت . آری از کوزه همان برون تراود، که در اوست