1

اردبیل نائب قهرمان مسابقات کشتی فرنگی کشور در سال ۷۶

تا فرصتی به دست می آید، گوشه ای از افتخارات ورزش اردبیل در سال های گذشته را بازنویسی می کنیم تا نسل جوان با مطالعه آنها بداند که در گذشته ای نه چندان دور ، ورزش اردبیل در بیشتر رشته ها حرف های زیادی برای گفتن داشته است.
یکی از رشته های ورزشی که سال ها اردبیل به عنوان یکی از قطب های آن در سطح کشور محسوب می شد، کشتی فرنگی است. رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی کشور در مهر ماه سال 76 به میزبانی خرم آباد برگزار شد. تیم کشتی فرنگی اردبیل در این رقابت ها با مربیگری مرحوم جابر عباس زاده شرکت کرد.در ترکیب تیم، بزرگان آن سال های کشتی فرنگی کشور چون حمید صمدی، علی خوشطینت، سلیم لسانی، بهرام حسین زاده، علی رسولی و جوان جویای نام، علی اشکانی حضور داشتند.همچنین مرحوم محمد نقوی نیا نیز به عنوان داور در مسابقات خرم آباد شرکت کرده بود.
کشتی فرنگی اردبیل در سال 76 همچنان در اوج بود . کشتی گیران قدرتمند اردبیل صاحب سبک و از ویژگی های خاصی بهره می بردند. بعد از رقابت های خرم آباد، مجله کیهان ورزشی در گزارشی از این رقابت ها در مورد تیم کشتی فرنگی اردبیل نوشت: اردبیل استانی که حالا مهد کشتی فرنگی ایران است. دلاوران نیکو سیرت تحویل کشتی مملکت می دهد، در تربیت کشتی گیران مستعد حرف اول را میزندو حالا در هر دوره مسابقه یک پای قهرمانی است. اما همین اردبیل اگر به طور کامل هدایت می شد ، چه بسا می توانست جامه قهرمانی را بر تن کند، لسانی نباید سر خود از مسابقات خود را کنار می کشید و مربی هم تائید می کرد. در تیمی که امثال اشکانی های جوان، متواضع و خوش اخلاق عضو هستند، بروز نافرمانی و ظهور چنین حرکت هایی ممکن است تاثیرات نامطلوبی بر جای بگذارد. اگر لسانی قدر خودش را می دانست به موفقیت های بهتری می توانست دست پیدا بکند.
علی اشکانی که این روزها مسؤولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی را بر عهده دارد در آن مسابقات جوانی تازه به دوران رسیده بود که کم کم خود را در کشتی فرنگی کشور مطرح می کرد. در ارتباط با او هم مجله کیهان ورزشی نوشت: ”آدمی وقتی علی اشکانی جوان رعنای اردبیلی را می بیند که چگونه هم مبارزی صادق است و هم جوانی نیکو سیرت و جوانمرد، به وجد می آید“.
راستی چه بر سر کشتی فرنگی ما آمد، با این رشته ورزشی پرطرفدار اردبیل ، آقایان مسؤول و دست اندرکاران در سال های گذشته چگونه رفتار کردند و چه نسخه ای برایش پیچیدند که امروز دیگر از آن عظمت ، وقار و ابهت چندان اثری نمی توان پیدا کرد.
آن همه کشتی گیر جوان و جویای نام کجا رفتند و چرا به کشتی پشت کردند؟چگونه دیگر سکو های قهرمانی اوزان مختلف کشتی فرنگی نمی تواند توسط قهرمانان و فرزندان اردبیل به تسخیر در آید؟ عاملان اصلی پسرفت و نزول این رشته در استان مستعدی چون اردبیل چه کسانی بودند؟ آیا آنها نباید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند؟ هر آدم منصفی که سرنوشت کشتی فرنگی اردبیل را مورد بررسی قرار دهد و افتخارات سال های نه چندان دور آن را با حال و روز امروزی مقایسه کند جز تاسف خوردن و آهی از ته دل کشیدن نمی تواند کار دیگری انجام بدهد. در آن رقابت ها یک کشتی گیر اردبیلی نیز در قالب تیم تهران در رقابت ها حاضر شده بود .سیاوش حیدری کشتی گیر وزن 50 کیلوگرم اردبیل در مسابقات خرم آباد با دوبنده تیم تهران کشتی گرفت.
در 50 کیلو گرم نماینده اردبیل غلام ماهوتی بود که در دور اول در برابر رضا توکلی قهرمان این مسابقات از اصفهان شکست خورد.
در 54 کیلوگرم حمید صمدی کشتی گیر توانای اردبیلی صاحب گردن آویز طلا شد. او تا رسیدن به سکوی قهرمانی محمد خسروی نیا از آذربایجان شرقی،علیرضا کار اندیش از فارس،بهروز حیدرزاده از ایلام، حسین خدابنده لو از قم و بهزاد هاشمی از کرمانشاه را مغلوب کرد و به مقام قهرمانی دست یافت.
در 58 کیلوگرم یک کشتی گیر دیگر اردبیلی یعنی علی اشکانی با قاطعیت در سکوی اول قرار گرفت.
علی اشکانی برای رسیدن به مقام قهرمانی به ترتیب امید ملایی از تهران،علیرضا عزیزیان از کرمانشاه،سعید سالکی از آذربایجان شرقی،مسلم شیرزاد از خوزستان و عبدالصاحب حیدرزاده از ایلام را شکست داد.
در 63 کیلوگرم بهرام حسین زاده در دور سوم رقابت ها در مقابل عبداله عزیز پور از هرمزگان مغلوب شد و در پایان در جای چهارم قرار گرفت.
در 69 کیلوگرم نماینده اردبیل سلیم لسانی بود که پس از باخت در دور دوم در مقابل سجاد شهبازی از لرستان از ادامه رقابت ها خودداری کرد.
در 76 کیلو گرم علی رسولی از اردبیل به مدال نقره رسید. او در شب پایانی کشتی را به مهدی صادق پور واگذار کرد.
در 85 کیلو گرم عادل شاهی زارع ششم شد.
در 97 کیلوگرم علی خوشطینت در دور دوم به محمد شربیانی نتیجه را واگذار کرد و به مقام پنجم رسید.
در پایان این رقابت ها تیم تهران با کمک توابع تهران و با به خدمت گرفتن کشتی گیرانی از اردبیل و میانه با کسب 54 به مقام قهرمانی رسید. تیم اردبیل با 47 امتیاز به نایب قهرمانی دست یافت و لرستان با 46 امتیاز سوم شد.
تیم های خوزستان با 44 امتیاز، کرمانشاه با 34 امتیاز و اصفهان نیز با 32 امتیاز در مکان ها چهارم تا ششم قرار گرفتند.