1

روابط عمومی شغل نیست یک رسالت است

بر اساس اعلام اداره کل ورزش و جوانان استان، روابط عمومی این اداره کل در سطح ادارات کل استان ها عنوان برتر را به دست آورده و مورد تقدیر قرار گرفته است.در مراسمی که به همین منظور با حضور وزیر ورزش و جوانان برپا شده بود، حسینی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان حکم روابط عمومی برتر را از دست وزیر دریافت کرده است.
روابط عمو می وزارت ورزش و جوانان برای شناسایی روابط عمومی های برتر ، ادارات کل استان ها را به چهار منطقه تقسیم کرده بود که روابط عمومی استان در گروه دوم همراه با استان های همدان و البرز عنوان برتر را به دست آورده است.
از انتخاب روابط عمومی اداره کل باید خوشحال شد و اظهار امیدواری کرد که روز به روز این مجموعه بتواند قدم های مثبتی را در ارتباط با انجام وظایف بردارد.
روابط عمومی حلقه واسطه و اتصال دهنده نهادها و سازمان های جامعه محسوب می شود. روابط عمومی ها در ورزش استان باید نقش و رسالت حیاتی خود را ایفاء نمایند. باید بپذیریم که روابط عمومی، خود یک رسانه است و می تواند در صورت هدایت اصولی و درست در میان رسانه ها حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و در افکار عمومی تاثیر گذار باشد.
روابط عمومی ها برای موفقیت در امر اطلاع رسانی و ایجاد رابطه مناسب با مخاطبان نیاز به برنامه ریزی دارند . نیاز امروزی مخاطبان دسترسی به اطلاعات یکسویه نیست. مخاطب نیاز به تعامل دارد. مخاطب به ابزار و وسایلی نیازمند است که بتواند او را متقاعد کند. مخاطب امروزی دوست ندارد و مایل نیست که به مخاطبی منفعل تبدیل شود. برطرف کردن این نیاز مخاطب می تواند یکی از وظایف روابط عمومی های فعال به حساب آید.
دکتر رضا امینی در کتاب روابط عمومی در مورد تعریف آن می گوید: روابط عمومی کوشش طرح شده برای نفوذ در افکار عمومی از طریق کار و عمل قابل قبول و ارتباط دو جانبه می باشد.
یکی دیگر از صاحب نظران روابط عمومی، دکتر حمید صبری می گوید: روابط عمومی عبارت است از تلاشی علمی آگاهانه و مستمر اقداماتی قابل اجرا برای ایجاد تفاهم و رابطه میان مردم و سازمان ها در جهت رسیدن به مطلوب می باشد.
مسلما روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان با توجه به گستردگی و حجم وسیع علاقه مندان تحت پوشش آن اداره کل، وظیفه ای سنگین داشته و دارد. موفقیت های به دست آمده با توجه به پارامتر ها و ویژگی ها صورت گرفته است ولی انتظار این می باشد که روابط عمومی این اداره کل با اجرای برنلامه های دقیق و قابل قبول هر روز و هر ماه بیشتر در جامعه ورزشی چهره موثر و تاثیر گذار خود را به نمایش بگذارد.
روابط عمومی شغل نیست یک رسالت است. روابط عمومی مثل جریان خون در یک سازمان است.
یک روابط عمومی موفق کسی است که بتواند به درستی از امکانات و شرایط محیط بیرون را تشخیص بدهد و اینها را با امکانات درون سازمان پیوند دهد.
روابط عمومی وظایفی بس مهم، قابل توجه و تاثیر گذار دارد. اطلاع رسانی ، سنجش افکار عمومی، سخنگویی سازمان، نشر اطلاعات، تقویت و انسجام سازمان، حمایت از گروههای اجتماعی سازمان و به روز بودن از مهم ترین آنها به شمار می رود.
متاسفانه در سطح ادارات استان به روابط عمومی ها و کارشناسان مربوطه به چشم مجری مراسم، مامور نصب پلاکارد و معدن آگهی و رپرتاژ آگهی نگاه می کنند .
هر کارشناس روابط عمومی که نتواند نیاز رسانه ها را از بابت آگهی تامین نماید، به ناکارآمدترین و بی لایق ترین روابط عمومی تبدیل می شود. خلاصه کردن فعالیت رسانه در آگهی و معیار قرار دادن میزان آن برای نوع برخورد با روابط عمومی ها آفت بزرگی است که در بسیاری از موارد در نزد برخی ها مشاهده می شود.
روابط عمومی و کارشناسانی که در یک سازمان ، نهاد و اداره کل مسؤولیت دارند، اگر بتوانند وظایف خود را در چارچوب تعریف علمی مجموعه خود انجام دهند، خدمت بزرگی برای ایجاد پیوند ناگسستنی بین مجموعه با مردم می کنند و چنانچه خود را درگیر روزمرگی و کارهایی پیش پا افتاده بکنند به جایگاه روابط عمومی ضربه ای جبران ناپذیر وارد می کنند.
به هر حال ضمن تبریک این موفقیت به زحمتکشان روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان و مدیر با اخلاق و متعهد آن ، امیدواریم در جهت رسیدن به اهداف ورزش و تربیت بدنی در سال آینده اقدامات موثری را شاهد باشیم.