1

کشتی گیران اردبیل در رقابت های قهرمانی کشور در سال ۷۲

در آبان ماه سال 72 شهر تاریخی ماهشهر میزبان رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی ایران بود. اردبیلی ها در این مسابقات فقط دو مدال طلا کسب کردند .
ایراهیم روشنی مدیر کل وقت تربیت بدنی استان اردبیل که در رقابت های ماهشهر حضور پیدا کرده بود، تیم کشتی فرنگی استان را تیم بدشانس این رقابت ها نام نهاد و گفت: ما نتوانستیم در این رقابت ها از وجود سه کشتی گیر خوب خود نادر پیران، داور جدی و حمید صمدی بهره ببریم. نادر پیران خارج از اردبیل مشغول خدمت سربازی است. داور جدی سنگین شده و دیگر نمی تواند در 57 کیلوگرم ظاهر شود و حمید صمدی نیز سخت بیمار است.
با توجه به این که سال پیش نادر پیران به مقام قهرمانی در وزن 48 کیلوگرم دست یافته و داور جدی نیز در وزن 57 کیلوگرم دوم شده بود اگر این دو مثل سال گذشته در خدمت تیم بودند دست کم در دو وزن یاد شده اردبیل می توانست 15 امتیاز کسب بکند در حالی که جانشینان آنها حتی یک امتیاز هم نتوانستند کسب کنند، از سوی دیگر احد جوان صالح هم بدشانسی آورد و در شرایطی که 7 امتیاز به فاصله کم تر از یک دقیقه از بهمن امانی گرفته بود در اثر غرور و بی احتیاطی گرفتار شد و با ضربه فنی شکست خورد
امانی کشتی گیری نبود که بتواند به فینال راه پیدا بکند و بنابر این درهای صعود برای جوان صالح از از گروه بازنده ها بسته شد و در ردیف نهم قرار گرفت. اگر جوان صالح این چنین شکست نمی خورد حتما به فینال راه پیدا می کرد و دست کم 9 امتیاز برای اردبیل به ارمغان می آورد، همین امتیاز برای صعود تیم اردبیل از ردیف هفتم به مقام چهارم کافی بود.
در این رقابت ها احد پازاج در وزن 62 کیلوگرم صاحب گردن آویز طلا شد. در این وزن 22 نفر وزن کشی کرده بودند . او حسین نژاد مقدم از تهران را 10 بر صفر شکست داده و علی ربیعی از استان مرکزی را نیز 11 بر صفر مغلوب نمود. او در کشتی سوم داود جهانشاهلو از زنجان را 12 بر صفر برد و با پیروزی 6 بر صفر در مقابل مهدی فراهانی به فینال راه پیدا کرد.
حریف فینالیست پازاج ، غلامرضا جهانبخشی از ایلام بود. پازاج این دیدار را با ضربه فنی به پیروزی رسید. در حالی که جهانبخشی 4 بر صفر بازنده بود در همان دقیقه اول آسیب دید و نتوانست به مسابقه ادامه بدهد
دیگر طلایی اردبیلی ها در این رقابت ها مرحوم جابر عباس زاده بود. در وزن 100 کیلوگرم 16 نفر برای کشتی گرفتن در این مسابقات روی باسکول رفته بودند .
وی در دور اول هاشم شهابی از آذربایجان شرقی را 12 بر صفر شکست داد. سعید انصاری از اصفهان را در دور دوم در یک کشتی نزدیک 1 بر صفر برد . حریف مرحوم عباس زاده در دور سوم رقابت ها محمد آدینه پور از خراسان بود که 13 بر صفر مغلوب شد .
در کشتی پایانی نیز با یک کشتی حساب شده یک بر صفر احمد اولاد اعظمی از تهران را