1

کشتی فرنگی اردبیل در مسیر سرافرازی

موفقیت کشتی گیران استان در رقابت های عمومی نوجوانان کشور با کسب دو مدال طلا و یک نقره قابل تحسین و امیدوار کننده می باشد.
وقتی از زمان روی کار آمدن هیات جدید کشتی استان فریاد می زدیم که کفگیر کشتی استان به ته دیگ خورده و چارهء احیای آن توجه به پایه ها و رده های سنی نونهالان و نوجوانان می باشد و اقدام هیات در برپایی اردوهای آمادگی، راه اندازی لیگ نوجوانان، استعدادیابی و برگزاری مسابقات هفتگی را گامی برای رسیدن به اهداف دراز مدت تلقی می کردیم به مذاق برخی از عزیزان همیشه منتقد خوش نمی آمد.
بارها گفته ایم که ما را با اسم ها و گروهها و باندها و دستجات آزاد و غیر آزاد در ورزش کاری نیست ، با هیچکس و هیچ احدی عقد اخوت نیز نبسته ایم، اگر اقدامی و عملی را به خیر و صلاح ورزش بدانیم و تشخیص بدهیم از آن حمایت می کنیم و روی این اصل، زمانی که هیات کشتتی توجه به پایه ها و اجرای برنامه های مختلف در این رده سنی را در دستور کار قرار داد به آینده کشتی استان امیدوار شدیم. امیدوار به این که اگر روال کارها بر پایه اصول و عقل و منطق باشد ، به حاشیه ها و حاشیه سازان توجه نشود، نان به نرخ روز خور ها از دور و بر کشتی متفرق شوند، اختلافات و سوء تفاهمات در یک محیط صمیمی و در داخل مجموعه و خانواده کشتی طرح و حل و فصل شود و به جای منیت ها وحدت و یک دلی حاکم شود، اوج گیری دوباره کشتی نمی تواند دور از دسترس باشد.
تلاشی را که چهره محبوب، دوست داشتنی و فراموش نشدنی کشتی فرنگی کشور، یعسوب جوان صالح در سالن تلاش با کمک چند تن از مربیان جوان آغاز کرده است نمی تواند در آینده کشتی این منطقه بی تاثیر باشد.جمعی از نوجوانان عاشق، علاقه مند و مستعد در سالن تلاش گرد هم آمده و می خواهند دوباره انگیزه لازم در استاد مسلم کشتی فرنگی ایران برای تعلیم نوجوانان و پرورش استعدادها فراهم کنند. علاوه بر آن، حضور هفتگی احدپازاج افتخار آفرین کشتی فرنگی آسیا در تمرینات سالن تلاش و کار با نوجوانان می تواند تاثیر بسیار مطلوب در پیمودن راه پیشرفت و رسیدن به سکوی قهرمانی برای آینده سازان ورزش استان را داشته باشد.
به هر حال کشتی استان نیاز به کار و تلاش بیشتر در رده های پایه دارد. اگر دلمان به کشتی استان می سوزد، اگر خود را طرفدار دوآتشه و عاشق کشتی و خاک خورده تشک می دانیم، باید هر فردی را که بخواهد در پرورش استعدادهای نوجوانان و جوانان این منطقه همت به خرج بدهد، مورد پشتیبانی قرار بدهیم.
توجه به پایه ها و برنامه ریزی برای رسیدگی به امور این رده سنی، ضامن سرافرازی کشتی اردبیل در سال های آینده می تواند تلقی شود.
رقابت های کشتی فرنگی عمومی نوجوانان کشور با شرکت 286 کشتی گیر از 29 استان با انجام 346 کشتی به مدت دو روز در تهران برگزار شد.
در پایان این رقابت ها در وزن 69 کیلوگرم عبداله اربابی و در وزن 100 کیلوگرم رضا طالبی صاحب گردن آویز طلا شدند و در وزن 50 کیلوگرم امید علیایی به مقام دوم رسید. در 76 کیلوگرم سالار مشروطی چهارم شد و در 46 کیلوگرم فرهاد رضایی و 50 کیلوگرم مهدی منافی و در 63 کیلوگرم عرفان میرزایی در مکان پنجم قرار گرفتند . در 85 کیلوگرم مهدی کلانتری ششم و در 42 کیلوگرم امیر حسین حاجی خانی هشتم شدند.
حضور اکثریت کشتی گیران در جدول رده بندی و کسب امتیاز، پیام های خاص خودش را دارد. اگر جدول مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور در چهار سال گذشته مورد بررسی قرار بگیرد حضور قدرتمندانه کشتی گیران نوجوان اردبیل در این رقابت ها می تواند خبر از ظهور چهره های جویای نام در کشتی فرنگی اردبیل را بدهد.
نادر مشروطی، محمد علیپور و حیدر فرخنده مربیان زحمتکش اردبیل در رقابت های عمومی کشتی فرنگی نوجوانان در تهران بودند.