1

تبعیض در کشتی اردبیل واقعیت یا شعار!!!

تبعیض میان کشتی آزاد و فرنگی در روزهای اخیر با مصاحبه های انجام یافته توسط برخی از تلاشگران کشتی استان به بحث روز تبدیل شده است. آیا چون رئیس هیات کشتی و دبیر آن وابسته به کشتی فرنگی هستند به این بحث ها دامن زده می شود و یا در حقیقت چنین تبعیضی از سوی دست اندرکاران کشتی استان روا داشته می شود؟
در کنار کشتی فرنگی ، کشتی آزاد نیز برای اردبیل افتخار آفرینی کرده است. این رشته نیز به نوبه خود در طول تاریخ ورزش اردبیل مدال های رنگارنگی را به ارمغان آورده است و حتی در رده های پایه موفق به کسب مدال های جهانی نیز شده است. توجه به کشتی آزاد و رعایت عدالت در تقسیم امکانات مطمئنا مورد انتظار فعالان عرصه کشتی آزاد می باشد.
چندی پیش صدرالدین کاظمی کارشناس نامی کشتی کشور و مجری برنامه روح پهلوانی از قول ناصر احمدی قهرمان پرآوازه کشتی آزاد و یکی از دلسوزان ورزش استان از بی توجهی به کشتی آزاد گلایه کرد و از فدراسیون و مسؤولین ورزش و کشتی درخواست نمود که برای کشتی آزاد نیز اهمیت قائل شوند .
هنوز گلایه های احمدی نقل محافل بود که مصاحبه ادریس طالبی این امر را بیشتر در کانون توجه قرار داد. وی در گفته های خود با اشاره به حضور دکتر رضا فرضی زاده دبیر هیات کشتی استان در برنامه ورزش، تلاش، نشاط از این که موفقیت های کشتی آزاد مورد توجه دبیر هیات قرار نگرفته و وی یک طرفه به تعریف و تمجید از کشتی فرنگی پرداخته است از تشکیلات کشتی استان گلایه کرده بود.
درد دل های طالبی و نوع گفتار آن به هیچ وجه موضع گیری در مقابل هیات کشتی استان نبوده و نیست. او با ادبیاتی در شاءن یک جوان ورزشکار می خواهد که اگر تبعیضی بین کشتی آزاد و فرنگی وجود دارد آقایان نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایند.
در سال های اخیر درخشش کشتی گیران آزاد کار اردبیل را در مسابقات کشوری و در رده های سنی مختلف شاهد بوده ایم. نمی توان تلاش های جوانان جویای نامی چون اکبر سبحانی، وحید پاشایی، افشین میرزاپور، اکبر عالی و … را نادیده گرفت .
وقتی ادعا می شود استان اردبیل در رشته های مختلف ورزشی سرشار از استعدادهاست این ادعا شامل کشتی آزاد نیز می شود. فراهم نمودن زمینه لازم برای رشد و پرورش این استعدادها و توانایی و کارآیی مربیان در به ثمر نشاندن آنها مهم و قابل توجه می باشد. کشتی آزاد در کنار کشتی فرنگی برای این که بتوانند در سطح کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند نیاز به عنایت و همکاری بیش از بیش مسؤولین و دست اندرکاران ورزش استان دارند.
دفاع اهالی کشتی آزاد از حریم و حدود این رشته قابل تقدیر است. ای کاش این عزیزان در گذشته ای نه چندان دور نیز که ریشه کشتی آزاد اردبیل را با به کار گیری کشتی گیران آزادکار وارداتی می خشکاندند و برای بالا بردن کذایی امتیازات هیات دست به دامن کشتی گیران دیگر استان ها می شدند و امکان ابراز وجود از کشتی گیران جوان اردبیل را سلب می کردند هم لب به اعتراض می گشودند . آیا هزینه کردن برای کشتی گیرانی چون میثم نصیری و قرار دادن آنها در ترکیب تیم استان ظلم بر کشتی آزاد استان نبود؟ سکوت آزاد کاران متعصب در قبال این گونه رفتار روسای قبلی هیات کشتی استان چه معنی و چه مفهومی می تواند داشته باشد؟ کشتی گرفتن کشتی گیران غیر بومی به نام اردبیل و کسب مدال طلا توسط آنها چه گلی را بر سر کشتی آزاد استان زد؟ سکوت جامعه کشتی آزاد در آن دوران و تن دادن آنها به یک حرکت غیر اصولی و مخالف با توسعه و رشد کستی آزاد استان در صفحات تاریخ کشتی استان ماندنی خواهد بود.
و اما هیات کشتی استان بر اساس مدارک و مستندات موجود معتقد است که در سطح استان توجه به کشتی آزاد بیشتر از کشتی فرنگی است.
داور جدی می گوید: برای هیات کشتی استان هیچ فرقی بین کشتی آزاد و فرنگی وجود ندارد. اگر برخی از عزیزان مدعی هستند که تبعیضی از طرف هیات روا داشته شده بجا خواهد بود که نسبت به بیان آنها اقدام شود.
وی در ادامه گفت: اگر در سطح استان 60 مربی با هیات استان قرارداد منعقد کرده باشند 70 درصد آنها مربوط به مربیان آزاد بوده و 30 در صد آن مربیان فرنگی هستند. این چگونه تبعیضی است که تعداد مربیان آزاد طرف قرارداد با هیات بیش از دوبرابر مربیان کشتی فرنگی می باشد؟
جدی در ارتباط با فضای اختصاص داده شده به تمرین کشتی آزاد گفت: هر گونه اظهار نظر و ادعا باید بر آمار و مدارک موجود استوار باشد. ساعات اختصاص داده شده به تمرین کشتی آزاد در سطح استان بیشتر از زمان های کشتی فرنگی می باشد. برای مثال اکثر ساعات تمرینی سالن خانه کشتی اردبیل در اختیار کشتی آزاد می باشد.
وی گفت: در طول سال 95 کشتی آزاد به تمام رقابت های برگزار شده توسط فدراسیون کشتی و در همه رده های سنی اعزام شده است. در اعزام ها و تهیه وسایل مورد نیاز از جمله البسه و گرمکن چه تبعیضی از طرف هیات صورت گرفته است؟
داور جدی معتقد است که در دو سال گذشته بیشتر خدمات هیات کشتی استان بر روی کشتی آزاد متمرکز بوده است و در این ارتباط نباید هیچ شک و تردیدی داشت. از طرف دیگر مدیریت فنی کشتی آزاد استان بر عهده یکی از پیشکسوتان صاحب نام و استخوان خرد کرده کشتی یعنی کریم اسدی بقال است. خدمات اسدی بقال به کشتی و سابقه و پیشینه و افتخار آفرینی های وی بر اهالی ورزش و کشتی پوشیده نیست. مسلما حضور وی به عنوان ناظر اصلی کشتی آزاد استان اجازه وجود تفکر تبعیض آمیز را نمی دهد. همه کسانی که در کشتی آزاد حرفی برای گفتن دارند و یا خود را از این مجموعه به حساب می آورند مسلما بر توانایی های وی آگاه هستند و بدون شک ادعاهایی مبنی بر تبعیض بین کشتی آزاد و فرنگی در استان ادعایی به دور از واقعیت بوده و هست.
جدی در ادامه گفتگو با ما گفت:توجه به مربیان و کسانی که در عرصه کشتی چه آزاد و چه فرنگی فعال هستند بر مبنای عملکرد و درخشش شاگردان آنها در رقابت های مختلف صورت می گیرد. مربیانی که شاگردانش نتوانند در طول سال و در رقابت های مختلف به مقام پنجم و ششمی دست پیدا بکنند، نباید انتظار بیشتری از هیات داشته باشند. هیات موظف است آنهایی را که در راه معرفی چهره های مستعد و موفق در مسابقات اقدام می کنند بیشتر مورد حمایت قرار بدهد.
وی افزود: به عنوان مثال در رقابت های خردسالان قهرمانی کشور، کشتی گیری از بخش رضی به نام حسین وظیفه به مقام اول دست یافت . مربی این کشتی گیر، اعتماد خجسته از طرف هیات به اردوهای تیم ملی اعزام شد. عملکردها و نتیجه تلاش ها میزان حمایت از مربیان توسط هیات کشتی را مشخص می نماید. نمی توان بدون موفقیت و تلاش بیشتر برای پرورش و شکوفا نمودن استعدادها انتظار بیشتری داشت.
به هر حال با شناختی که از داور جدی و مجموعه همکاران وی در هیات کشتی استان که جملگی از خانواده کشتی و افتخار آفرینان این رشته محسوب می شوند، وجود دارد انتظاری جز عمل بر مبنا و اساس عدالت و بی طرفی و دادن حق به حقدار نبوده و نیست.
کشتی گیران و مربیان بر اساس عملکردشان مورد ارزیابی قرار گرفته و در دل هواداران و دوستداران ورزش و کشتی استان برای خود جا باز می کنند. در کشتی عملکرد کریم اسدی بقال، جابر پارسی و ناصر احمدی، یعسوب جوان صالح، احد پازاج، علی خوشطینت و …. آنها را به چهره ماندگار محبوب و دوست داشتنی تبدیل کرده اند. نمی توان یک شبه ره صد ساله طی نمود. چرا تا وقتی حرفی از کشتی آزاد در استان به میان می آید نگاه ها متوجه اسدی بقال و مدال های جهانی پارسی و احمدی می شود و چرا تا وقتی می خواهند از کشتی فرنگی یادی بکنند در پیشانی آن نام یعسوب جوان صالح می درخشد. عملکرد آنها این افراد را به چهره های فراموش نشدنی تبدیل کرده اند.
امید آن داریم کشتی استان با وحدت و یک رنگی و اتحاد همه جانبه روزهای خوبی را در سال 96 در پیش داشته باشد. اگر عمری باقی باشد عملکرد مربیان طرف قرارداد با هیات در سال 95 را بر مبنای موفقیت شاگردان آنها در رقابت های مختلف در آینده مورد بررسی قرار می دهیم تا چهره مربیان فعال و کارنامه دار در یک سال گذشته به جامعه ورزش و کشتی استان را معرفی کرده باشیم.