1

پاس اردبیل نماینده استان آذربایجان شرقی در رقابت های فوتبال جام حذفی کشور در سال ۶۷

بیان گوشه ای از تاریخ پر افتخار فوتبال اردبیل در نشریه، با استقبال خوانندگان مواجه شده است. امید می رود تا آنجا که آرشیو ما و مساعدت برخی از عزیزان خوش سلیقه از جمله جعفر ظاهری و قادر دهقان اجازه بدهد در هر شماره صفحاتی را به این امر اختصاص بدهیم تا نسل امروز و کسانی که می خواهند با گذشته غرورآفرین فوتبال استان و اردبیل آشنا بشوند از آن بهره ببرند.
وظیفه ما به عنوان نگارنده وقایع گذشته فوتبال اردبیل ،حفظ امانت و بیان واقعیت هاست. ممکن است در بین اسامی که از آنها در متن نام برده می شود، باشد کسانی که به دلایل مختلف مورد تایید ما نباشند ولی ما بدون توجه به این مسائل، باید امانتدار خوبی برای ذکر  تاریخ فوتبال اردبیل باشیم. اجازه نداریم که مسائل حاشیه ای و رفتارهای شخصی را در ذکر سرنوشت فوتبال اردبیل دخالت بدهیم.
در شماره نوروزی نشریه قصد آن داریم که به یکی از نتایج کسب شده توسط تیم فوتبال پاس اردبیل در جریان رقابت های جام حذفی باشگاه های کشور در سال 1367 بپردازیم.
فعال ترین و پرقدرت ترین تیم های باشگاهی شهرستان اردبیل در دهه 60 را به مرور معرفی کرده و عملکرد افتخار آفرین هر یک از آنها را در آینده بررسی می کنیم.
همه دوستداران و علاقه مندان به فوتبال اردبیل به خوبی می دانند که تیم پاس یکی از تیم های مطرح شمال غرب کشور در دهه 60 بوده است. نتایجی که این تیم در رقابت های مختلف آن سال ها به دست آورده است دلیلی محکم و قاطع بر  این ادعا می باشد.
تیم پاس با بهره بردن از بازیکنان نامی و توانای آن روزگاران در رقابت های مختلف حرف های زیادی برای گفتن داشت و به نوعی یکی از تیم های پرچم دار فوتبال اردبیل در سطح کشور به شمار می رفت.
بارها گفته شده است که رقابت های باشگاهی دهه 60 در اردبیل از حال و هوای خاصی برخوردار بوده است. تماشاگران عاشق، بازیکنان تکنیکی و کم توقع و مسؤولین و کادر زحمتکش از مهم ترین ویژگی های فوتبال باشگاهی در آن دوران بوده اند. رقابت شدید تیم ها برای قرار گرفتن در موقعیت مناسب در جدول رده بندی و حساسیت و علاقه مندی بالای تماشاگران به تیم های مختلف، سکوی تماشاگران ورزشگاه تختی را ویژگی های خاص می بخشید.
برخی از عزیزانی که توان تن دادن به واقعیت ها و موقعیت مناسب برخی از تیم ها در آن سال ها را ندارند در بیان بعضی از واقعیت ها از جمله پرداختن به تاریخ فوتبال تیم پاس حساسیت هایی از خود نشان می دهند که نشان از کوتاه فکری و بی منطقی آنها می باشد چرا که در حال حاضر نه تیمی به نام پاس وجود دارد و نه موردی به جزء حقیقت بیان می شود. این قبیل افراد که متاسفانه برای فوتبال اردبیل آفتی خطرناک و سمی مهلک و کشنده هستند باید بدانند که تن دادن به آنچه جز حقیقت چیز دیگری نیست لازم و ضروری است.
جام حذفی باشگاههای ایران(شاهد)در سال 1367 در 15 آذرماه با انجام هفت دیدار آغاز شد. پاس به عنوان یکی از نمایندگان فوتبال استان آذربایجان شرقی برای اولین دیدار به شهر بروجن در استان اصفهان رفت.
به دلیل درگیری تیم منتخب اردبیل با مرحله نهایی دومین دوره رقابت های جام فلق ، پاس در این دیدار تنی چند از یاران مطرح خود را در اختیار نداشت . پاس در برابر تیمی که برای فوتبال کشور شناخته شده نبود با دو گلی که در دقایق 35 و 58 به ثمر رسید، شکست خورد.
دیدار برگشت این دو تیم در 22 آذر ماه 67 و بعد از پایان رقابت های جام فلق در ورزشگاه تختی اردبیل و در حضور تماشاگران پرشور اردبیلی و هواداران سینه چاک برگزار شد.
پاس اردبیل 3
گل ها: دقیقه 10 محرم حقگو، دقیقه 34 مرسل وقری و دقیقه 67 حیدر وطنخواه
هما بروجن صفر
داور: علیرضا قویدست از گیلان با کمک مرتضی منصوری و عباس آزاد از ساوه
پاس: رحیم زرگین، مرسل وقری، فیض اله نیک نژاد، نادر کهنمی، اصغر غفاری، مقصود بایرامی، محمود بایرامی، ناصر اروجی، حیدر وطنخواه ( از دقیقه 87 عادل نظارتی) عادل پیرفرشی و محرم حقگو  مربی : داود حسنی فر
ورزشگاه تختی اردبیل، سه شنبه 22آذر ماه 67: پاس اردبیل در یک بازی برتر با 3 گل، همای بروجن را مغلوب کرد تا ضمن جبران شکست دو بر صفر دور رفت، نماینده بروجن را از گردونه رقابت ها خارج و خود را در دور بعدی ببیند..
پاس در دقیقه 10 روی پاس مقصود بایرامی و با ضر به محرم حقگو به گل رسید و در دقیقه 34 وقری دومین گل این تیم را به ثبت رساند تا پاسی ها خوشحال به رختکن بروند.
در نیمه دوم باز این پاس بود که بازی را هجومی تر آغاز کرد و سرانجام در دقیقه 67 حیدر وطنخواه ملی پوش نوجوان اردبیلی با ضربه ای دیدنی سو.مین گل پاس را در درون دروازه هما کاشت . هما در این روز نتوانست حضوری جدی در جلو دروازه پاس داشته باشد و می توان گفت که دروازه بان پاس بی کارترین بازیکن میدان بود . در تیم پاس حقگو، وطنخواه و محمود بایرامی بهتر از دیگران ظاهر شدند.
با این پیروزی دلچسب پاس به دور دوم رقابت های جام حذفی صعود کرد و نشان داد شکست در بروجن یک حادثه ای بیش نبوده است.
حریف پاس در دور دوم جام حذفی تیم اکباتان تهران بود. اکباتان در دور اول رقابت ها با حذف تیم یکتای شیراز حریف تیم پاس معرفی شده بود.
دیدار رفت این دو تیم در دوم دی ماه سال 67 در حضور بیش از سه هزار تماشاگر خونگرم اردبیلی در ورزشگاه تختی برگزار شد و در پایان بازی پاس اردبیل به یک پیروزی شیرین و دلچسب دست یافت.
پاس لردبیل 2
گل ها: دقیقه 18 حیدر وطنخواه و دقیقه 70 محرم حقگو
اکباتان تهران 1
گل دقیقه 30 حسین طاهر خانی
داور: رشید حسن زاده از تهران با کمک محمود آفریدون و عبدالخالق قبادی از آذربایجان غربی
اخطار: حسین وکیلی از اکباتان و مقصود بایرامی از اردبیل
پاس اردبیل: رحیم زرگین، فیض اله نیک نژاد، مرسل وقری، اصغر غفاری، نادر کهنمی، مقصود بایرامی، محمود بایرامی، ناصر اروجی، حیدر وطنخواه( از دقیقه 87 سعید باباوند)، عادل پیرفرشی و محرم حقگو
مربی: داود حسنی فرد
اکباتان تهران: محمد محسن دوست، حسین عامری، مهدی حیدری، جمشید رشیدی، محمد اسکویی، حسین وکیلی، حمید جعفری ( از دقیقه 78 رحیم ولی زاده) حسین طاهر خانی منصور علی( از دقیقه 83 افشین بیگ زاده) و هادی آهنگران   مربی: مجید توتونچی
ورزشگاه تختی اردبیل، جمعه 2 دی ماه 67:
تیم پاس اردبیل بعد از پشت سر گذاشتن همای بروجن در برابر اکباتان صف ارایی کرد.از دقایق نخست، پاس اشتهای خود را برای پیروزی نشان داد و برتری این تیم در دقیقه 18 به گل یار نوجوان، حیدر وطنخواه انجامید. بعد از این گل، اکباتانی ها برای جبران آن سعی دوچندان نمودند و سرانجام در دقیقه 30 با اشتباه دفاع پاس ، حسین طاهر خانی نتیجه را برای اکباتان به تساوی کشاند.
در نیمه دوم هنوز 5 دقیقه از آغاز بازی نگذشته بود که روی پاس مقصود بایرامی با ضربه ای بسیار زیبا محرم حقگو توپ را به تور اکباتان دوخت. بعد از این گل، اکباتان با سه تعویض سعی در تلافی شکست داشت ولی دفاع هوشیار پاس آنان را درز زدن گل ناکام گذاشت تا بازی 2بر1 به سود پاس اردبیل تمام شود و همه چیز به بازی برگشت کشیده شود.
دیدار برگشت این دو تیم داستان خاص خودش را دارد . در حالی که تیم پاس اردبیل به تهران رسیده و خود را برای دیدار و پیروزی در مقابل حریف نامی آماده می کرد، اعلام نمودند که بازی رفت دو تیم سه بر  صفر به نفع تیم اکباتان اعلام شده است. اعلام رسمی این رای از سوی فدراسیون که با توسل به یک قانون من درآوردی و تاسف برانگیز همراه بود، شوک بزرگی به اردوی تیم پاس وارد کرد و این تیم در ششم دی ماه با یک روحیه ضعیف در زمین شماره 2 ورزشگاه شهید شیرودی روبروی اکباتان قرار گرفت.
چرا فدراسیون برد تیم پاس در مقابل اکباتان را به باخت سه بر صفر تبدیل کرد؟ اردبیلی ها چه خلافی را مرتکب شده بودند که چنین ظالمانه با آنها برخورد شد؟
در همان ایام توسط نگارنده مطلبی تحت عنوان تقلب اردبیلی ها!!! در یکی از مجلات ورزشی کشور چاپ شد که عین آن به دلیل آگاهی خوانندگان از چگونگی عوض شدن پیروزی پاس با شکست در زیر از نظر علاقه مندان می گذرد.
تقلب اردبیلی ها!!!
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، تیم پاس اردبیل را (که در دیار ر فت با نتیجه دو بر یک اکباتان تهران را شکست داده بود ) سه بر صفر بازنده اعلام کرد! طبق آئین نامه فدراسیون فوتبال ، بازیکن نوجو.ان حق بازی در تیم بزرگسالان را ندارد!!! و چون پاس اردبیل از وجود چنین بازیکنی به نام حیدر وطنخواه استفاده کرده بود بازنده شد.
خبر بالا را خواندید و مشاهده کردید که یک تیم شهرستانی را به این راحتی بازنده می کنند. آئین نامه فدراسیون فوتبال می گوید که بازیکن نوجوان حق بازی در تیم بزرگسال را ندارد ، در حالی که خود مسؤولین همیشه گفته اند که باید به نوجوان ها و جوان ها بیشتر توجه شود. شما که اعتقاد دارید تیم ملی دست به جوانگرایی بزند و شما که می گوئید بازیکن 28-27 ساله به درد تیم ملی نمی خورد ، پس چرا به این گفته های خود عمل نمی کنید؟ آیا این است گسترش فوتبال؟ آیا جلوگیری از حضور یک نوجوان شایسته در میدان و آن هم یک ملی پوش نوجوان ، باعث رنجاندن او نیست؟ آیا یک نوجوان این حق را ندارد تا در تیم بززرگسال خودش بازی بکند ؟ راستی چه کسی این قانون را گذاشته است؟ تازه آقایان نتیجه 3 بر صفر را به اصطلاح برای باج دادن به اردبیلی ها همان 3 گل به حساب آوردند ، یعنی پاس در صورت پیروزی دو بر صفر بر اکباتان در بازی برگشت با حساب 4 گل زده صعود می کرد!
در خصوص این که پاس اردبیل چگونه از وجود حیدر وطنخواه استفاده کرد، بد نیست بدانید که:
ابتدا برای این بازیکن از طرف فدراسیون فوتبال کارت قانونی صادر شده و با توجه به مدارک نامبرده که او نوجوان است ، فدراسیون فوتبال می توانست برای بازی این نوجوان در تیم بزرگسال ، کارت صادر نکند ولی این کار را نمکرد. از این گذشته همین بازیکن پیش از دیدار با اکباتان تهران در برابر همای بروجن بازی کرده بود و نیز نام او جزء بازیکانان منتخب اردبیل در جام فلق در فهرست فدراسیون به چشم می خورد! ضمن آن که خود اردبیلی ها ادعا می کنند چنین آئین نامه ای از فدراسیون فوتبال به دست ما نرسیده و اگر اراسال شده برای مرکز استان فرستاده شده است ! و ما از این آئین نامه بدون اطلاع بودیم . یعنی اگر به دست مرکز استان رسیده ما را مطلع نکرده اند ، در آخر وقتی ما مدارک سالم حیدر وطنخواه را به فدراسیون فوتبال ارائه دادیم ، آقایان می خواستند برای او کارت صادر نکنند و یا نماینده فدراسیون فوتبال، قبل از همان بازی اول با همای بروجن ، جلوی بازی وی را می گرفت . تا کی ما شهرستانی ها باید چوب بی برنامگی و بی عدالتی را متحمل شویم!؟
و یک یادآوری: در نهمین دوره جام ملت های اسیا در قطر فهد محمد الکواری از قطر تنها 15 سال داشت!
پاس بازی کرد، اکباتان گل زد
اکباتان تهران 4
گل ها : دقایق 38 و 67 هادی آهنگران، دقیقه 16 حسین طاهر خانی و دقیقه 21 حمید جعفری
پاس اردبیل 1
گل: دقیقه 68 محمود بایرامی
داور: حسین تهرانی با کمک حسن اکبر نژاد خسرو امامی هر سه از مشهد
پاس: رحیم زرگین، اصغر غفاری( احد اروجی) مرسل وقری، فیض اله نیک نژاد، نادر کهنمی، مقصود بایرامی، محمود بایرامی، ناصر عروجی ، حسین عباس زاده، محرم حقگو و عادل پیر فرشی( سعید باباوند)
مریبی: داور حسنی فرد
زمین ورزشگاه شماره 2 شهید شیرودی ، سه شنبه 6 دی ماه 67:
شب قبل از بازی برگشت پاس اردبیل و اکباتان تهران ، به اردبیلی ها اعلام کرده بودند که پیروزی 2بر یک پاس به پیروزی 3 بر صفر اکباتان تغییر کرده است، با رای فدراسیون فوتبال، اردبیلی ها ناراضی و با روحیه ای خرد شده به مصاف اکباتان آمده بودند . حضور 500 نفر تماشاگر ، که اغلب آنها از اردبیل آمده بودند ، به تشویق تیم خود پرداختند و با اعتراض به رای صادر شده از فدراسیون فوتبال “شعار” دادند.
بازی با شروع خوب پاس در زمینی گل آلود آغاز شد و اینان وقتی در همان دقایق نخست دو فرصت گل را از دست دادند ، این اکباتان بود که با سه یورش به 3 گل رسید. ضعف مدافعان کناری پاس و فاصله زیاد خط دفاع با هافبک ها  باعث شد تا پاس با 3 گل اکباتان غافلگیر شود. گل های طاهرخانی ، جعفری و آهنگران شبیه هم و هر سه از یک جناح به دست آمد. دروازه بان پاس نیز در خوردن گل ها بی تقصیر نبود.
اکباتان با آن که به لطف تجربه یارانش نیمه اول را با دستی پر از میدان خارج شده بود ، اما این پاس بود که با تیمی جوان و یک دست فوتبالی شسته و رفته به نمایش گذاشت و هم پای حریف تهرانی جنگید. اگر پاس از آن همه توپی که تا پشت محوطه جریمه اکباتان پیش برد ، یک تمام کننده هم داشت ، شاید نتیجه غیر از این می شد. حضور خوب مقصود و محمود بایرامی و ناصر عروجی در خط میانی و مرسل وقری در خط دفاع بر قدرت و توان پاسی ها بیش از پیش افزوده بود.
در نیمه دوم ، اردبیل برای تلافی گل های خورده فوتبالی تک ضرب را پیاده کرد تا حاضران بیشتر آنها را باور کنند. شوت تماشایی محمود بایرامی در دقیقه 68 یکی از گل های اکباتان را پاسخ گفت، اما بعد از این گل حملات پاس افت کرد و باز اکباتان به دنبال یک حمله توسط آهنگران صاحب چهارمین گل شد تا نشان دهد می تواند بهترین فرصت ها را تبدیل به گل کند. با این حال اردبیل بازی کرد ولی اکباتان گل ها را زد تا فاتح این دیدار باشد.
اکباتان با این پیروزی به دور بعدی رقابت ها صعود کرد. صعودی که زیاد دلچسب نبود و در جامعه فوتبال عکس العمل های متفاوتی را در ارتباط با حرکت تعجب برانگیز فدراسیون فوتبال به همراه داشت.