1

نگاهی کوتاه به کارنامه مربیان کشتی در سال ۹۵

   انتشار مطلبی تحت عنوان تبعیض در کشتی اردبیل واقعیت یا شعار در شماره قبل نشریه ، مورد استقبال دوستداران، علاقه مندان و مردم کشتی دوست و کشتی بلد اردبیل قرار گرفت. در پایان آن مطلب وعده داده بودیم که عملکرد مربیان کشتی آزاد و فرنگی استان را از نظر موفقیت شاگردانشان در کسب عناوین قهرمانی در طول سال 95 مورد بررسی قرار داده و از این بابت اطلاعاتی در اختیار خوانندگان نشریه قرار بدهیم.
با همکاری صمیمانه نجف زاده مسؤول روابط عمومی هیات کشتی استان این امر برای انتشار در شماره نوروزی امکان پذیر شد که امیدواریم مورد توجه دوستداران ، منتقدان و علاقه مندان به کشتی قرار بگیرد.
کشتی آزاد: در طول سال 95 کشتی ازاد استان در ر قابت های کشوری 8 مدال برای استان به ارمغان آورده است. این مدال ها را قهرمانان و آینده سازان این رشته در مسابقات خردسالان، نو جوانان، جوانان ، بزرگسالان و پیشکسوتان به گردن آویخته اند.
از 8 مدال کسب شده توسط کشتی آزاد در سال 95 شاگردان ادریس طالبی دو مدال، جابر پارسی دو مدال، اعتماد خجسته ، بهنام شهبازی و حیدر فرخنده هر کدام یک مدال را تصاحب کرده و هشتمین مدال این رشته نیز مربوط به رده پیشکسوتان می باشد.
کشتی فرنگی: عملکرد کشتی فرنگی از نظر کسب مدال و افتخار برای استان نسبت به کشتی آزاد چشمگیر و قابل توجه است. از رقابت های سال 95 سهم کشتی فرنگی استان 19 مدال رنگارنگ است که علاوه بر رقابت های قهرمانی کشور و رقابت های عمومی، کشتی گیران این رشته در رقابت های بین المللی از جمله رومانی و باکو نیز افتخار آفرینی کرده اند. اگر مدال های به دست آمده توسط افشین بیابانگرد نیز جزء فعالیت های کشتی استان محسوب شود آین آمار افزایش پیدا می کند ولی چون اعتقاد داریم که بیابانگرد سال هاست در تهران زندگی کرده و در آنجا تمرین می کند نباید زحمات دیگران را به نام هیات کشتی استان ثبت کنیم و بنابر این از ثبت مدال های به دست آمده توسط بیابانگرد در آمار مدال های کسب شده توسط کشتی استان خودداری کرده ایم.
در بین مربیانی که در کشتی فرنگی زحمت می کشند شاگردان محمد محمد علیپور با 10 مدال در صدر بوده و به دنبال وی، شاگردان حیدر فر خنده با 4 مدال، طاهر مهدیلو با دو مدال و نادر مشروطی با یک مدال قرار می گیرند.
از نظر مرغوبیت مدال و کسب مقام اول انفرادی در کشتی آزاد برتری از آن جابر پارسی است. وحید پاشایی و اکبر سبحانی شاگردان پارسی در رقابت های جوانان و بزرگسالان قهرمانی کشور گروه ب صاحب گردن آویز طلا شده اند و یک طلای دیگر نیز توسط افشین میرزاپور شاگرد حیدر فرخنده کسب شده است.
در کشتی فرنگی در طول سال 95 چهار مدال طلا به دست آمده است که سهم محمد محمد علیپور دو مدال می باشد. رضا محمد علیپور و عبداله اربابی از شاگردان محمد علیپور در رقابت های بزرگسالان و عمومی گروه ب مدال طلا گرفته اند و دو مدال دیگر نیز توسط شاگرد نادر مشروطی(سالار مشروطی) و حیدر فرخنده( رضا طالبی) به ترتیب در رقابت های جام بین المللی کودک و رقابت های عمومی به دست آمده است.
امید آن داریم که با تلاش صادقانه مربیان زحمت کش کشتی در رشته های آزاد و فرنگی ، سال آینده موفقیت های بیشتر کشتی استان را شاهد باشیم . قرار گرفتن در سکوهای قهرمانی تیمی و انفرادی دور از دسترس جوانان لایق و برومند این استان نبوده و نیست و سال 96 می تواند برای کشتی استان