1

جام سرداران رشید استان اردبیل در خرداد ماه سال ۷۶

فوتبال اردبیل در سال 76دوران خوبی را پشت سر می گذاشت. شهرداری در لیگ دسته دوم نتایج قابل قبولی به سرمربیگری حاج مهدی دینورزاده می گرفت و هر چند در آن سال موفق به صعود نشد ولی حریفی قدر برای تمام رقبا به شمار می رفت .
رئیس هیات فوتبال اردبیل در آن روزها کمال الدین پیرمؤذن شهردار وقت اردبیل بود. با کمک شهردار هیات در آن سال ها توانست برخی اقدامات برای بهبود و مطرح کردن فوتبال اردبیل انجام دهد که یکی از آنها برگزاری رقابت هایی تحت عنوان ”جام سرداران شهید استان اردبیل“ بود.
هیات فوتبال اردبیل برای هرچه بهتر برگزار شدن این رقابت ها تدارک خوبی را پیش بینی کرده و یک تیم از کشور آذربایجان برای حضور در این رقابت ها دعوت کرده بود.
در این رقابت ها 8 تیم فجر سپیدرودرشت، فجر اردبیل، بسیج اردبیل، کشت و صنعت مغان، شهرداری اردبیل، پنبه چی باکو، فجر عاشورای تبریز و همای تهران حضور داشتند.
دور مقدماتی این مسابقات در دو گروه چهار تیمی برگزار شد. این رقابت ها در روز یکشنبه مورخه 76/3/25 طی مراسمی با حضور مسؤولین استان و شهرستان و رژه تیم های شرکت کننده در رقابت ها آغاز شد.
در اولین روز این رقابت ها فجر سپیدرود رشت 6بر1 بر فجر اردبیل پیروز شد و شهرداری اردبیل 3 بر 2 پنبه چی باکو را مغلوب کرد.
در این دیدار شهرداری با صلاحدید دینورزاده با ترکیب زیر در مقابل حریف باکویی قرار گرفت:
جمال پیله ور، کریم گنجگاهی، سردار اجاقی، قادر دهقان، امین حیدرزاده، داور مجنون،صابر وظیفه احد عروجی،حیدر وطنخواه و میر رضا حسینی گل های تیم شهرداری در این بازی را میررضا حسینی، صابروظیفه و حیدروطنخواه به ثمر رساندند.
در روز دوم فجر عاشورای تبریز با همای تهران 1 بر 1 مساوی شدند و فجر اردبیل نیز با همان نتیجه تساوی یک بر یک در مقابل بسیج اردبیل متوقف شد.
روز سوم رقابت ها فجرسپیدرود رشت در برابر کشت و صتعت مغان کاری از پیش نبرد و دو تیم به نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند . در دیدار دوم این روز که در ساعت 18 و در حضور جمع کثیری از علاقه مندان برگزار شد شهرداری اردبیل با ترکیب رضا قاسمی، سردار اجاقی، کریم گنجگاهی، قادر تیموری، عادل نیکوپور، قادر دهقان، امین حیدرزاده، احد پور علی ، صابر وظیفه حیدر وطنخواه و قربانعلی نوتاش در برابر تیم قدر فجر عاشورای تبریز 3 بر صفر و با گل های حیدروطنخواه، قربانعلی نوتاش و میر رضا حسینی که در نیمه دوم وارد میدان شده بود به پیروزی رسید.
درر ادامه این رقابت ها در 28 خرداد در ساعت 16 بسیج اردبیل در مقابل کشت و صنعت مغان قرار گرفت که این دیدار را تیم اردبیلی با نتیجه 3 بر 1 به نفع خود به پایان برد . در دومین دیدار که در ساعت 18 و بین دو تیم همای تهران و پنبه چی باکو برگزار شد در حالی که تا دقیقه 75 نتیجه بازی 3 بر 2 به نفع همای تهران بود ضعف داوری حاشیه هایی را در جریان بازی موجب شد و زمینه درگیری بازیکنان دو تیم فراهم گردید و بناچار این بازی در دقیقه 75 نیمه تمام ماند.
در پنجمین روز بازی ها نیز دو دیدار برگزار شد. فجر سپیدرود 2 بر صفر بسیج اردبیل را برد و پنبه چی باکو 4 بر 3 فجر عاشورای تبریز را مغلوب کرد.
در روز جمعه سی ام خرداد ماه یک دیدار مهم در ساعت 18 برگزار شد که در آن دو تیم شهرداری اردبیل و همای تهران روبروی یکدیگر صف آرایی نمودند.
شهرداری که خود را برای حضوری آبرومندانه در رقابت های لیگ دسته دوم آماده می کرد دیدارهای جام سرداران شهید به عنوان بازی های تدارکاتی مناسب برای ارزیابی نفرات و شناخت از بازیکنان مورد نظر کادر فنی بود و دیدار با هما بهترین فرصت برای دستیابی به گوشه ای از این اهداف بود.
برای این دیدار مهدی دینورزاده تغییراتی را در ترکیب اصلی خود داده بود. نفراتی که در این دیدار به میدان رفتند عبارت بودند از:
رضا قاسمی، کریم گنجگاهی، قادر تیموری، عادل نیکوپور، احد پورعلی، قادر دهقان، شهرام جوادزاده، صابر وظیفه، حیدروطنخواه و امین حیدرزاده
این دیدار پس از 90 دقیقه نبرد و تلاش هر دو تیم،با تک گل احدپورعلی به نفع تیم شهرداری به پایان رسید.در دیگر دیدار این روز فجر اردبیل با 5 گل بر کشت و صنعت مغان غلبه کرد.
با پایان یافتن دور مقدماتی رقابت ها چهار تیم شهرداری اردبیل ، همای تهران، سپیدرودرشت و فجر اردبیل به مرحله دوم رقابت ها راه پیدا کردند.
بر اساس برنامه اعلامی از سوی هیات فوتبال استان دیدارهای ضربدری از ساعت 15/30 روز یکشنبه اول تیر ماه با دیدار تیم های همای تهران و سپیدرود رشت آغاز می شد .
در یک روز آفتابی و در حالی که همه چیز برای برگزاری رقابت های این مرحله در ورزشگاه تختی مهیا بود هر دو تیم به میدان آمدند و قرعه کشی زمین با حضور کاپیتان تیم ها انجام پذیرفت . همه منتظر نواخته شدن سوت آغاز مسابقه بودند که در میان تعجب و بهت و حیرت همه حاضرین در ورزشگاه ، اتفاق ناگواری رخ داد که کل این رقابت ها را تحت الشعاع قرار داد و منجر به تعطیلی ر قابت ها شد.
درست در لحظاتی که می خواست این دیدار آغاز شود کاپیتان تیم سپیدرود رشت، عبدالرضا پندیدن در حال گره زدن و محکم کردن بند کفش های خود بود که به یکباره نقش بر زمین شد و بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان بوعلی منتقل شد .
با انتقال این بازیکن به بیمارستان سوت آغاز بازی نواخته شد ولی دقایقی از آن سپری نشده بود که خبر ناگوار درگذشت آن مرحوم در ورزشگاه اعلام شد . بازی تعطیل و سکوت سنگین و اندوهی بیکران در فضا حاکم گردید. دوستداران فوتبال ، اعضای تیم های حاضر در رقابت ها با چشمانی اشکبار و چهره ای اندوهگین رو به بیمارستان نهادند و با تجمع در مقابل بیمارستان بوعلی به نحوی در مصیبت روی داده به فوتبال رشت و تیم سپیدرود اعلام هم دردی نمودند.
با روی دادن این اتفاق ادامه مسابقات تعطیل شد و از طرف هیات فوتبال استان ، تیم سپیدرود رشت به عنوان قهرمان اولین دوره رقابت های جام سرداران شهید استان اردبیل معرفی شد.
تماشاگران خونگرم اردبیلی به همراه مسؤولین استان و شهرستان و از جمله شهردار اردبیل در مراسم تشییع و تدفین و ترحیم آن مرحوم در آستانه اشرفیه حضور پیدا کردند.
اتفاقی که افتاد در تاریخ فوتبال اردبیل و گیلان ماندنی شد و یکی از چهره های خوب و متعصب فوتبال گیلان در میدان مسابقه و در حالیکه بازوبند کاپیتانی یکی از تیم های مطرح منطقه و کشور را بر بازو بسته بود جان به جان آفرین تسلیم نمود.
عبدالرضا پندیدن در طول دوران فوتبال در تیم های آرش لاهیجان، رفاه و دارایی آستانه اشرفیه، ملوان بندر انزلی و فجر سپیدرود رشت و منتخب گیلان برای ارتقای فوتبال گیلان تلاش کرده بود.
جاوید جهانگیری چهره سرشناس فوتبال گیلان و کشور در مجلس ترحیم مرحوم پندیدن گفت: اولین دیدار رسمی عبدالرضا در دوران جوانی با پیراهن آرش لاهیجان برابر همای تهران در لاهیجان انجام داد. عجبا که با کمال تاسف آخرین بازی این قهرمان نیز در برابر همای تهران در اردبیل بود.