1

افتخار کشتی فرنگی ایران

 
در پنجم اردیبهشت ماه سال 1382 جامعه ورزش و کشتی استان اردبیل با از دست دادن یکی از قهرمانان نامی وافتخار آفرین خود عزادار شد.
مرحوم جابر عباس زاده یکی از افتخارآفرینان کشتی فرنگی اردبیل و ایران اسلامی در مسیر آستارا به اردبیل در اثر سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و جامعه ورزشی اردبیل و کشتی ایران را داغدارنمود.
مرحوم عباس زاده کشتی گیری قدرتمند و توانا با ویژگی های خاص و قدرت بدنی ایده آل و فیزیک بدنی مناسب سال ها درعرصه کشتی فرنگی ایران و آسیا حرف اول را زد و با کسب عناوین قهرمانی یکی از قهرمانان فراموش نشدنی اردبیل به شمار می رود.
جابر عباس زاده اولین بار با عضویت در تیم ملی جوانان در سال 1981 درکشتی مطرح و سال ها در اوزان 90 و 100 کیلوگرم برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کرد.
عباس زاده سال ها با حضور خود در سطح اول کشتی ایران و آسیا مدال های رنگارنگی را در آلبوم افتخارات خود ثبت نمود. او در مسابقات بین المللی 22 بهمن و درچندین دوره از مسابقات قهرمانی کشور در سکوی اول قرار گرفته و صاحب گردن آویز طلا شد.
عباس زاده در مسابقات قهرمانی آسیا نیز درخشش قابل توجهی داشت . در مسابقات 1991 تهران در وزن 90 کیلوگرم مدال نقره در 1992 تهران و در 1993 دروزن 100کیلوگرم مدال برنز را تصاحب نموده بود. همچنین وی در مسابقات بین المللی دمشق و در رقابت های بین المللی جام دیمیتریای یونان نیز مدال طلا را به دست آورده بود.
علاقه مندان به کشتی مسابقه به یادماندنی مرحوم عباس زاده با هکتور میلیان کوبایی را هرگز فراموش نخواهند کرد.
مرحوم عباس زاده در دوران اوج اقتدار و قدرت کشتی فرنگی اردبیل یکی ازیاران صمیمی و باوفای ورزش و کشتی منطقه بود. او نسبت به زادگاه خود تعصب خاصی داشت و همواره با تمرینات منظم و طاقت فرسا زیر نظر مربیان اردبیل از جمله یعسوب جوان صالح و جعفر طیار دمیرچی در کسب آمادگی برای غلبه بر حریفان تلاش می کرد.
عباس زاده در دورانی که نصف اوزان تیم ملی در اختیار کشتی گیران و فرزندان اردبیل سرافراز بود یکی از کشتی گیران متعصب و با قدرت اردبیلی بود که همیشه حرف اول در میادین مختلف را می زد و به همراه دیگر افتخار آفرینان کشتی اردبیل از جمله احد پازاج ، داور جدی ، نادر پیران ، علی خوشطینت ، هوشنگ نظری ، احد جوان صالح ، حمید صمدی و… اردبیل را به قطب بزرگ کشتی فرنگی ایران تبدیل کرده بودند.
در آن روزگاران ورزش اردبیل روی کاکل کشتی فرنگی می چرخید. قهرمانان اردبیلی در هر میدانی که گام می نهادند پیروزی را برای همشهریان خود به ارمغان می آوردند . آنها فعل خواستن را به خوبی صرف می کردند و با یک اتحاد و صمیمیت و یک رنگی به جز پیروزی و کسب افتخار به چیز دیگری رضایت نمی دادند.
کشتی گیران آن سال های اردبیل از هر نظر سرآمد بودند . تاریخ ورزش این دیار نمی تواند چهره هایی چون عباس زاده و دیگر افتخار آفرینان را فراموش نماید.
کشتی فرنگی در اردبیل با وجود کشتی گیرانی قدرتمند و مربیانی توانا و کاربلد حرف اول این رشته در سطح کشور را می زد و مردم ورزشدوست اردبیل نیز با تمام وجود از آنها حمایت می کردند.اوج حمایت مردم از فرزندان قهرمان ، نامی و با تعصب خود درجریان مسابقات قهرمانی کشور در سال 71 دراردبیل بود.در این مسابقات که در سالن دو هزار نفری شهید ایرج آسمانی برگزار شد. مردم قهرمان پرور اردبیل با حضور گسترده و یک پارچه در مدت سه روز با تمام وجود از قهرمانان اردبیل حمایت کردند.
در این مسابقات مرحوم جابر عباس زاده با اقتدار کشتی گرفت و در مقابل تماشاگران مشتاق اردبیلی رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در دیدار پایانی درحالیکه سالن دوهزارنفری در قبال حضور تماشاگران کشتی دوست و کشتی بلد اردبیلی احساس شرمندگی می نمود در مقابل غلامرضا رخشانی با نتیجه پنج برصفر به پیروزی رسید و مقام قهرمانی وزن یکصد کیلوگرم این مسابقات را از آن خود نمود.
مسابقات قهرمانی کشور کشتی فرنگی سال 1371 برای اردبیل فراموش نشدنی است چراکه اردبیل علیرغم وجود برخی از کمبودها از نظر امکانات وفضای خوابگاهی میزبان سربلندی برای مسابقات قهرمانی کشور بود. 22تیم به همراه یک تیم از جمهوری آذربایجان میهمان اردبیلی های خونگرم بودند. سال 71 اوج شکوفایی کشتی فرنگی اردبیل بود. دراین مسابقات به جز مرحوم عباس زاده دیگر فرزندان دلاور اردبیل نیز افتخار آفریدند.
این مسابقات مسلما از یاد و خاطره دوستداران کشتی اردبیل نمی تواند فراموش شود. چرا که در این رقابت ها اردبیل پنج نماینده در فینال داشت. جابر عباس زاده در 100 کیلوگرم به مقام قهرمانی رسید ودلاور مرد اردبیلی و نابغه کشتی فرنگی ایران و آسیا احد پازاج در 62 کیلوگرم ، احد جوان صالح در 74 کیلوگرم، نادر پیران پدیده این مسابقات در 42 کیلوگرم و داور جدی در 57 کیلوگرم کشتی گیران اردبیلی حاضر در فینال رقابت ها بودند. به عبارتی دیگر در 10 وزنی که مسابقات برگزار می شد اردبیلی ها در نصف اوزان به دیدارهای پایانی راه یافته بودند که حاصل این درخشش کسب چهار مدال طلا و یک مدال نقره توسط داور جدی بود. اینکه در حال حاضر کشتی فرنگی اردبیل درچه وضعیتی به سر می برد و چگونه دیگراز آن اقتدار ، قدرت ، صلابت و افتخار آفرینی خبری نیست موضوعی است که باید در فرصت دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
مرحوم عباس زاده در تاریخ ورزش و کشتی اردبیل چهره ای فراموش نشدنی است وبرمسئولین ورزش استان واجب است درفرصت های مناسب یاد قهرمانان و افتخار آفرینان اردبیلی را که چشم از این جهان فروبسته اند گرامی بدارند.
با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عباس زاده این قهرمان بزرگ کشتی فرنگی ایران و آسیا از درگاه احدیت علو درجات برای وی آرزو می نماییم.