1

فرصت معرفی فرهنگ والای ایرانی با میزبانی از مسابقات آسیایی والیبال

هدف از برگزاری رویدادهای ورزشی، نزدیک کردن قلب‌ها به یکدیگر بوده و فرصت مناسبی را برای معرفی فرهنگ والای ایرانی فراهم خواهد کرد.
تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها پایه و اساس هر رشته ورزشی را تشکیل داده و تصور یک رویداد مهم ورزشی بدون حضور تماشاگران سخت و غیرقابل باور به نظر می‌رسد؛ همواره این تماشاگران هستند که باعث ایجاد شور و نشاط  در مسابقات گردیده و زیبایی‌های یک رشته ورزشی را دوچندان می‌کنند.
چنانچه حضور مردم و تماشاگران برای تشویق تیم و بازیکن مورد علاقه خود انجام نمی‌پذیرفت به جرأت می‌توانستیم این مسئله را تأیید کنیم که خیل عظیمی از جوانان علاقه‌مند به ورزش را از دست داده و تعداد بالایی از ورزشکاران از پرداختن به ورزش‌های قهرمانی منصرف می‌شدند.
در تمامی کشورها جایگاه و نقش مهم طرفداران ورزشی مثال زدنی است اما در صورتی این نقش پررنگ‌تر خواهد شد که علاوه بر اتحاد و یکپارچگی تماشاگران، اصول اخلاقی و انسانی نیز زیرپا گذاشته نشوند.
برای اولین بار در تاریخ ورزش استان اردبیل شاهد برگزاری یک رویداد بزرگ بین‌المللی با حضور 11 تیم مطرح آسیایی خواهیم بود، مسابقاتی که انتخابی رقابت‌های جهانی نیز خواهد بود و از این مسابقات می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مسابقات بزرگ آسیایی در سال جاری یاد کرد.
با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مسابقات و اینکه اولین تجربه بین‌المللی ورزش استان در این سطح از رقابت‌ها خواهد بود، لازم است مردم بافرهنگ و ورزش دوست استان علاوه بر استقبال از برگزاری چنین رویداد ورزشی، تمام تلاش خود را برای برگزاری کم عیب و نقص مسابقات انجام دهند.
این رقابت‌ها آزمون بزرگی برای اقشار مختلف مردم استان اردبیل بوده و چنانچه از این آزمون سربلند بیرون آمده و رضایتمندی ناظران و تیم‌های حاضر در مسابقات فراهم شود، مسئولان کنفدراسیون آسیا در طی ماه‌ها و سال‌های آینده با دید مثبتی زمینه میزبانی‌ استان اردبیل از سایر مسابقات بین‌المللی را فراهم خواهند کرد.
با اعلام کنفدراسیون والیبال آسیا، یکی از مهمترین موارد دارای امتیاز در برگزاری چنین رویدادهایی، استقبال مناسب و خوب تماشاگران از مسابقات عنوان شده است، با یادآوری این موضوع، از عموم ورزش دوستان برای استقبال از این رویداد ورزشی دعوت به عمل آمده و چند نکته مهم دیگر یادآوری می‌شود.  نسبت به این موضوع تمایل نداریم که با دید آرمان گرایانه یا مطلق گرایی اخلاقی نگاه کنیم، اما ذکر برخی از مثال‌ها و صفات پسندیده اخلاقی در در طرفداران سایر کشورها قابل تأمل خواهد بود.
طرفداران برخی از کشورهای آسیای شرقی با ” هوو کردن تیم میهمان ” کاملا غریبه هستند و با احترام کامل به تیم مقابل، در خیلی از مواقع به تشویق حریف نیز می‌پردازند، با کسب هر نتیجه و وقوع هر اتفاق ورزشی، اقدام به پاکسازی سکوهای تماشاگران از زباله‌ها می‌کنند، توهین به تیم مقابل را توهین به خود می‌پندارند و تحت هیچ شرایطی اخلاق ، فرهنگ و باورهای خود را قربانی نتیجه یک بازی نمی‌کنند.
صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای که به دست بیاید فرهنگ و نوع رفتار تماشاگران ماندگاردر اذهان تیم‌های میهمان خواهد بود، خودداری و پرهیز تماشاگران در شرایط سخت معنا پیدا خواهد کرد، در زمان‌هایی که داوران اشتباه می‌کنند، بازیکنان تیم مقابل حرکات نامناسب و غیرمتعارف انجام می‌دهند و تیم در آستانه شکست قرار گرفته و شرایط برای کسب نتیجه مورد انتظار مهیا نباشد؛ در چنین شرایطی است که تماشاگران باید ارزش‌های خود را نشان داده و از مبادی اخلاق و قوانین خارج نشوند.
هدف از برگزاری رویدادهای ورزشی، نزدیک کردن قلب‌ها و پاشیدن بذر صلح و دوستی در بین مردم و ملت‌های مختلف در کنار وسعت بخشیدن روحیات پهلوانی و اخلاقی بوده و کسب نتیجه تنها عاملی برای افزایش جذابیت و هیجان مسابقات است.
یک تماشاگر بااخلاق ایرانی تنها به تشویق تیم خود خواهد پرداخت و در مقابل بدرفتاری و قانون شکنی برخی از تماشاگرنماها با تذکر دلسوزانه، آن‌ها را دعوت به آرامش خواهد کرد، در محیط‌های ورزشی از استعمال دخانیات پرهیز خواهد کرد، در هر شرایطی و با وقوع هر اتفاقی به تیم مقابل احترام کامل خواهد گذاشت، نسبت به حفظ، نگهداری و پاکسازی محل برگزاری مسابقات بی‌تفاوت نخواهد بود و در هیچ شرایطی از خط قرمز خود که رعایت میهمان‌نوازی و رعایت اخلاقیات باشد، عبور نخواهد کرد.
خوشبختانه حضور سازمان‌های مردم نهاد و کمک به برگزاری مناسب مسابقات آسیایی در کنار اقشار مختلف مردم که بدون توقع حاضر به کمک برای برگزاری این رویداد بین‌المللی هستند، اقدام قابل تقدیری از مسئولیت‌پذیری و وظیفه شناسی مردم و سمن‌ها بوده و امیدواریم با تسرّی این صفات ارزنده به سکوهای تماشاگران، فرهنگ و میهمان‌نوازی مثال زدنی مردم استان اردبیل در مقابل دیدگان جهانیان به اثبات برسد.