1

نوشدارو پس از مرگ سهراب

تا یکی دهان باز می کرد و صحبتی بر زبان جاری می ساخت بعید، شگفت، غریب و در عین حال غیر عملی و در حقیقت دروغی شاخدار و تعجب برانگیز، مش محمد ریش سفید محله ما به جای اینکه پرخاش بکند و با ذکر دلایل و نمایش شواهد ، بطلان و بیجائی سخن سخنران را ثابت کرده راستی و درستی را باز گوید تنها به این واژه مرکب “حرفا باش” اکتفا می کرد.

روزی از او پرسیدند این کلمه چیست که شما در پاره ای اوقات می گویی و بی تفاوت می گذری؟ گفت برخی حرف هاست که اگر آدم بشنود و پاسخ گوید کار دراز می شود. اگر بشنود و پاسخ ندهد بیخ حلق آدم گیر می کند، میان حلق و نوک زبان آنقدر غلت می خورد که موجب “پیله دندان” وی شود. این جور حرف ها به کوتاهی با “حرفا باش” باطل می شود.

در فوتبال ما در قبال برخی از رفتارها، حرکت ها و ادعاها اگر فقط به “حرفاباش” بسنده بکنیم کاری عاقلانه، منطقی و اصولی انجام می دهیم. چه در صورت اهمیت دادن و جواب دادن کار طولانی می شود و بجای دریافت جوابی قانع کننده مورد حمله قرار می گیرد و ای بسا به تو اتهام هم بزنند و به هر وسیله برای ساکت کردنت اقدام نمایند.

ادعای رئیس سابق هیات فوتبال استان اردبیل مبنی بر ارائه اعتراض کتبی به فدراسیون و کمیته داوران در ارتباط با بازی شهرداری اردبیل و خونه به خونه از آن تیپ سخنانی است که باید به آن گفته شود “حرفا باش”.

اگر اشتباه نکرده باشم یادمان هست که یک بار نیز در مورد یکی از بازی های خانگی شهرداری جناب ایشان این ادعا  و تهدید به شکایت را کرده بودند . وی که می گویند فوتبالی است و در فدراسیون از جاپای خاصی بهره می برد از آن شکایت چه نتیجه ای گرفت که حالا چنین ادعایی می کند و اصولا این حرف ها و قیافه حق به جانب گرفتن به فوتبال و به تیم شهرداری چه کمکی می تواند بکند.

همه می دانیم در نتیجه بازی هیچ تغییری اعمال نمی شود. اینکه گفته می شود تحت هیچ شرایطی از حق و حقوق قانونی کوتاه نخواهیم آمد این حق و حقوق قانونی چیست و چگونه حق تیم شهرداری را بر می گردانند؟

مگر حق و حقوق شهرداری چیزی جز باطل کردن ضربه پنالتی است؟ چرا فقط دوست داریم به دنبال بهانه ای برای مصاحبه و مطرح کردن خود باشیم. نکند این بار آقایان موفق خواهند شد که دو امتیاز از دست رفته را به سبد امتیازات شهرداری اردبیل برگردانند.

بر اساس ادعای انجام شده اگر تا حصول نتیجه از پای ننشستید و شهرداری را برنده آن بازی اعلام نمودید دستهایمان را در برابر قدرت و جایگاه شما به علامت تسلیم بالا می بریم و اگر نتوانستید تنیجه ای حاصل کنید صادقانه بیائید و در همان فضایی که وعده کوتاه نیامدن را داده اید اعتراف به کوتاه آمدن کرده و از مردم و علاقه مندان به فوتبال عذرخواهی نمایید.

و اما اگر آقایان به فکر فوتبال و شهرداری بودند باید علاج واقعه را قبل از وقوع می کردند. زمانی که اسامی داوران هفته سی و هفتم اعلام شد و حضرات که بر همه زوایا و ریز ترین مورد فوتبال ادعای اشرافیت دارند وقتی حق وردی را داور دیدند چرا به فدراسیون و کمیته داوران اعتراض نکردند. بهترین زمان برای از پا ننشستن آن موقع بود ولی وقتی کار از کار گذشت می توان خیلی چیزها را مدعی شد و چهره یک دلسوز و مدافع حق را به خود گرفت.

مثل خوبی در میان ما آذری ها رایج است” دالدان آتان داش توپوغا دئر”. این اعتراض ها جز تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی به هیچ دردی نمی خورد و همه این اقدامات که مطمئنا هدفی در پشت آنهاست نوشدارویی پس از مرگ سهراب است.