1

اردبیل قهرمان کشور ژیمناستیک زیر ۱۱ سال در سال ۷۶

همیشه بر بحث توانایی و قدرت ورزش اردبیل در سال های نه چندان دور تاکید می شود. ورزش در دیار سبلان از دهه 40 به بعد در میادین و صحنه های مختلف حرف برای گفتن زیاد داشته و توانسته است قهرمانان بزرگ و صاحب نامی را به ورزش کشور ، آسیا و جهان تقدیم بکند.
این ادعا فقط در ارتباط با رشته های توپی نمی تواند باشد.در رشته های انفرادی نیز فرزندان این منطقه همیشه افتخار آفرین بوده و در کنار این امر میزبانی رقابت های مهم از جمله قهرمانی کشور در کارنامه ورزشی اردبیل به چشم می خورد.
در دهه 70 هیات های ورزشی فعال با عشق به خدمت و معرفی هر چه بیشتر استان، میزبانی های متعددی را با تحمل انواع مشکلات متقبل می شده و سعی می کردند میهمانان و ورزشکارانی که به اردبیل مسافرت می نمایند با خاطری خوش دیار همیشه سرافراز را ترک بکنند.
ژیمناستیک یکی از رشته هایی بود که مسابقات قهرمانی کشور زیر 11 سال آن در تیر ماه سال 76 به میزبانی اردبیل برگزار شد.
ورزشگاه شهید آسمانی که بعد از مدت ها انتظار مورد بهره برداری قرار گرفته بود به نوعی برای ورزش اردبیل نعمت بزرگی به حساب می آمد و برگزاری رقابت های مهم در آن فضا با رضایت و خشنودی میهمانان مواجه می شد
در مسابقات قهرمانی کشور زیر 11 سال در شهر اردبیل 26 استان با 104 ورزشکار حضور یافته بودند. در کنار این تعداد ورزشکار بیشتر خانواده های ژیمناست ها نیز برای همراهی فرزندانشان به اردبیل مسافرت کرده بودند تا جایی که در مراسم اقتتاح مسابقات تمامی سکوهای ورزشگاه را خانواده های ورزشکاران پر کرده و منظره و فضای خاصی به آن بخشیده بودند.
این ر قابت ها به مدت سه روز برگزارشد و در پایان تیم اردبیل با کسب 190 امتیاز و دریافت 6مدال طلا، 6مدال نقره و 3 مدال برنز با اقتدار به مقام قهرمانی دست یافت و به دنبال اردبیل تیم های آذربایجان شرقی با 50/176 امتیاز، تهران با 169 امتیاز و فارس با 169 امتیاز به تر تیب دوم تا چهارم شدند.
اردبیل در آن ایام حرف های زیادی در ژیمناستیک برای گفتن داشت. این رشته ورزشی به خوبی توسط اداره کل تربیت بدنی و مدیر کل وقت ناصر پورعلی فرد مورد حمایت قرار می گرفت. همکاری نزدیک و صمیمانه آموزش و پرورش با هیات ژیمناستیک زمینه برای موفقسیت و پرورش چهره های جویای نام در این رشته ر ا فراهم می کرد.
در آن روزگاران ریاست هیات ژیمناستیک بر عهده یکی از چهره های نام آشنای ورزش و ژیمناستیک جمشید اصغری بود. جمشید آبام ریاست انجمن ژیمناستیک آموزش و پرورش را بر عهده داشت که با جمعی عاشق و گلچینی از مربیان پرکار در خدمت ژیمناستیک برنامه های مختلفی را برای توسعه و تعالی این رشته به مورد اجرا می گذاشتند.
در این رقابت ها ژیمناست های زیر 11 سال اردبیل با ورزشکارانی چون وحید صادقی،داود نیکنام،وحید صالح و بهمن عالی زاد در مجموع 15 مدال رنگارنگ کسب کردند.
نگاهی کوتاه به نتایج حاصل از این رقابت ها می تواند ترسیم کننده حال و هوای مناسب و غرور آفرین ژیمناستیک اردبیل در آن سال ها باشد:
نقل از صفحه 4
حرکات زمینی:
1-وحید صادقی از اردبیل با 8/8 امتیاز
2-وحید صالح از اردبیل با 35/8 امتیاز
3-بهمن عالی زاده از اردبیل با 2/8 امتیاز
دارحلقه
1-وحید صادقی از اردبیل یبا 55/8 امتیاز
2-داود نیکنام از اردبیل با 45/8 امتیاز
3-وحیدصالح از اردبیل با 25/8 امتیاز
پارالل
1-وحیدصادقی از اردبیل با 3/8 امتیاز
2-داود نیکنام اردبیل با 15/8 امتیاز
3-وحید صالح از اردبیل با 1/8 امتیاز
بار فیکس
1-داود نیکنام از اردبیل با 4/8 امتیاز
2-وحید کاکاوند از قزوین با 3/8 امتیاز
3-بهمن عالی زاده از اردبیل با 3/8 امتیاز
مینی خرک
1-وحیدصادقی از اردبیل با 8/15 امتیاز ار اردبیل
2-داود نیکنام از اردبیل با 3/15 امتیاز
3-بابک فرشباف از آدربایجان شرقی با 65/14 امتیاز
پرش خرک
1-محید کاکاوند از قزوین با 4/16 امتیاز
2-وحید ایزدفر از تهران با 35/16 امتیاز
3-ایمان اسلام شعار از فارس با 25/16 امتیاز
مجموع انفرادی(قهرمان قهرمانان)
1-وحیدصادقی از اردبیل با 85/64امتیاز
2-داود نیکنام از اردبیل با 2/64 امتیاز
3-بابک فرشباف از آذر بایجان شرقی با 2/61 امتیاز
نتایج تیمی
1-اردبیل با 190 امتیاز
2-آذربایجان شرقی با 176/50امتیاز
3-تهران با 172/55امتیاز
در مراسم افتتاح این رقابت ها که با حضور خانواده ها و حسن رمضانپور رئیس وقت فدراسیون ژیمناستیک و جمعی از مسؤولین محلی برگزار شد ناصر پورعلی فرد مدیر کل وقت تربیت بدنی در سخنانی به شرکت کنندگان و مربیان و داوران و اعضای فدراسیون و تماشاگران خیر مقدم گفت و افزود: ما از این که افتخار میزبانی مسابقات ژیمناستیک نونهالان را یافته ایم بسیار خرسند و مسرور هستیم و امیدواریم با برگزاری این مسابقات گام های مؤثری را در زمینه ایجاد امکانات و تقویت انگیزه ورزش میان عزیزان نونهال و نوجوان برداریم و نسل انقلاب را با شعائر اسلام عزیز آشنا سازیم.
وی در ادامه از تحولات چشمگیر در ژیمناستیک استان اردبیل سخن گفت و از دلسوزی و تلاش مربیان و هیات این استان قدردانی کرد.
در ادامه این مراسم نونهال ژیمناست کاری از استان اردبیل در پشت تریبون قرار گرفت و از این که استان اردبیل یک سالن محقر برای ژیمناستیک دارد گلایه کرد و از مسؤولان خواست تا به سیل مشتاقان این ورزش پاسخ مثبت بدهند.
وی گفت: این گروه از نونهالان در شرایطی به ورزش ژیمناستیک روی آورده اند که امکانات و اماکن ورزشی استان جوابگوی دیگر نونهالان نیست . این حرف های نونهال اردبیلی با تشویق و کف زدن ممتد تماشاگران حاضر مواجه شد و آنها به این ترتیب از گفته ها و خواسته های وی حمایت کردند.
بعد از سخنرانی رئیس فدراسیون در انتهای برنامه از استاد عبدالرحیم رضازاده پدر ژیمناستیک اردبیل در میان تشویق حاضرین در سالن تجلیل و از زحمات این مرد بزرگ در ژیمناستیک اردبیل قدردانی به عمل آمد.
تجربه نشان داده است که در همه رشته های ورزشی هر وقت همکاری و یک دلی و وحدت همه جانبه بین هیات های ورزشی و دست اندرکاران ورزش آموزرش و پرورش و انجمن های آن برقرار بوده ورزش استان موفق و سربلند شده است و زمانی که منیت ها و غرور و منافع باندی و گروهی مانع از حاکمیت وحدت بین آنها شده ورزش منطقه لطمات بیشتری را متحمل شده است.