1

اردبیل میزبان رقابت های وزنه برداری جوانان قهرمانی کشور در سال ۷۶

در شماره های قبل به گوشه ای از اقفتخارات ورزش اردبیل در دهه هفتاد اشاره کردیم. در کنار رقابت های ورزشی و درخشش ورزشکاران در رشته های مختلف به بحث میزبانی اردبیل برای رقابت های مهم ورزشی نیز پرداختیم.
در دهه 70 علی رغم کمبود امکانات و وجود صدها مشکل برای میزبانی به دلیل این که مسؤولین آن روزهای ورزش صرفا در فکر خدمت به ورزش و جوانان بودند و از ورزش و بودن در ان اهدافی همچون مطرح شدن ها، رسیدن به پست های بالا و پر رونق کردن بازار منم منم را دنبال نمی کردند، عاشقانه می کوشیدند و اتفاقا با همه کمبودها و نارسایی ها میزبانی ها را سرافرازانه به پایان می رساندند و همه میهمانان را راضی و خرسند به شهرهایشان روانه می کردند.
متاسفانه امروز در بیشتر موارد در نظر برخی ها تلاش در ورزش و انجام امور مربوط به آن وسیله ای برای رسیدن به اهداف دیگری است.
دیوار ورزش در استان ماآنقدر کوتاه شده است که در نظر خیلی ها به ریسمانی برای انتقال عاشقان پست و مقام به درجات بالاتر شده است و یا وسیله ای برای خالی کردن عقده ها و تسویه حساب های شخصی تبدیل گردیده است. ابهت، بزرگی، اقتدار و صلابت ورزش را با دست های خود از بین می بریم. گاهی وقت ها در فضای مجازی پیام هایی را از کسانی که ادعا دارند و خود را صاحب سبک و روش و بالاتر و رئیس تر از همه در ورزش می دانند مشاهده می شود که جز تاسف و آه کشیدن و خون دل خوردن نمی تواند حاصل دیگری داشته باشد.این روزها در ورزش ما اگر قدمی بر خلاف میل و رای و نظر برخی ها بر داری باید تاوان سنگینی را بدهی. تحمل شنیدن حرف حق را از دست داده ایم. در این فکر و اندیشه هستیم که هر چه انجام می دهیم و هر حرف و سخنی که بر زبان جاری می کنیم حق است و کسی نباید در مقابل آن اضهار نظر بکند و یا نقدی بنویسد. آنهایی که مروج این افکار در ورزش ما شده اند بیشتر کسانی هستند که با اهداف غیر ورزشی به صحنه ورزش قدم گذاشته و در آن به دفتر و دستکی دست یافته اند.
متاسفانه در مقطعی برخی از افراد عقده ای و علاقه مند به مطرح شدن که نتوانستند با روی آوردن به روش های مختلف به هدف برسند ورزش و قبول مسؤولیت در آن را برگزیدند و دنیای ورزش را که به دنیای مردی، مردانگی، صداقت و اخلاص معروف است به صحنه های تزویر و دورویی تبدیل کردند.
منم منم گفتن ها چنان در ورزش ما ریشه می دواند که برخی ها با برگزاری یک دوره رقابت نیم بند به نام لیگ فکر می کنند جام جهانی برگزار کرده اند و آنچنان در اطراف آن مانور می دهند که رفتارشان نشان دهنده قصد و هدفشان می شود اما در آن دهه های روشن ورزش ، مسابقات برگزار می شد، ورزشکاران افتخار می آفریدند، به خوبی میزبانی می شد ولی کسی برای قرار گرفتن در مقابل دوربین، مصاحبه با رسانه ها و جلوس در جایگاه های مخصوص زحمتی به خود نمی داد.
ورزش ما برای رسیدن و دستیابی به قله افتخار به آن فضای صمیمی دهه های 60 و 70 نیازمند است. نیازمند سپردن امور رشته های مختلف به دست ورزشی های کارنامه دار است. برای ورزش و هدایت آن به سوی سرافرازی باید کارها به کسانی محول گردد که در گذشته برای ورزش و امور اجرایی آن منشاء خیر و برکت بوده اند. رطب خورده نباید منع رطب بکند. اگر کسی در گذشته ای نه چندان دور در رقابت های قهرمانی داخلی و خارجی خود دچار اشتباه کم کاری و سوءاستفاده شده اند الآن  حق ندارند که چهره منتقد به خود بگیرند و خیلی از اقدامات و کارها را زیر سؤال ببرند.
به هر حال در دهه 70 ، اردبیل میزبانی رقابت های مختلف ورزشی را بر عهده گرفته بود.یکی از میزبانی های اردبیل در سیال 76 مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان باشگاه های ایران در رده سنی 21-18یادواره شهید اسماعیل اعلمی بود.
در این رقابت ها که به مدت سه روز در سالن شهید آسمانی اردبیل برگزار شد 19 استان در قالب 21 تیم و با حضور 151 وزنه بردار جوان در وزن های دهگانه رقابت دیدنی با وزنه داشتند.در پایان این رقابت ها فجر خوزستان به مقام قهرمانی رسید و تیم های آتش نشانی تهران و بسیج کرمانشاه دوم و سوم شدند.
از استان اردبیل نیز تیم تربیت بدنی با در اختیار گرفتن تنی چند از جوانان جویای نام از جمله حسین رضازاده در این رقابت ها حضور یافته بود.
در سومین روز از برگزاری این رقابت ها حسین رضازاده وزنه بردار جوان اردبیلی با درخشش و رکوردشکنی شب به یاد ماندنی در وزنه برداری ایران خلق کرد. تمام برگزاری مسایبقات وزنه برداری جوانان باشگاه های ایران در سال 76 یک طرف ، رکورد شکنی دسته 108+ کیلوگرم توسط حسین رضازاده هم یک طرف.
وزنه بردار جوان اردبیلی با بلند کردن 200 کیلوگرم در حرکت دو ضرب به میزان 20 کیلوگرم رکورد دوضرب دسته 108 + کیلوگرم که به میزان 180 کیلوگرم متعلق به خودش بود را بهبود بخشید و موجی از شادی و نشاط را در محل برگزاری رقابت ها به وجود آورد.ضمن این که رضازاده در حرکت یک ضرب نیز به میزان یک کیلوگرم رکورد این دسته را که 149 کیلوگرم و متعلق به علی ولی پور بود بهبود بخشید.تیم جوانان اردبیل که با نام تربیت بدنی در این رقابت ها حضور یافته بود با کسب 562 امتیاز به مقام ششم رسید.در رده بندی انفرادی و در وزن 76 کیلوگرم توفیق یعقوب نژاد با 132/5 کیلوگرم یک ضرب و 16 کیلوگرم دوضرب و مجموع 292/5 کیلوگرم به مقام دوم رسید.در وزن 83 کیلوگرم علی حضرتی با 130 کیلوگرم در یک ضرب و 150 کیلوگرم در دو ضرب و با مجموع 289 کیلوگرم در جای چهارم ایستاد.
در دسته 108 کیلوگرم ولی اله سیفی با 135 کیلوگرم یک ضرب و 170 کیلوگرم دوضرب و مجموع 305 کیلو گرم به مدال نقره رسید و در وزن 108+ کیلوگرم حسین رضازاده با 150 کیلوگرم در یک ضرب و با 200 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 350 کیلوگرم در سکوی اول قرار گرفت.
میزبانی موفق مسابقات وزنه برداری جوانان قهرمانی باشگاه های کشور که در مهر ماه سال 76 انجام پذیرفت پرونده میزبانی اردبیل در این سال را بسیار پربار و قابل اعتماد کرد.
در این رقابت ها همه عوامل از دست اندرکاران اداره کل تربیت بدنی وقت تا هیات وزنه برداری همه صادقانه تلاش کردند و هیچ کس سنگ منم منم را بر سینه نزد و دست در دست همدیگر برای سرافرازی اردبیل تلاش کردند. یاد و خاطره همه آنهایی که در میزبانی اردبیل برای مسابقات وزنه برداری باشگاه های جوانان ایران در سال 76 عرق ریختند و دوندگی کردند گرامی باد.