1

سوم خرداد روز سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی

سوم خرداد ماه برگ زرین و پرافتخاری در تقویم ایرانیان به شمار می رود. سوم خرداد ماه یادآور یکی از حماسی ترین روزهای تاریخ ایران در 200 سال اخیر می باشد. سوم خرداد روز فراموش نشدنی و روز سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی است. روز اقتدار، شجاعت، ایثار، صداقت، عشق و روز همه خوبی ها و رشادت ها برای ایرانیان است. سوم خرداد روز آزادی خرمشهر و روز اثبات وحدت، یک دلی ، همبستگی و وفاداری ملتی بزرگ و قهرمان است.
دشمنان ایران و آنهایی که برای زمین گیر کردن انقلاب اسلامی و دلسرد کردن جوانان غیور و دلاور ایران زمین ماهها و سال ها برنامه ریزی کرده و نقشه های مختلفی را به مورد اجراء گذاشته بودند حتی فکر این که روزی ایران بتواند خرمشهر را از وجود ناپاک آنها پاک کند، نمی کردند و به نوعی خود را مالک آن منطقه به حساب آورده و برای پیشروی و افزودن بر مساحت تحت سلطه شان اندیشه می کردند ولی وقتی در شامگاه 10 اردیبهشت سال 61 در قرارگاه کربلا دلاور مردانی که نام و یادشان زینت آرای تاریخ ایران شده است عهد و پیمان بستند تا خرمشهر خونین را آزاد کرده و آن را به دامن پر مهر وطن باز گردانند پرونده خودخواهی ها، قساوت ها، خود سری ها و خود بزرگ بینی آنها در منطقه را بستند و دلاورانه جنگیدند و اسیر انواع دام ها و حیله ها و شیطنت های دشمن نشدند، استقامت کردند، شهید دادند و مجروح شدند ولی پا پس نکشیدند و به عهدی که بسته بودندن وفادار ماندند تا این که پس از 34 روز نبرد بی امان در ظهر سوم خرداد ماه سال 61 بر آنچه می خواستند دست یافتند و پرچم فتح و پیروزی را در بلندای شهر خرمشهر به اهتزار در آوردند و دنیا را از این همه شجاعت و وفاداری حیران و واله نمودند.
مگر می توان آن روزها را فراموش کرد. سوم خرداد سال 61 روزی بود که در آن همه ایرانیان از هر قشر و طبقه ای و با هر فکر و اندیشه ای از ته دل خندیدند. روزی بود که در آن شادی به مفهوم و معنی واقعی در چهره ایرانی ها قابل رویت بود و روزی بود که در آن همه بی اختیار در کوی و برزن به راه افتادند ، فریاد کشیدند، شیرینی پخش نمودند، الله اکبر گفتند، بوسه بر گونه دوستان زدند، سجده شکر به جای آوردند و با تمام وجود بر شجاعت و ایثار و قدرت رزمندگان اسلام درود فرستادند و در مقابل عظمت روح شهدای جنگ تحمیلی و عملیات بیت المقدس سر تعظیم فرود آوردند.
سوم خرداد سال 61 روزی بود که وقتی در ساعت 14 گوینده رادیو با شوقی وصف نشدنی اعلام کرد که “شنوندگان عزیز” “توجه فرمایید”، “توجه فرمایید” ، “خرمشهر آزاد شد” در ایران اسلامی و در یک لحظه فریاد شادی طنین انداز شد و اشک شوق از چشم ها سرازیر گردید.
فتح خرمشهر “اسطوره مقاومت و پیروزی جمهوری اسلامی ایران” در جنگ با عراق نامیده می شود. پس از 575 روز از استیلای دشمن بر خرمشهر در این روز چنان ضربه اساسی و تعیین کننده بر پیکر دشمن وارد شد که دنیا را به تحسین واداشت.
از همان روزی که عملیات بیت المقدس کلید خورد تا پیروزی قطعی و آزاد سازی خرمشهر، رزمندگان غیور و مردان خدایی 34 روز نبردی بی امان را پشت سر گذاشتند. مردانی که 34 روز به عشق امام و اسلام و ایران با انواع مصائب و مشکلات کنار آمدند. تجسم این که 34 روز رزمندگان اسلحه را از خود دور نکنند و مدام در حال جنگ و نبرد باشند برای کسانی چون من که آن لحظه ها را درک نکرده اند مشکل است ولی نشستن در پای صحبت های غیور مردانی که در فتح خرمشهر حضور داشتند ، نبرد کردند و برای دشمن درس فراموش نشدنی دادند می تواند گوشه ای از عظمت کار این مردان بزرگ را نشان بدهد.
آزادی خرمشهر حماسه ای فرا تاریخی است. گرامیداشت این روز هر سال باید با شکوه تر و با عظمت تر از سال های قبل برگزار شود. رشادت ها و پایمردی های کسانی که جان در طبق اخلاص نهادند و برای سربلندی ایران و اسلام فداکاری کردند، باید به نحو مقتضی به نسل جوان انتقال داده شود. خرمشهر و آزاد سازی آن نقطه عطفی در تاریخ ایران است و این روز نشان بارزی از لطف و عنایت پروردگار به ملت بزرگ و قهرمان ایران زمین است و دلیل این ادعا فرمایش حضرت امام خمینی(رخ) است که فرمود: “خرمشهر را خدا ازاد کرد”.