1

حکم سرپرستی هیات فوتبال استان غیرقانونی است

حکم جدید دبیر کل فدراسیون فوتبال برای رئیس سابق هیات فوتبال استان به عنوان سرپرست جدید در روزهای اخیر حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشته است. برخی از عزیزان همه کارها و اقدامات انجام یافته را قانونی تلقی کرده و برخی دیگر بر ادامه فعالیت وی معترض بوده و آن را مخالف با قانون و اساسنامه فدراسیون می دانند.

آنچه که روشن و مبرهن است تن دادن به قانون و عمل به بند بند اساسنامه است. بندهای موجود در اساسنامه قبلی و جدید مسایل مبهم و گنگ را شامل نمی شوند تا نیاز به تفسیر داشته باشند و هر کس به زعم خود نسبت به برداشت و یا احیانا عمل به آن اقدام بکند.

فدراسیون فوتبال و در راس آن تاج و کفاشیان به استان اردبیل چندان اهمیتی نداده و برای آن جایگاهی قایل نیستند. علت این امر خود نیاز به بررسی و روشن شدن علل و عوامل آن دارد. زمانی که کفاشیان ریاست فدراسیون را بر عهده داشت با ترفند های مختلف و با آن خنده های گمراه کننده فوتبال اردبیل را در بلاتکلیفی محض نگاه داشت و حتی برای برگزاری مجامع سالیانه که مورد تاکید اساسنامه قبلی و جدید می باشد رنج سفر به اردبیل را متحمل نشد . در پنج سال گذشته برای یک بار نیز مجمع سالیانه هیات فوتبال استان تشکیل نشد و این در حالی بود که جناب کفاشیان برای سفرهای تفریحی اردبیل را انتخاب می کرد و متاسفانه برای سفرهای کاری و روشن کردن وضعیت فوتبال این دیار افتخار نمی داد و قدم رنجه نمی فرمود!!!!

تاج هم از روزی که سکان هدایت فوتبال کشور را در دست گرفته بر اساس شنیده ها مدام با وعده و عید می خواهد به نوعی همه ما را سر کار بگذارد چرا که هر بلایی که بر سر فوتبال اردبیل بیاید مهم نیست بلکه یک رای در مجمع و حفظ آن گویا برای برخی با اهمیت تر  از فوتبال و عوامل وابسته به آن می باشد.

به هر حال ابلاغ حکم سرپرستی برای رئیس سابق هیات فوتبال حرف و حدیث ها به دنبال داشته و نشان بارزی از حاکمیت سلایق شخصی و برداشت های آنچنانی از اساسنامه فدراسیون می باشد . در شماره قبل نشریه دلایلی مبنی بر این که ادامه ریاست وی بر هیات فوتبال غیر قانونی بوده و صدور حکم سرپرستی نیز کاملا غیر قانونی و خلاف اساسنامه فدراسیون است اشاره کردیم و این بار نیز باید بگوییم که به معنی واقعی فدراسیون در مورد فوتبال اردبیل یک بام و دو هوا تصمیم گیری کرده و نمی خواهد حق را به حقدار بدهد و آرامش را به فوتبال استان برگرداند.

در این ارتباط باز بیان چند نکته خارج از لطف نبوده و نیست:

1-مجمعی که بر اساس آن رئیس سابق هیات فوتبال استان انتخاب شده بود برابر با اساسنامه قدیمی تشکیل یافته و انتخاب وی نیز بر مبنای آن اساسنامه انجام پذیرفته است. همچنین مدت چهارساله وی در زمان قانونی بودن آن اساسنامه به پایان رسیده است.

اساسنامه فعلی در ارتباط با چگونگی فعالیت وی نمی تواند مبنا قرار بگیرد و هرگونه اقدام دیگر نشان از تفسیر رای و توجیه برای به کرسی نشاندن رای و نظر مفسران تلقی می گردد.

2-اساسنامه جدید که آقایان سنگ آن را به سینه می زنند و مدعی هستند که تمام اقدامات و عملکردها باید با آن مطابقت داشته باشند در بند 9 ماده 19 می گوید:در صورت فوت، از کارافتادگی، غیبت غیر موجه بیش از دو ماه، و یا استعفاء و برکناری رئیس هیات فوتبال، نایب رئیس هیات و یا سرپرست موقت با حکم رئیس فدراسیون به مدت شش ماه تا انتخاب رئیس جدید مسؤولیت اداره هیات را به عهده خواهد داشت.

این که بندها و مواد اساسنامه قدیم و جدید را دم دست خود نگاه داریم و هر کجا که صلاح و منفعت ما باشد دست به دامن آنها بشویم کاری اصولی، مورد قبول و منطقی نبوده و نیست.

3-بند دهم ماده 19 اساسنامه صاحت دارد که معرفی سرپرست موقت با درخواست مدیر کل تربیت بدنی استان و با ابلاغ ریاست فدراسیون رسمیت می یابد.حال فدراسیون و دبیر کل آن بر اساس کدام درخواست و نامه اداره کل ورزش و جوانان نسبت به اعلام سرپرستی رئیس سابق هیات فوتبال استان اقدام کرده است و آیا این حکم صادر شده بر اساس اساسنامه مورد قبول و پذیرش حضرات قانونی است؟

4-با توجه به بند ب ماده 35 اساسنامه رئیس هیات فوتبال شهرستان با پیشنهاد رئیس تربیت بدنی شهرستان و با تایید و حکم رئیس هیات فوتبال استان منصوب می شود . بر اساس این بند سرپرست هیات فوتبال استان نمی تواند برای رؤسای شهرستان ها حکم امضاء نماید و بنابر این در این ارتباط تا برگزاری مجمع، هیات فوتبال استان نمی تواند اقدامی انجام بدهد و سرگردانی و سردرگمی هیات های شهرستانی ادامه دار خواهد بود.

فوتبال اردبیل حداقل در یک سال گذشته روزهای دردآور و ناراحت کننده ای را پشت سر گذاشته است. روا نیست که بیش از این بی توجهی به آن ادامه داشته باشد. امید است عاشقان میز و صندلی و کاخ و ساختمادن و مجمع و ریاست و مدیریت برای لحظاتی هرچند کوتاه به فوتبال و جوانان و آینده آنها فکر بکنند و بیشتر از این به فکر ضربه زدن به آن نباشند.