1

موفقیت کشتی گیران اردبیل در رقابت های جام فجر در سال ۷۲

ورق زدن تاریخ کشتی فرنگی اردبیل و مرور دلاوری ها و افتخار آفرینی های فرزندان قهرمان این دیار، هم شادی و غرور دوباره ای را در دوستداران کشتی ایجاد می کند و هم افسوس و حسرتی را به دنبال دارد که چرا و چگونه موقعیت های ممتاز و جایگاههای مناسب در این رشته را از دست داده ایم.
نتایج غرور آفرینی که کشتی اردبیل در دهه های 60 و 70 به دست آورده نشان می دهد این منطقه از استعداد های لازم برای تربیت و پرورش دلاور مردان کشتی برخوردار است. این مزرعه حاصلخیز نیاز به مدیران با کفایت، آینده نگر، توانا، لایق و مرد عمل دارد. هر وقت که فردی با برخورداری از حداقل شرایط گوشه ای از مسؤولیت کشتی این دیار را بر عهده گرفته موفقیت برای جوانان فراهم شده است و زمانی که دست اندرکاران تنها به فکر خود بوده و در زیر لوای مسؤولیت همراه با شعارهای دهان پرکن و آمارهای کذایی و یا پناه بردن به قهرمانان سایر استان ها در پیشرفت خود و دوستانشان کوشیده اند کشتی اردبیل مهلک ترین و سهمگین ترین ضربات را متحمل شده است
صفحات تاریخ کشتی اردبیل، صفحاتی طلایی، غرورآفرین و ماندگار را در دل خود جای داده است. تکرار چنین صفحات و افزودن آنها به تاریخ کشتی این دیار دور از دسترس جوانان منطقه نبوده و نیست و امید می رود با تلاش هایی که در سال های اخیر انجام پذیرفته و بخصوص بحث استعدادیابی که به جد توسط هیات کشتی استان پیگیری می شود بتواند شتابی تازه به این رشته و حرکت آن ببخشد و بعد از سال ها کشتی اردبیل را از یک پشتوانه مطمئن و قابل اعتماد برخوردار نماید.
در ماههای اخیر آغاز فعالیت یعسوب جوان صالح مایه دلگرمی و امیدواری برای همه دوستداران کشتی این دیار می باشد. کشتی فرنگی اردبیل و در مقطعی ایران اسلامی مدیون زحملات و تلاش های این مرد تمام نشدنی بوده و است. باید پذیرفت که کشتی فرنگی اردبیل با نام و یاد یعسوب جوان صالح گره خورده است و حضور این مرد در صحنه می تواند انگیزه ای برای تلاش مربیان جوان و جویای نام به حساب آید.
نام یعسوب جوان صالح برای هر حرکت و اقدامی در کشتی فرنگی شتاب دهنده است. فعالیت دوباره او در باشگاه تلاش را باید ارج نهاد . او با حضور در تمرینات و نظارت بر کار مربیان جوان و راهنمایی و هدایت آنها می تواند در کم ترین زمان ممکن چهره های قدرتمندی را به کشتی اردبیل و کشور تقدیم نماید.
حضور احد پازاج چهره فراموش نشدنی و یا به عبارتی بهتر تکرار نشدنی کشتی فرنگی ایران وآسیا در کنار یعسوب جوان صالح و اقدام به آموزش فنون فرنگی به نوجوانان جویای نام ، امید برای حیات دوباره این رشته را افزون می کند.
احد پازاج در هفته یک روز بر سر تمرینات نوجوانان حاضر می شود و این فرصت مناسب و گرانبهایی را هم برای نوجوانان و هم مربیان جوان فراهم می کند تا با استفاده از تجربیات گرانبها و اخلاق حسنه و نیکوی احد بر اندوخته های خود بیفزایند تا بتوانند آینده روشنی برای کشتی فرنگی اردبیل رقم بزنند.
این مقدمه بهانه ای شد تا بخشی از افتخار آفرینی های فرزندان دلاور و قهرمان اردبیل در رقابت های کشتی فرنگی سال 72 را بررسی بکنیم و با یادآوری آن روزهای خوش و سرشار از غرور در آن روزها سیر کرده و خدمات کشتی گیران و مربیان اردبیلی به کشتی فرنگی ایران اسلامی را مرور نماییم.
سیزدهمین دوره مسابقات کشتی بین المللی دهه مبارکه فجر در بهمن ماه سال 72 و با حضور کشتی گیران 15 کشور میهمان برگزار شد. این دوره از رقابت ها به خاطر حضور چشمگیر کشورهای خارجی و هم چنین کشتی گیران نام آشنا و قهرمانان جهان از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار شده بود.
در پایان رقابت ها تیم کشتی فرنگی جمهوری اسلامی ایران با کسب 4 مدال طلا، 7 نقره و 5 برنز به مقام قهرمانی رسید. مدال های طلای ایران را شهریار صالحی در 57 کیلوگرم، احد پازاج در 62 کیلوگرم، مهدی صادق پور در 68 کیلوگرم و علی خوش طینت در 82 کیلوگرم به دست آوردند.
در نتایج تیمی ایران با 92 امتیاز به مقام قهرمانی رسید و تیم های ژاپن با 72 امتیاز، کوبا با 52 امتیاز، ارمنستان با 50 امتیاز، گرجستان با 47 امتیاز و آذربایجان با 44 امتیاز دوم تا ششم شدند.
در این رقابت ها مرحوم جابر عباس زاده به مدال نقره رسید و بهرام حسین زاده صاحب گردن آویز برنز شد و احد جوان صالح نیز به مقام چهارم رسید.
احد پازاج دلاور مرد کشتی فرنگی ایران در این رقابت ها در 62 کیلوگرم به روی تشک رفت. مهم ترین کشتی پازاج در سیزدهمین دوره مسابقات دهه فجر نبرد وی با خوان مارین از کوبا و برنده مدال برنز المپیک بارسلون و جهانی 91 صوفیه بود.
احد در این دیدار مقتدرانه کشتی گرفت و با پیروزی 4 بر صفر شادی را به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی ایران به ارمغان آورد. پازاج دیدار پایانی و فینال را در مقابل آچارمانوریان کشتی گیر ارمنستانی برگزار کرد. پازاج در حالی که 8 بر صفر از کشتی گیر ارمنستان عقب بود در فاصله دو دقیقه به پایان، عقب ماندگی را جبران کرد و در پایان 11 بر8 پیروز شد .
علی خوش طینت در وزن 82 کیلوگرم به مدال طلا رسید. خوش طینت در یک فینال خانگی حریف قدر خود طباطبایی را مغلوب کرد. در دوازدهمین دوره این رقابت ها در مبارزه پایانی این وزن که بین طباطبایی و خوش طینت برگزار شدکشتی به جنجال کشیده شد که در پایان به محرومیت چند ماهه خوش طینت منجر شد.
مبارزه انتقامی این دو که از حساسیت خاصی برخوردار بود به دلیل آن که خوش طینت انگیزه بهتری نسبت به طباطبایی داشت در همان دو دقیقه نخست سه امتیاز به حساب خود واریز کرد و در لحظات پایانی نیز یک اخطار نصیب طباطبایی شد تا در مجموع خوش طینت با نتیجه چهار بر یک به پیروزی برسد.
مرحوم جابر عباس زاده در وزن 100 کیلوگرم در فینال رقابت ها در برابر کشتی گیر با قدرت کوبا هکتورمیلیان قرار گرفت . میلیان که عنوان قهرمانی جهان و المپیک را در سال های 91 و 92 به دست آورده بود در برابر مرحوم عباس زاده کار چندان مشکلی نداشت و با اجرای فنون بارانداز و فیتو شش امتیاز به دست آورد تا در نهایت شش بر یک به پیروزی برسد. یک امتیازی که مرحوم عباس زاده به دست اورد به دلیل خطای میلیان روی فن فیتو بود.
بهرام حسین زاده دیکر کشتی گیر اردبیلی در وزن 92 کیلوگرم به مدال برنز رسید. او در دیدار رده بندی 3 بر صفر الهام میرسایف از جمهوری آذربایجان را مغلوب کرد تا صاحب گردن آویز برنز شود.
در وزن 74 کیلوگرم احد جوان صالح دیگر کشتی گیر پرآوازه دیار سبلان علی رغم شایستگی ها در جای چهارم قرار گرفت. حساس ترین کشتی این وزن را جوان صالح در مقابل کشتی گیر کوبایی نستوز آلمورا برگزار کرد. آلمورا که در سال 93 در سوئد قهرمان جهان شده بود در دقایق اولیه کشتی در سایه اشتباهات جوان صالح تا دقیقه چهارم کشتی 8 امتیاز به دست اورد.
در دقیقه چهارم احد موفق شد آلموز را خاک کند و با قدرت هرچه تمام تر کنده فرنکی او را بتاباند و چهار امتیاز به نام خود ثبت نماید تا جمع امتیازاتش به پنج برسد.
در سی ثانیه به پاییان کشتی تازه موتور احد روشن شده بود که دیگر فرصتی برای جبران باقی نمانده بود. عدم خودباوری سبب شد تا احد میدان را به قهرمان جهان بسپارد و اگر نه ممکن بود نتیجه کشتی عوض بشود.
در دیدار رده بندی نیز جوان صالح با کاتایاما کامتیو از ژاپن روبرو شد. وی طی 5 دقیقه دو امتیاز به دست آورد و کشتی به وقت اضافی کشیده شد. کشتی گیر ژاپنی در وقت اضافی بر جوان صالح چربش داشت و بعد از آن که او را یک بار خاک کرد با اجرای یک فن بارانداز دو نمره دیگر گرفت و کشتی را 3 بر 2 از جوان صالح برد و به مدال برنز رسید.