1

توجیهی بر سقوط نیست، اما……

داستان فوتبال لیگ دسته یک، بیست و هفتم اردیبهشت ماه به پایان رسید. بی تردید کارنامه فوتبال اردبیل در لیگ آزادگان فصل جاری با نتایج به دست آمده صفر بود و پر انتقاد.اما با قبول عمق شکست و تردید ناپذیر بودن کارنامه بد تیم ما در لیگ دسته یک تنها زانوی غم بغل گرفتن و افسوس خوردن چاره کار نیست و برای رسیدن به اندازه واقعی فوتبال اردبیل باید طرحی نو درانداخت و کار زیر بنائی را از همین امروز آغاز کرد.

به اعتقاد اکثر اهالی فن تیم شهرداری اردبیل پرمایه و یکی از تیم های قابل قبول در این فصل رقابت ها بوداما عوامل مختلفی در طول فصل دست به دست هم دادند و بلائی بزرگ بر پیکر این تیم مستولی نمودند و پایانی غم انگیز در پایان رقابت ها رقم زدند.

خداحافظی تیم شهرداری از لیگ دسته یک برای جوانان و نوجوانان و دوستداران فوتبال اردبیل غمی بزرگ به دنبال دارد. جریانات مربوط به این اتفاق و پیامدهای آن تا آخرین اتاق های یک کوچه و پس کوچه پیش می رود و چه زوایای فرعی که پیدا نمی کند.

وضع پیش آمده موجب می شود که همه به دنبال مقصر بگردند تا کاسه شکست را بر سرش بکوبند. البته این به آن معنی نیست که از بررسی عوامل موثر در شکست و سقوط چشم پوشی کرده و از کنار آنها بی تفاوت عبور بکنیم. باید بترسیم از آن ، که برای مدت طولانی فکر و ذهن خود را مشغول یافتن مقصر و طرح زوایای مختلف آن بکنیم و از فکر چاره به دور افتیم و با کهنه شدن ماجرا در انتظار میدانی دیگر نشینیم تا اگر پیروز شدیم و موفق، جشن کور کننده راه اندازیم و اگر شکست خوردیم ، ماتمی دیگر داشته باشیم.

باید قبول بکنیم که شهر و دیار ما با فوتبال بی حساب و کتاب و بدون باشگاه واقعی همواره می تواند تیم و وضعیتی چون فصل جاری داشته باشد.

حضور تیم شهرداری در دسته یک رقابت های فوتبال کشور برای استان و منطقه فواید بسیار زیاد و قابل توجهی را می توانست داشته باشد ولی به دلایل مختلف که در فرصت مناسب به بیان آنها اقدام خواهیم کرد نتوانستیم به خوبی بهره برداری نمائیم و حالا که با شکست به نتیجه نرسیدیم و به بدترین نتیجه دست یافتیم می توانیم فرصت را برای پایه ریزی و پرتابی اصولی تر در دست گیریم که تداوم موفقیت های فوتبال منطقه را در آینده ای نه چندان دور ولی پایدارتر همراه سازیم و با چشمانی بازتر به رفع مشکلات و هموار کردن پستی و بلندی های فوتبال بپردازیم.

فوتبال امروز جزء زندگی مردم شده است. یک جامعه پایبند و معتقد به نظم و انظباط یقینا دارای فوتبالی محکم و استوار است که نهایت استفاده را از طرح و برنامه حساب شده و دقیق می برد و هیچ نقطه ای را به حادثه و تقدیر واگذار نمی کند.

در همین تیم شهرداری روزی اتفاق افتاده است که با یک برد سر به آسمان سائیده و جشن بزرگ در رختکن گرفته می شود و گاهی نیز از یک باخت آنچنان قافیه را می بازند و دست به کارهائی می زنند که چیزی جز دست انداختن یک انسان در حال غرق به کف های روی آب نبوده و نیست.

باید عزیزانی که در ارتباط با تیم مسئولیت داشته و بار سنگین هدایت آن را بر عهده داشته اند از بیان واقعیت ها و اینکه مردم را در جریان امر قرار بدهند از چیزی نهراسند و اگر با مردم صادق باشند مسلما راه را برای موفقیت های بعدی هموار خواهند کرد.

شکست در ورزش همواره امری عادی و معمول به شمار می رود اما شکست وقتی رنگ فاجعه به خود می گیرد که اخلاق و مرام ورزشی در کار نباشد. باید یادمان باشد که ظرفیت واقعی و اندازه راستین هر آدمی در دشواری و سختی ظاهر می شود و در شرایط دشوار کنونی مسئولان مربوطه باید با بیان واقعیت ها و گشودن زوایای مسائل مهم در ارتباط با سقوط ، حسن نیت خود را نشان بدهند.

اگر چنین نباشد و ناگفتنی ها از سوی خود مسئولین تیم با صداقت و راستی بیان نشود ناخودآگاه زمینه گسترش شایعات و حرف و حدیث ها فراهم شده و با جو سازی ها و طرح مسائلی بی پایه و  بی اساس افکار عمومی مورد حمله قرار گرفته و عده ای از این آشفتگی جو به نفع خود و دوستانشان بهره برداری خواهند کرد.

در مقابل نیز  آنهایی که با نتیجه به دست آمده فرصت کافی برای بیان برخی از مطالب و احیانا تسویه حساب های شخصی و گروهی را مساعد می بینند نباید غیر منصفانه با مسائل برخورد نمایند و بر این فکر و اندیشه که کاسه کوزه ها را چگونه بشکنیم ، نباشند.

در هر حال چنین نباشد که در قضاوت هایمان فقط یک یا دو نفر را مسئول وضع ایجاد شده بدانیم . اگر بررسی درست و بی طرفانه صورت پذیرد ممکن است لیستی از مقصرین بیرون آید که آخرین نفرات آن افراد قرار گرفته در صف اول به نظر ما باشند. ممکن است در برسی هایمان به کسانی برخورد کنیم که در لباس دوست و حامی، زخمی کاری بر تن ورزش و فوتبال ما وارد کرده باشند ، زخمی که شاید جراحت اش سالهای سال باقی بماند و غصه اش با شاخ و برگ فراوانش بر جامعه ما سایه افکند و باید تحمل کرد و با پی بردن به واقعیت ها با دلیل و مدرک بر معرفی خائنین به فوتبال استان اقدام نمود.