1

انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل و حاشیه های بی پایان

فضای مجازی در روزهای اخیر در ارتباط با انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل حاشیه های زیادی داشته است. تعدد بیانیه های صادر شده ، اتهام زدن به این و آن، زیر سؤال بردن مسؤولین برگزاری انتخابات، دفاع تمام قد برگزارکنندگان از عملکرد خود، دفاع برخی از منتقدین از عملکرد فرمانداری و دهها و دهها مورد دیگر که دست به دست هم داده و به نوعی فضای آشفته و غیر قابل قبولی ایجاد کرده اند.
بهترین مرجع در چنین مواردی مراجعه به قانون و عمل به آن است. قانون می تواند بر صحت ادعاها و یا رد و تکذیب آنها اقدام کند. نیازی به صدور بیانیه های رنگارنگ و دفاع سؤال برانگیز و جانبداری های یک سویه نبوده و نیست. این گونه اقدامات نه تنها نمی توانند مشکلی از مشکلات را حل بکنند بلکه بر تعداد گره های موجود بر سر راه آن نیز می افزاید.
برای کسانی که به اعلام نتیجه اعتراض دارند و کسانی که از صحت انتخابات دفاع می نمایند و برای کسانی که مسؤولیت رسیدگی به هر گونه اعتراض را به عهده دارند قانون حریم مشخص کرده و وظیفه تعریف نموده است. همه باید به قانون تمکین نمایند و در مقابل آن سر تعظیم فرود آورند و با پذیرفتن موارد قانونی و گردن نهادن به آنها از گسترش هر چه بیشتر شایعه در جامعه و خدشه دار شدن آبرو و حیثیت افراد موحد و مسلمان جلوگیری نمایند.
شیرینی حضور گسترده و یکپارچه مردم در پای صندوق های رای با عملکرد برخی از مسؤولین ، نامزدها و یا هواداران آنها نباید به این زودی ها از کام مردم زدوده شود. مردم به دنبال واقعیت ها و حاکمیت حق و عدالت در جامعه هستند و مسؤولین هم وظیفه دارند در تحقق خواست مردم قدم بردارند و به خواست های منطقی و قانونی گردن نهند.
اعتر اض به نتیجه انتخابات و رسیدگی به آن و اعلام رای نهایی حق مسلم نامزدها و وظیفه برگزار کنندگان انتخابات بوده و حدود و چگونگی آن را نیز قانون مشخص کرده است. حال ایجاد این حاشیه ها و دامن زدن به آنها و گشودن جبهه ای تازه در هر روز و اظهار نظرهای رنگین و بی ثمر به چه دلیلی است زیاد نمی تواند قانع کننده و قابل قبول باشد.
زنجانی فرماندار اردبیل از فردای برگزاری انتخابات در مصاحبه های مختلف، تمام قد از صحت انتخابات و روند درست و اصولی آن دفاع کرده است. او مجری انتخابات در اردبیل بوده و بهتر از هر کسی می تواند
در این ارتباط اظهار نظر بکند. اگر او به آنچه که می گوید و به کاری که کرده است اعتقاد راسخ دارد باید از بازشماری صندوق ها با آغوش باز استقبال نماید و برای این که به همه حرف ها و حدیث ها پایان داده و نشان بدهد که بر زیردستان و عواملش اعتماد کامل داشته و به درستی هر آنچه که انجام داده است اعتقاد دارد وقتی هیات نظارت پیشنهاد باز شماری 10 درصد از صندوق ها را تصویب بکند او باید نسبت به باز شماری همه صندوق ها داوطلب شود تا در عمل صحت گفته های خود را به اثبات برساند. هر حرکت و رفتار خلاف قانون می تواند زمینه ساز شایعات بسیار در سطح جامعه باشد.
هیات نظارت بر اساس قانون باید از رای مردم صیانت کرده و مانع از ضایع شدن احتمالی حق نامزد ها بشود. نمایندگانی که در هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل عضو هستند قسم خورده اند از حق مردم به بهترین وجه دفاع کنند. عقب نشینی آنها به اندازه یک سر سوزن از دفاع از حق مردم منطقه بی اعتمادی مردم و دلسردی آنها نسبت به مسؤولین و بخصوص نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به دنبال خواهد داشت.
آنها باید در برابر کسانی که به روند شمارش آراء اعتراض دارند باید پاسخگو باشند و وظیفه آنهاست که تا رسیدن به هدف نهایی برای قانع کردن معترضین به آنچه که قانون بر عهده آنها گذاشته است عمل کنند. دستپاچگی برخی ها و جوسازی های انجام گرفته برای ممانعت از اقدام به موقع و قابل قبول نمایندگان نمی تواند حاصلی جز بدنامی خودشان به دنبال داشته باشد.
و اما منتخبان شورای شهر باید تا حصول نتیجه نهایی منتظر بمانند و از موضع گیری بر علیه این و یا آن و یا به طرفداری از برگزارکنندگان انتخابات خودداری کنند. هرگونه اظهار نظر، صدور بیانیه و یا مصاحبه آنها می تواند مهر تاییدی بر رفتار و عمل معترضین قلمداد شود. اگر کسی ریگی در کفش نداشته باشد، لازم است از هر اقدامی که مشخص کننده درستی و صحت انتخابات باشد استقبال نماید نه این که در برابر مصوبات هیات نظارت قد علم کرده و سنگ برگزار کنندگان را به سینه بزند و بدینوسیله به صورت غیر مستقیم شائبه های موجود در این ارتباط را تایید نماید. فارغ از هرگونه وابستگی سیاسی و جناحی باید تکلیف رای مردم هر چه زودتر مشخص و معین بشود و تحقق این امر به همکاری همه ارگان های ذیربط و دست اندرکار انتخابات نیاز دارد. کسانی که در ورطه طرفداری کورکورانه و متعصبانه از جناح ها گرفتار شده اند و به جز رضایت دوستان و اربابانشان راضی به تمکین کردن به چیز دیگری نیستند عاملین اصلی ایجاد حاشیه و جو بی اعتمادی در جامعه می باشند.
اگر این کاسه های داغ تر از آش و این سینه چاکان منفعت طلب نان به نرخ روز خور و این طرفداران بی منطق و عاشقان پست و مقام و پول اجازه بدهند، همه چیز در مسیر قانونی و به دست قانون و بدون کوچکترین مشکل قابل حل بوده و هست.
جامعه ورزش اردبیل در ارتباط با ورزش شهر نگاه دیگری به شورای پنجم دارد و مسلما با تایید نهایی انتخابات با اعضای شورا حرف های زیادی برای گفتن خواهد بود.