1

فوتسال جام رمضان و حاشیه های تمام نشدنی

مسابقات فوتسال جام رمضان اردبیل با نزدیک شدن به روزهای پایانی دور مقدماتی از حساسیت بیشتری برخوردار شده و ترس از حذف و عدم صعود ، فضای خاصی را در هر بازی حاکم کرده است.
مهم ترین مساله ای که در رقابت های امسال از همان روزهای اول آغاز رقابت ها قابل مشاهده است اعتراض بازیکنان و نیمکت نشینان تیم ها به هر سوت داوران است. این که چرا باید تصمیم داور با عکس العمل بازیکنان مواجه شود بحثی است که پرداختن و آسیب شناسی آن می تواند برای آینده فوتسال منطقه مفید فایده باشد. در این ارتباط می توان به چند مورد اشاره کرد:
-احتمال دارد بازیکنان و کادر فنی تیم ها به این نتیجه رسیده باشند که با عکس العمل های مختلف در قبال تصمیم داوران به نحوی بتوانند آنها را تحت تاثیر قرار داده و بدینوسیله از اتخاذ جرایم سنگین برای تیم شان ممانعت کنند.
اگر در یک تورنمنتی داوران رفتار کدخدامنشانه را پیش بگیرند و به هر ترتیبی بخواهند بازی ها را بدون سوختن سیخ و کباب به پایان برسانند ،این چنین رفتارهایی از سوی بازیکنان امری طبیعی و عادی خواهد بود. برای این که یک دوره رقابت ها بتواند با کم ترین حاشیه و اما و اگرها به پایان برسد و تماشاگران از تماشای بازی ها لذت برده و بازیکنان و کادر فنی تیم ها نیز فقط در فکر ارئه بازی مطلوب و راهنمایی مناسب تیم ها باشند رفتار داوران و تصمیم گیری آنها مهم ترین و اصلی ترین نقش را می تواند ایفاء نماید.
-عدم آشنایی بازیکنان و کادر فنی و سرپرستی تیم ها به مقررات و قوانین داوری یکی دیگر از علل آشفتگی جو بازی ها به شمار می رود. بازیکنانی که عضو تیم های فوتبال بوده و در اصل بازیکن چمن به شمار می روند و همه ساله در ماه مبارک رمضان فرصت حضور در رقابت های فوتسال را به دست می آورند ، نمی توانندآشنایی کامل با قوانین داوری فوتسال که اکثرا در تغییر و تحول است داشته باشند و بنابر این با هر سوت داور صدای اعتراض خود را بلند می کنند و خواسته و ناخواسته جو بازی را به هم می زنند و مشکلات عدیده ای را ایجاد می نمایند.
-عدم هماهنگی کادر داوری و در برخی از موارد ضعف داوری و عکس العمل های نامناسب داوران و عدم تصمیم گیری قاطع و برخورد مصلحت آمیز با برهم زنندگان جو بازی از دیگر موارد دخیل در ایجاد حاشیه در رقابت های فوتسال جام رمضان محسوب می شود.
اگر روال به همین ترتیب پیش برود مسلما ادامه رقابت ها با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. نیمکت تیم ها در کنترل بازیکنان و هدایت صحیح و اصولی و درست آنها در میدان نقش اساسی می تواند داشته باشند. وقتی نیمکت تیمی خود حاشیه باشد انتظار بیشتری از بازیکنان در داخل میدان نباید وجود داشته باشد.
بدون شک از روز اول رقابت ها اشتباهات داوری و بخصوص در مواردی که اشتباهات تاثیر گذار بوده است حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشته است. برای کاستن ضریب اشتباهات که همه آنها ناخواسته و در اثر خطای انسانی بوده است کمیته داوران برای ادامه رقابت ها باید طرحی نو دراندازد و بخصوص در ارتباط با هماهنگی کادر داوری هر بازی و توجیه کامل آنها برای رعایت دقیق قوانین و مقررات اقدام نماید.
رقابت های فوتسال جام رمضان و استقبال مناسب و چشمگیر هواداران از آن، نعمت بزرگی برای این رشته ورزشی محسوب می شود و باید برای بهره برداری بهینه از موقعیت به دست آمده برنامه ریزی شود ولی اگر حساسیت بیشتر برای بردن، صعود و قرار گرفتن در جمع تیم های برتر بخواهد بر موقعیت و جایگاه این رشته لطمه وارد ساخته و تماشاگران را از حضور در ورزشگاه و تماشای رقابت ها دلسرد نماید عاملین این قبیل رفتارها خیانتی بزرگ در حق فوتسال روا می دارند که گناهی نابخشودنی است.